Изданието на фестивала Urban Creatures 2019 постави предизвикателството пред Божидар Симеонов – Бозко, един от най-изявените ни стрийт художници, който дни наред рисува върху сграда в непосредствена близост до Националната опера и балет.
Последваха всякакви интерпретации на стенописа.
„За мен е много любопитно, още повече че стои добре тук, на фона на скучните сивоти на нашите заобикалящи ни сгради. Стои много свежо. Странно е. Вероятно не всички биха го възприели. За мен това е по-добре. В изкуството ръкопляскането на всичко е малко съмнително“, казва оперният драматург Красимира Филипова, според която много хора биха отминали творбата с погнуса, а може би тъкмо в това се крие качеството й.
Да бъдеш отхвърлен може да звучи и примамливо за артиста, но Бозко в никакъв случай не е подминат от околните, докато рисува.
„Въобще не ми се комуникира с никой. Даже си измислям някаква заготовка като изречения, да мога да отговарям на постоянния наплив от въпроси на улицата. Понякога си давам сметка, че мога да съм доста кисел. Същевременно знам, че ние работим в публична среда, носим известна отговорност към хората, нормално е те да се интересуват и не може да се държим като киселяци.“
И ако на Бозко не му е до съкварталците, то мястото му е на сърце още от детските години. „Това е една от стените, които гледам, откакто се помня. Минавайки по „Дондуков“, винаги съм си мислел какво може да се случи с тази стена“, споделя той.
„Стените всъщност са игра на възможности“, допълва Ясен Гешев - един от създателите на Urban Creatures. Достигането до една стена като творческо пространство става след невероятни усилия и административни или технически препятствия, пояснява той. „Това го прави това изкуство толкова сложно, защото ти трябва да накараш реалността да го приеме и хората в тая реалност, на дадено място, да му даде възможност то да се осъществи.“
Дали Бозко не е срещал човек с толкова неочаквана за самия него интерпретация на рисунките му, та чак да го учуди и той да погледне на собствената си работа с други очи? „Съзнанието ти пътува на толкова много места и събира информация по някакъв подсъзнателен начин, че накрая е много трудно някой да ме изненада с гледна точка“, отвръща той.
За персонажа си на стената Бозко смята, че по някакъв начин разпознава там себе си. Това потвърждават и други, оприличаващи го на автопортрет. „Този портрет аз много добре го познавам. Той ми е като близък приятел. За мен той се е превърнал в много добър инструмент за предаване на емоция.“
Колко светлина може да се процеди през уморените криле на артиста, загърбил околния свят, и дали е готов отново да създава изкуство за онези, дарили го с трънената си благодарност?
На всеки дебат трябва да се радваме, защото означава, че нещо се случва, смята Бозко. „Че изкуството работи, което все по-малко и по-малко става в днешни дни. Изкуството минава в някой тренд, мода, украшение и все по-малко предизвиква дебат, мисъл в главата на хората. Не ми е цел да предизвиквам конфликти или дебати, но когато нещо такова се случи, определено го оценявам, защото това значи, че случката има някаква сила и някаква тежест. Най-лошото за всеки артист е да остане в сивото, да бъде абсолютно приет и некоментиран. Това е доста пагубно според мен.“
Относно естетиката на образите Божидар Симеонов – Бозко казва, че изкуството няма за цел да украсява, изкуството е по-скоро философия. „Доста висша форма на комуникация, която не подлежи на манипулация, защото действа на интуитивно ниво.“
А как използваш този език на места, на които всяка негова употреба може да се гледа под лупа? Една от работите на Божидар, ставала обект на дебати, е отпреди няколко години. Тогава той рисува в босненския град Баня Лука, който още помни раните на юговойните. След работата му местните повдигнали въпроси за красивото и грозното, за подходящите и неподходящите изображения в публичната среда.
„На всички там това им беше огромен комплекс – войната, която се е случила и срамът от нея“, спомня си артистът.
Ако обаче всяка градска стена е изрисувана и от всеки ъгъл в София ставаш зрител на високо изкуство, няма ли да се обезцени? Точно това ще се случи, съгласяват се Ясен и Божидар и дават примери.
„В Украйна впрегнаха това изкуство с определени цели. Създадоха за една година 200 или 300 стени и то беше абсолютно безполезно и безстойностно. Нашият праг не знам къде е.“
„В България все още не сме застрашени от този проблем - тази нова форма на стенописта, която със сигурност е отвъд графитите, но еволюира от тях. Това стана някакъв огромен тренд. Абсолютно се пренасити и то в рамките на половин или едно десетилетие. До ниво, в което започна да граничи с рекламата.“
Има ли грешки, когато разказваш истории с изкуство? „Всъщност изкуството е оплетено изцяло само от грешки. Ако има нещо, на което изкуството ме е научило, то е как да греша по добър начин“, признава Бозко.
„Когато един човек е артист и е роден артист, това си личи от всяко негово действие, движение. Просто те не са обикновени хора. И това е магията, която кара хората толкова да се вълнуват от 20 кофи с боя“, обобщава Ясен Гешев.
Снимки: http://urbancreatures.bg/Новата книга "Целувам ви, Аспарух Лешников" ще излезе от печат в началото на новата година. Автор е д-р Веселина Узунова. Тя е ползвала семейния архив, предоставен от внучката на известния певец - Джесика Лешников, която живее в Лондон и е оперна певица. Когато четете книжката, ще имате възможност и да слушате известните шлагери на Аспарух..
Гост в рубриката „Горещо сърце“ е пазарджишкият художник Константин Анастасов. Неговото много спектърно творчество провокира различна публика, включително и детската, която го дарява с много емоции и непринуденост. Константин Анастасов е носител на таз годишната национална награда на СБХ в раздел карикатура. Той е автор на много творчески и..
"Изотопия" се размечта не просто за Ден на будителите, а за цял месец (защо не и повече), в който да се срещаме с хората, превърнали се в будната ни национална съвест . Средновековно невъзможен? Хамлет в омагьосания замък (първа част) Сред тях е Кирил Маричков , а и всички познати и непознати нему, с които..
Вярващите са убедени, че 40 дни след смъртта душата на покойника е сред нас, едва след това отлита към отвъдното. На този специален ден за помен християните подават храна и дарове, раздават и дрехите на мъртвия. Всичко дадено ще му се намери на оня свят. "Изотопия" поднася на Кирил Маричков спомените и емоциите на..
В рубриката „Горещо сърце“ отиваме в балчишкото село Гурково, където ни отвежда кореспондентът ни в Добрич Мая Райнова. Там тя се срещна с председателя на читалище „Свобода“ Наталия Георгиева, която родом е от Велико Търново, но след години в чужбина решава не просто да се завърне в България, а да се премести близо до морето. "Човекът, който..
Юркие Фейзи вдъхновява всеки, който я познава. Вярва, че винаги има път и надежда. Все още никой не е открил лек за лупуса, с който е принудена да живее, но вярва, че хората сами могат да се справят с всичко, стига да имат воля и любов към себе си. Това е най-важното нещо, на което се е научила от лупуса. "Да обичам повече себе си и когато..
"Националното радио , без никакво притеснение мога да кажа, че е в основата на успеха на "Сигнал", каза Йордан Караджов пред "Нощен хоризонт". "Да те жадувам", "Може би", "Сбогом", "Липсваш ми" са само няколко заглавия, които вече 46 години пренасят поколенията в свят на рок емоция и дълбоки спомени , създадени от музиката на "Сигнал"...
Необходима е спешна реформа в районите за планиране в България . Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по..
Искаме оставките на цялото ръководство на БАБХ за несправяне с проблемите, неовладяване на обстановката и конкретно за казуса с Велинград. Това..
Не може да имаме никакви съмнения в лабораторията, в която са отнесени пробите на стадата от Велинград. Това заяви пред БНР п роф. Христо Даскалов,..