Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Михаел Долак и изкуството на бандонеона

Инструментът, който дава душа на тангото, има дълга и емоционална история

Михаел Долак
Снимка: Славена Илиева

Без този инструмент тангото не би било това, което е днес. Това е бандонеонът.

Михаел Долак свири на бандонеон. В България той представи фолклора на Аржентина и историята на бандонеона.

„Хората смятат, че е трудно човек да се научи да свири на този инструмент, тъй като е диатоничен, тоест натискате един клавиш, а се получава съвсем различна нота, когато отваряте или затваряте бандонеона.  Но според мен да се овладее този инструмент е също толкова трудно, колкото и всеки друг“, казва Михаел Долак пред „Хоризонт“.  

„Аз лично започнах да свиря на бандонеон, тъй като бях влюбен в музиката на Астор Пиацола,  а дотогава  свирех на акордеон. Така е с повечето европейци. Докато слушах записите на Астор Пиацола, толкова силно ме развълнува неговата музика, че в един момент реших да се отдам на аржентинската музика и да се занимавам професионално с бандонеон. Така замених акордеона с този нов инструмент“, споделя Долак.

„Намерих си учител, а след това отидох в Ротердам, в Холандия и там продължих. Но различни хора се  свързваха с мен, питаха ме, споделяха колко биха искали да изучават бандонеон. Други пък се жалваха колко трудно било сам човек да се научи. За мен това е един от най красиви музикални инструменти и трябва да продължим да свирим на него и да не го забравяме, както в Европа така и по света“, казва Михаел Долак и добавя: „Никога не е късно да започнете да учите нещо ново.“

Михаел Долак е от Германия. За него било интересно да научи, че историята на бандонеона води началото си именно от Германия. 

Бандонеонът обикновено е бил използван по време на църковното богослужение и много бързо е набрал популярност. Използвал се е във фолклорната, в класическата музика като пианото. Идва момент, в който през 20-те години имало толкова много бандонеонисти, че само в Германия 14 хиляди души са умеели да свирят на този инструмент.

„Давам си сметка, че за  съжаление в  Германия почти сме забравили за този инструмент. През 20-те и 30-те години бандонеонът е бил много популярен в Германия. След това идват нацистите и забраняват на оркестри, на музикални групи да използват бандонеона в музиката, тъй като бандонеонът е бил използван най-често от работническата партия. Затова както бързо успява да набере сила, така и бързо успява да залезе в Германия. А инструментът, който е бил произвеждан преди, по време на войната и след войната е бил изнасян за външните пазари. Производството на бандонеони никога не успява да се възстанови след този крах. Поради тази причина акордеонът жъне успех.“

Въпреки създаването си в Германия, бандонеонът не е познат на повечето нейни жители. Мнозина мислят, че родината на бандонеона е Аржентина. Благодарение именно на тангото обаче бандонеонът ще оцелее, оптимист е Михаел Долак.

„Бандонеонът днес не се използва само и единствено в тангото. Правих проучвания и забелязах, че се е използвал широко във фолклора на Аржентина. Повечето хора си казват: „Аржентина е танго и тангото - това е Аржентина“.  А това не е правилно.  Да, Буенос Айрес е столицата на аржентинското танго, но останалата част в Аржентина се радва на разнообразен фолклор. Така си дадох сметка, че бандонеонът присъства в цяла Аржентина, в нейния разнообразен фолклор“, разказва Долак.

Почитан, използван, забраняван - нелека е съдбата на този инструмент. Когато бандонеонът става все по-малко популярен в Германия, производителите на този инструмент губят местния пазар и започват да произвеждат само за износ. През 60-те и 70 -те години обаче настъпва криза в танго музиката.

„Производството на музикални инструменти в Германия намалява драстично, а когато отново тангото и бандонеонът стават все по-популярни, в Аржентина липсват добрите бандонеони. Продължават да свирят със старите и овехтели бандонеони. В този момент много колекционери се отправят към Аржентина. Започват да изкупуват бандонеони  от Европа, Япония, дори от Щатите. И неочаквано в Аржентина разбират, че са започнали да изгубват тези толкова ценни музикални инструменти. Заради това се налага да се създаде специален закон, с който забраняват износа на музикални инструменти извън границите на държавата, както и на произведените преди повече от 40 години.“

Трудно е музиката на бандонеона да бъде описана с думи, признава Михаел Долак.

„Това, което аз харесвам на бандонеона, е неговото звучене: натъртен, хрипав, остър, дори агресивен, когато свириш с дясната ръка и много меланхоличен, когато свирите с лявата ръка, стигащ дори до едно затихване. А когато трябва да засвиря с лявата ръка - това е нещото, което ми липсва при акордеона. Тази комбинация от тонове и звуци, които откривате, докато свирите с двете ръце или докато играете с дясната, където са тоновете на агресията, ритмичността, острите и ясни звуци, които се преплитат в нежните, меланхолични, дори тъжни тонове“, споделя Долак за работата си с бандонеона.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Снимки: Славена Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димо Райков

Димо Райков: Най-нещастният български творец е писателят

Аз съм един щастлив писател , казва за себе си Димо Райков, който в края на месеца ще навърши 70 години. Животът му е разпънат между две епохи – на социализма и на прехода: "Може би оттам тръгва и моето щастие. 35 години в единия начин на живот, коренно различен от другия, и 35 години в другия. Това са две епохи, взаимно мразещи се,..

публикувано на 24.07.24 в 12:04
Вероника Христова

Професия театрален педагог: да накараш дете с увреждания да се забавлява

Тя е актриса, режисьор, театрален педагог. Тя е Вероника Христова и въпреки че преодолява ежедневни прегради с инвалидната си количка, живее за мига и за споделените преживявания. В „Горещо сърце“ ви срещаме с още един човек от екипа на Дневния център за хора с епилепсия в София – човек, който провокира децата да се забавляват и да..

публикувано на 21.07.24 в 04:48
 Боян Ангелов

Боян Ангелов: Ако по безскрупулен начин се отхвърлят класически произведения, ние сме обречени на неуспех!

Значимостта на личностите от миналото за съвременните творци, е темата на "Нощен хоризонт" в разговор с п редседателя на Съюза на българските писатели Боян Ангелов . Заедно с нeго се връщаме назад във времето към важни и вдъхновяващи моменти за мястото и ролята на родните ни класици в днешния свят , влиянието им върху нашата..

публикувано на 18.07.24 в 13:14
 Проф. Панайот Карагьозов

Проф. Панайот Карагьозов: "Петте кьошета" е роман пъзел, в които героите постигат катарзис

"Може би преди три години започнах да пиша романа , паралелно с разказите, които изненадващо за себе си, също започнах да пиша по време на пандемията, сподели за "Нощен Хоризонт" проф. Панайот Карагьозов, преподавал дълги години в СУ и автор на новата си книга-  "Петте кьошета" . "Петте кьошета" е първият роман на проф. Панайот Карагьозов , който..

публикувано на 16.07.24 в 10:42

Кристина Александрова: Човек до последно трябва да опитва да постигне дори невъзможното

Весела и небрежно звучаща като италианска канцонета – така описва себе си оперната певица Кристина Александрова, гост в рубриката „Горещо сърце“. Тя е незряща и от няколко години работи като музикотерапевт с деца и младежи от Дневния център за хора с епилепсия в София.  На 44 години Кристина Александрова продължава да сбъдва мечти, да се..

публикувано на 14.07.24 в 07:05
Надка Денчева

77-годишната Надка Денчева - спортната гордост на Павликени

Павликени има своята нова спортна гордост. 77-годишната Надка Денчева смая всички и с майсторство и издръжливост спечели златния медал за ветерани на 50-ия национален мастърс турнир по тенис на маса в курортния комплекс "Албена". Бившата трактористка не се дава на младите , продължава да спортува, готви се за следващия си турнир и е запалена фенка..

публикувано на 13.07.24 в 07:50
Владимир Карамазов

Владимир Карамазов: Фотографията дава възможност да разказваш

Фотографията дава възможност да разказваш. Това каза в предаването "РадиоТочка" актьорът Владимир Карамазов, който е и награждаван фотограф. "В последната година и половина се пренасочих към най-смислената част от фотографията, заради която исках да стана фотограф, защото исках да започна да разказвам моите истории и темите, които мен ме..

публикувано на 12.07.24 в 19:26