Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Андрей Ковачев: Пътят през Кресненския пролом трябва да се запази като локален

Заложник на какво е липсващата магистрала в района на Кресненското дефиле?

Асен Личев: Защо досега не е реализиран нито един от вариантите за дефилето може да отговори само държавата "в сянка"

Кресненското дефиле е участък с повишена концентрация на ПТП
Снимка: БГНЕС

Няма резултат от вчерашната среща на министрите на регионалното развитие и на околната среда, които трябваше да намерят общо решение за изграждането на автомагистрала "Струма" в Кресненското дефиле. Гроздан Караджов определи проблема като нож, опрян до кокала, който  може да свали правителството. Екоминистърът Борислав Сандов взриви темата, като заяви, че трасето пред Кресненското дефиле ще трябва да се проектира наново.

Бъдещето на автомагистрала Струма продължава да е най-горещата тема не само в министерските кабинети на Гроздан Караджов и Борислав Сандов. Това засяга пряко хората, живеещи и пътуващи в района. 

Ще продължим ли да наричаме Кресненското дефиле „отсечката на смъртта“ или държавниците най-накрая ще се спрат на един от останалите два варианта.

Двете платна на магистралата да се изградят на изток, по ниските склонове на Пирин, или тунел на запад от сега съществуващото трасе, във Влахина планина. 

За едното платно - от Гърция към София, дори има избран изпълнител, но подписан договор няма. Поне три години ще отнемат процедурите по изготвяне на документацията и проектиране на второ трасе до него. 

Търпението на всички се изчерпва - и на политиците, и на ЕК, но най- вече на пътуващите и на местните жители:

"Парите сигурно ще ги загубим, обаче магистралата няма да се направи скоро."

"Политиците няма да се разберат и този път. Няма да има магистрала. Тази магистрала се прави от 30 години – бях на 20, сега съм на 60 вече. Чакаме магистрала."

"Трябва да се изнесе това движение оттук."

"Толкова години се протака строителството, хората вече са на границата на търпението. Може би ще стигнат до други действия."

Снимка: Кети Тренчева, БНР

В започналия летен сезон и в условията на в пъти увеличен туристически трафик за Гърция, неудобството с днешна дата е, че по цялата дължина на Кресненското дефиле изпреварването е забранено, а ограничението на скоростта е 50 км в час. 

Кметовете на общини по поречието на Струма подготвят обща декларация, с настояване за незабавно решение. Повечето хора от района застават зад варианта цялата магистрала да мине по източното било на дефилето. Според тях прокопаването на тунел на запад от Кресна ще взриви друг проблем - материалът от копаенето е радиоактивен. 

Природозащитниците също се доближават повече до източния вариант, без да изключват напълно тунелния. Искат обаче категорични гаранции, че вариантите през дефилето няма да се случат и няма да се реабилитират. 

"Най-същественото, независимо от това кой от двата варианта ще бъде избран, е да бъде запазен пътят през Кресненския пролом като локален път, който да се използва от местните хора, от туристи, да се използва в случай на екстремални ситуации по магистралата", коментира Андрей Ковачев, един от създателите на общността „Спаси Кресненското дефиле“. 

"Причината тези 13 километра да не бъдат изградени вече над 20 години е една-единствена: досега всички власти опитваха да заобиколят законите и това водеше до невъзможност да се изгради това трасе", допълни Ковачев.

"Първото решение по ОВОС е с вариант за тунел от 2008 г. То е било валидно до 2013 г. и по него нищо не е направено. С решение по ОВОС на министъра на околната среда и водите от 2017 г. е одобрен вариантът долен плюс горен път", поясни в предаването "Хоризонт до обед" Асен Личев, бивш служебен министър на околната среда и водите.

Следват обжалване и произнасяне на ВАС през 2018 г. за отхвърляне на жалбата.

"Тук се намесват НПО-тата и ЕК, с цел да направят приетия вариант по-екологосъобразен, тоест да има специфични цели за защитените територии. Затова работата се протака и до днес", подчерта Личев.

Решението за двете трасета по ОВОС е в сила до 19 ноември тази година, изтъкна бившият служебен министър. 

Според него защо от 2008 г. досега не е реализиран нито един от вариантите за Кресненското дефиле може да отговори само държавата "в сянка".

Асен Личев  Снимка: БГНЕС

Чуйте още детайли по темата в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Боян Минчев

Боян Минчев шекерджията - живо съкровище, вписан за нематериално културно наследство

Днешното утро ще "подсладим" с историята на един шекерджия от Габрово. Преди броени дни той беше обявен за живо човешко съкровище и вписан в Националната представителна листа на нематериалното ни културно наследство .  Боян Минчев е на 35 години и продължава традициите на занаята, предаден му от неговия дядо. С майстора на познатите..

публикувано на 21.12.24 в 07:00

Злоупотреби с общински имоти в Белово? Искат оставката на председателя на Общинския съвет

Жителите на Белово настояват за оставката на председателя на общинския съвет Костадин Варев, който е бивш кмет на общината няколко поредни мандата. Причината е натрупани фиктивни задължения и последвали запори върху общински имоти с цел продажба . Под запор са сметопочистващите автомобили, колите, които обслужват социалния патронаж,..

публикувано на 18.12.24 в 08:50
Александър Тодоров и Ваклина Стоянова

"Дари храна, дари любов" - топлина за селата от Северозапада

Фондация "Дари храна, дари любов" прави поредната си декемврийска кампания за предоставяне на хранителни помощи преди празниците на възрастни хора от Северозапада. Всяка година на 1 декември се събират хранителни продукти, които след това стигат до нуждаещите се. Фондацията работи с около 30 постоянни доброволци. "След като съберем..

публикувано на 17.12.24 в 10:00

"Опитах се да светя като крушка"... Опасният чар на радиевите часовници

Какви са мерките за безопасност в България днес? Това са само част от останалите въпроси, чиито отговори ще научите, ако чуете цялата история на радиевите часовници в звуковия файл. Изображения: от Pixabay.com, както и генерирани с Midjourney по описания на Лора Търколева

публикувано на 16.12.24 в 21:29

В смолянското село Арда възстановяват тъкачеството

В родопското село Арда възстановяват традицията на тъкачеството. В съвместна инициатива народното читалище "Извор – 1920" и основното училище "Св. св. Кирил и Методий" са се заели да възродят занаята . Идеята: той да бъде запазен за идните поколения . В миналото през селото е минавал главният път от Тракия към Беломорието ...

публикувано на 16.12.24 в 06:59

В Балчик работи първият у нас дом за котки

Доброволци от Балчик вече две години и половина полагат грижи за бездомните животни в морския град. Събират се и обединяват усилията си с идеята да създадат първия коткодом в страната , а за реализирането ѝ получават помощта на Община Балчик и дарители. До момента коткодомът се е погрижил за лечението и намирането на постоянен дом за..

публикувано на 16.12.24 в 06:27

В Израел бе показана книга от 16 век, в която Спасителят е представен като пътешественик и проповедник

Кореспондентките на БНР в Израел Феня и Искра Декало се стараят всяка година да намерят неочакван аспект, свързан с библейските разкази за раждането на Исус Христос. Тази година го откриха, в новооткритата сграда на Национална библиотека на Израел. На изложба там е показана запазена книга от 16 век, в която Спасителят е представен като истински..

публикувано на 15.12.24 в 05:49