Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо Варна трудно ще се превърне в център за реекспорт на украинско зърно

България няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно, твърдят експерти

Пристанище Варна
Снимка: БГНЕС

Няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно от Украйна през пристанището във Варна. Това заяви пред БНР председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов.

Той определи като "много трудна задача" износа на украинско зърно през Варна. По думите му жп линията през Молдова стига до Констанца и е в окаяно състояние, тоест от Констанца до Варна "всичко трябва да е на камиони".

"Няма изградена инфраструктура първо за превоза на зърното по суша от Украйна до Варна. Преди Варна е Констанца – десет пъти по-голямо пристанище с инфраструктура, която отговаря на изискванията. Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук, да се сложи в бази, след това да се товари.  Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона. Пристанище Варна е за около 200 хиляди тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция", поясни Костадинов в предаването "Преди всички".

Опашките на пристанището през лятото са километрични, наредени с камиони, описа ситуацията той, като я нарече "трудна борба".

Снимка: БГНЕС

Ако пристанището се натовари допълнително с реекпорт, това ще е пагубно за нашия износ, подчерта Костадин Костадинов.

"Отделно може да срази и нашата цена, българската, която няма да отговаря на тези изисквания, понеже оттам ще дойде евентуално по-евтина пшеница."

Нашето пристанище е изградено за износ, а не за реекспорт, уточни той.

"Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището."

Няма технически препятствия зърното, което идва от Украйна, да се товари на Пристанище Варна. Въпросът е дали е рентабилно, коментира пред БНР инж. Дойчин Ников, Клъстер "Черноморска икономическа зона".

Като основен проблем той открои наземната логистика до БългарияЖелезопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози, допълни Ников.

За количество от 1 милион тона например ще бъдат необходими около 19-20 хиляди жп вагона. Откъде ще дойдат тези вагони, попита Ников и уточни, че европейските пристанища използват основно контейнери. 

По думите му преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища, а сега всичко е блокирано.

"Опитите за интервенция, превоз към Варна, за мен са малко абстрактни", отбеляза Дойчив Ников.

В Констанца има изградени оперативни и високоефективни мощности, ние нямаме модерни такива, подчерта Дойчин Ников.

"За мен възможностите за реален експорт на жито са държави, които имат пряка граница с Украйна – Полша и Румъния, които имат високоефективни жп логистични коридори, имат изградени пристанищни мощности за бързо товарене и силози по пристанищата."

Повече по темата слушайте в звуковия файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доналд Тръмп

Доналд Тръмп през американската литературна призма

Как победата на Тръмп на президентските избори в САЩ ще размести културно-социалните пластове отвъд Океана и как ще изглежда обещаната от него „Златна епоха“ за Америка? В деня, в който Доналд Тръмп повторно ще встъпи в длъжност като американски президент, от Автономията за слушане ви предлагаме анализ на  стъпките на завиващата..

публикувано на 20.01.25 в 15:46
Гроздан Караджов

Гроздан Караджов: Няма да се толерира нарушаване на процедурните правила, свързани с жп транспорта

Трима служители на Националната компания "Железопътна инфраструктура" са временно отстранени заради трагичния инцидент край Локорско, при който загинаха двама работници. Това стана ясно след среща на новия министър на транспорта Гроздан Караджов с ръководствата на "Холдинг БДЖ", Националната компания "Железопътна инфраструктура" и..

публикувано на 20.01.25 в 14:03
Проф. Даниела Авджиева-Тзавелла

Проф. Даниела Авджиева: Педиатричните пътеки са ниско финансирани при "пътечната медицина"

Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници, потвърди за тежката ситуация проф. Даниела Авджиева,  преподавател в катедра "Педиатрия" на Медицинския университет в София, в интервю пред БНР. "Проблемът е, че липсват педиатри и в..

публикувано на 20.01.25 в 12:00
Боян Захариев

Проучване сред избирателите: Кои от конкурентите са най-приемливи?

Българското политическо пространство в момента има  4 измерения, което е много сложно за партийно-политическа система . Това заяви пред БНР Боян Захариев от "Отворено общество", автор на анализ за българското партийно-политическо пространство и симпатиите на избирателите, базиран върху данни на "Алфа рисърч". В много демокрации по света..

публикувано на 20.01.25 в 10:12
Програма

Деца от Велико Търново ще се учат как да разпознават симптомите на инсулта

Децата от между 6 и 11 години от великотърновските детски градини и училища през тази учебна година ще се учат как да разпознават симптомите на инсулта , за да бъдат полезни на своите близки и незабавно да потърсят лекарска помощ. Образователната програмата се казва "Бързи герои 112" и се подкрепя от община Велико Търново, младежите..

публикувано на 19.01.25 в 06:30
Мирослава Тодорова

Мирослава Тодорова: Народното недоволство може да помете всички институции

В споразумението между участващите в управлението формации има точка за прекратяване на нелегитимните влияния на партии и техните лидери в съдебната и изпълнителната власт.  Декларирането на подобно желание е " поредното признание, че има такъв проблем и се оказва, че е централният политически проблем ", смята Мирослава Тодорова, съдия в..

публикувано на 18.01.25 в 14:37

Директор на столично училище: Имаме финансови резерви, ще увеличим заплатите

В столичното 51. СУ "Елисавета Багряна" ще бъдат вдигнати заплатите, тъй като има финансови резерви , заяви директорът Асен Александров в интервю пред БНР. Председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета на България Диян Стаматов, директор на софийското 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов", бивш зам.-министър на МОН..

публикувано на 17.01.25 в 13:58