Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Добре дошли в света на Studio Ghibli!

Над 35 години чудноватите герои на Миядзаки и компания вълнуват аниме феновете по света

Хаяо Миядзаки и най-емблематичните му герои от света на "Гибли"
Снимка: www.indiewire.com

Източната култура открай време вълнува Западния свят. А за какво се сещаме, когато чуем името на Япония? Императори, самураи, нинджи, гейши, шинтоизъм, сумо, хайку, оригами, икебана, вишни, саке, суши, технологии, иновации и още, и още. Сещаме се обаче и за манга комикси и аниме.

Японското кино дължи голяма част от високата си репутация на анимационните филми, създадени от Студио Гибли".

Героят Тоторо е част от официалното лого на студиото
През 1985 г. се ражда едно от най-великите партньорства в света на анимационното кино.

Кои са личностите в основата на компанията, превърналата се в империя на рисуваните филми?

Създател на манга комикси, аниматор и режисьор, Хаяо Миядзаки е сред най-разпознаваемите японски художници и кинотворци на ХХ век. От малък мечтае да е манга автор, а през 1979 г. получава възможността да режисира първата си пълнометражна анимация „Люпен III: Замъкът на Калиостро“. През 1984-а екранизира собствения си манга комикс „Наусика от Долината на Вятъра“, който го изстрелва към върховете на световната слава. Това всъщност е и първият голям съвместен проект на Миядзаки и Такахата (последния в ролята на продуцент). Въпреки че филмът е част от продукцията на друго японско студио – „Топкрафт“, често e причисляван към творчеството на „Студио Гибли“.

Исао Такахата също е част от елита на японската анимационна киноиндустрия, но – за разлика от Миядзаки – се интересува от посредническата роля и се развива основно като продуцент, сценарист и режисьор. Пътят обаче е дълъг и трънлив. Започва работа в Toei Animation първоначално като асистент в няколко проекта, но дебютът му като режисьор на пълнометражен филм е през 1968 г. с „Хор – принцът на слънцето“. Тук основен аниматор пък е не кой да а е, а бъдещият му голям приятел и партньор Миядзаки. Филмът не постига очаквания висок комерсиален рейтинг и малко след неуспеха Такахата напуска компанията. В периода 1971-1984 г. той работи в още няколко анимационни студия (Shin-Ei Animation, TMS Entertainment, Zuyo Enterprise/Nippon Animation), като и в тях не успява да реализира така желания голям пробив.

Един от най-успешните японски продуценти е Тошио Судзуки. След като през 1972 г. завършва Токийския университет „Кейо“ с диплома по литература, Судзуки започва работа в издателство Tokuma Shoten, което е сред водещите компании за гейминг, аниме и манга. Там той е отговорен редактор в секцията за манга на списанието Asahi Geino. През 1978 г. става редактор в прясно създаденото специализирано списание за аниме Animage. Судзуки се свързва с Миядзаки и Такахата и им предлага в първия брой основна тема да бъде съвместният им проект „Хор – принцът на слънцето“. Изненадващо или не те отхвърлят предложението. Година по-късно Судзуки прави втори опит за публикуване на брой с участието на Миядзаки, след като на бял свят излиза първата му самостоятелна пълнометражна продукция „Люпен III: Замъкът на Калиостро“. Този път списанието е отпечатано и това поставя основите на дългогодишно и много успешно сътрудничество. След като Тошио Судзуки се заема с публикуването на комикса „Наусика от Долината на Вятъра“ в серия от броеве на Animage, Миядзаки приема предизвикателството да екранизира мангата като пълнометражен аниме филм. С успеха му се стига и до създаването на „Студио Гибли“. Ето колко важна е ролята на редактора Судзуки, който впоследствие става основен продуцент и почетен президент на компанията.

От ляво надясно: Хаяо Миядзаки, Тошио Судзуки, Исао Такахата

Какво е особеното в стилистиката на „Студио Гибли“?

Голяма част от героите на „Гибли“ са меко казано странни: родители, превръщащи се в прасетапринцеса войн, отгледана от вълцимомче, което се превръща в драконпрасе, което пилотира самолеткотка автобус, магическа рибка, която става човек. Въпреки тези и всички останали чудати образи в света на „Студио Гибли“, всеки един от героите преминава през богатата палитра от човешки емоции. Зрителите попадат в светове, които припознават като свои – такива, в които се чувстват спокойно и уютно, сливайки реалното с вълшебното. В свое изследване младият канадски режисьор Ейшър Исбръкър нарича този феномен „потапящ реализъм“.

Анимациите се отличават и с характерен рисунък на ръка, който до днес остава непроменен. Изключваме от списъка най-новата продукция на сина на Хаяо Миядзаки – Горо, която вцепени и разочарова почитателите на „Гибли“. Филмът Earwig and The Witch излезе в края на декември миналата година и е първата изцяло компютърна анимация в историята на студиото.

Но нека се върнем в класическия свят на „Гибли“, който продължава да вълнува.


Важно място в историите заема красивата японска природа. В един от най-емблематичните си филми Моят съсед Тоторо“ Миядзаки решава да обърне внимание именно на пейзажите, които го заобикалят.

„В Моят съсед Тоторо“ не изобразяването на тези вълшебни създания беше мой приоритет. Основното вдъхновение дойде от желанието ми да изразя уважението и любовта си към природата, нещо, което по една или друга причина бях игнорирал до онзи момент. Първоначално тази концепция не срещна одобрението на аниматорите. В следващите 10 години, преди да създадем филма, планирах и визуализирах отделните фрагменти, разхождайки се сред природата, и гледах внимателно кои от пейзажите мога да използвам в подобен филм“, споделя Миядзаки в разговор с колегата си аниматор Джон Ласитър.


Докато Миядзаки се доверява на въображението си и потапя зрителя в света на децата, партньорът му Исао Такахата се вълнува от човешките истории. Във филма Гроб на светулки“ те са свързани с реалността на Втората световна война и кошмар, който преживява лично.

„Бях на 9, когато през лятото на 1945 г. Окаяма беше бомбардиран от Американските въздушни сили. Нашата къща също беше уцелена. Аз и сестра ми излязохме заедно и побегнахме (…) Целият град гореше. Истински късмет е, че изобщо оцеляхме. Реших да използвам това преживяване във филма „Гроб на светулки“, пресъздавайки в детайлни сцени нещата, които видях около себе си (…) Смятам, че подобен сюжет има място в света на анимационното кино (…) Мисля, че разширих измеренията на анимацията и мога да кажа, че това е една от най-важните творби в моята кариера“, разказва Такахата в интервю, част от официалното DVD с филма.


Тошио Судзуки също преплита личния си свят със сюжетите на филмите, които продуцира. „Доставките на Кики“ (1989 г.) разказва за 13-годишната вещица Кики, която преминава през особеностите на бурното съзряване. Първообраз на героинята е дъщерята на Судзуки.

„Когато с Миядзаки планирахме филма, предложих сюжетът да се движи около момиче в подрастваща възраст. Търсейки вариант да вникнем в дълбочина в преживяванията на една тийнейджърка, той ми каза: „Имам четирима братя и двама синове. Не знам нищичко за момичешкия свят. Но имам по-добра идея – ти имаш дъщеря.“ Разказах му много за нея, за характера й, за нещата, които я вълнуват, и филмът беше готов. Сами можете да си представите колко личен е той за мен“, отбелязва Тошио.


Повече за вълшебния свят на „Гибли“ чуйте в звуковия файл.


Снимки: www.licensetoblog.com, www.studioghibli.com.au, www.indiewire.com,
                 www.denofgeek.com, www.ifccenter.com, www.dotandline.net

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Куман Жеков и 16 годишната Мира

Топла усмивка и глина при майсторите от Северозападната задруга във Враца

През ваканцията много деца проявяват интерес към работата на занаятчиите от Северозападната задруга на майсторите във Враца.  Някои децата наблюдават какво правят занаятчиите, а други се учат на занаят. Като 16 годишното момиче Мира, което срещаме в грънчарското ателие на майстор Куман Жеков: "Тук съм, за да открия глина и топлата усмивка на..

публикувано на 29.07.24 в 15:06

Броени дни до джаз фестивала "Д-р Емил Илиев" в Боровец

В Банско се остави много добре разработена система от всякаква гледна точка. Този фестивал просто продължава с нова дестинация и с всичко отначало . Това каза пред БНР Елиана Захариева, един от организаторите на Международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев" в Боровец. Тази година предстои трето издание на фестивала. Николай Захариев:..

публикувано на 29.07.24 в 10:28

Заради опасност от мълнии отлагат с два дни фестивала SOFIA LIGHTS. Билетите важат

С два дни се отлага началото на фестивала за имерсивни арт инсталации SOFIA LIGHTS, който ще се проведе в парк-музей "Врана". Това съобщи пред БНР Ясен Гешев от организаторите на събитието. Фестивалът трябваше да започне днес, но заради метеорологичните условия и опасността от падането на мълнии ще започне в събота сутрин и ще продължи..

публикувано на 25.07.24 в 11:18

Николай Захариев: Д-р Илиев искаше духът на джаз фестивала да се доближи до този в Монтрьо

Идеята на д-р Илиев беше фестивалът в Банско (сега в Боровец) като дух да се доближава до този в Монтрьо. Това е много висока топка . Това каза пред БНР Николай Захариев, музикален директор на международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев". Вече трета година фестивалът се провежда в планинския курорт Боровец. Захариев е дългогодишен музикален..

публикувано на 22.07.24 в 10:00

Виктория Бешлийска: "Нишка" е роман за изследването на женската сила

Сила.  Това е думата, която обединява седемте героини в новия роман на Виктория Бешлийска – "Нишка" . Женската сила като совалка на стан свързва съдбите на Скарлада, Ана, Зорка, Дана, Ружа, Мария и Йова. Няколко смели български жени, които принадлежат на различни времеви периоди.  Седем жени – дъщери, съпруги, майки, носещи отговорност..

публикувано на 22.07.24 в 09:10

Изключителен успех и престижни награди от 31-я Международен конкурс на ЮНЕСКО във Франция за деца от арт школа „Колорит“

Броени дни остават до откриването на Олимпийските игри в Париж. Но преди да бъде запален олимпийския огън в Париж на 26 юли, 4 500 деца и младежи от цял свят участваха в конкурса на  ЮНЕСКО на тема „Олимпийските игри от древна Гърция до съвременните игри. Спортни таланти със споделени ценности“. Изключителен успех и престижни награди заслужиха  деца..

публикувано на 21.07.24 в 05:33
Людмила Данова

Доброто винаги тържествува в разказите на Людмила Данова

"Вещица беше Виола" е един много интересен и полезен сборник с разкази на писателката Людмила Данова. Разказите в преобладаващата част не са необичайни, не са езотерика, но са почерпени от действителни случаи и събрани в образа на Виола - гадателка, лечителка, билкарка, която има мисията да помага на хората и иска, и Бог й дава шанса да остави..

публикувано на 21.07.24 в 04:38