В края на миналата година Михаела Тодорова пуска сигнал до Столична община, защото е възмутена от отношението на гражданите към Паметника на Патриарх Евтимий Търновски.
„Новите средства за придвижване в София са подреждани точно около паметника и той изглежда като охранител на паркинг. Същото се случва и около пейката на Петко и Пенчо Славейкови. Това са добри ориентири за срещи, но паметниците са форма на почит“
Тя обясни пред БНР, че подова сигнала на 12 декември 2022 г., но от него няма ефект.
Наблюденията на Михаела от Полша и Германия показват, че там подобно отношение към местата в почит на емблематични личности, допринесли за културата или историята на страната, не се забелязва. Или ако се случи подобна неблагоразумна постъпка, обществото веднага реагира.
„Нелепо е, а също и неуважително! Никъде в Европа не съм виждала такова отношение към паметниците“
Повечето от гражданите в София, които станаха част от анкета на БНР, също признават, че паркирането на тротинетки в непосредствена близост до паметници е неблагоприлично дело, но също така отчитат и факта, че има далеч по-сериозни проблеми, свързани с употребата на електрически тротинетки.
Гражданите, заредени с голяма доза песимизъм, че нещо може да се промени, предложиха различни решения на проблема:
„Не е най-удачното място“, „Трябва да има нормални паркинги“, „Трябва да ги прибират по-бързо от фирмите“
Проблеми с използването на тротинетки има и в други европейски градове, но там местната власт е далеч по-активна в предприемането на мерки и търсенето на решение.
За да се справят с блокирането на тротоарите от електрически тротинетки, през 2019г. властите в Берлин въвеждат забрана за използването им в близост до туристически обекти, като Бранденбургската врата и Мемориалът на жертвите от Холокоста.
Една от най-новите мерки на властите в германската столица е въвеждането на безплатно паркиране на електрически тротинетки върху обособените паркинги за автомобили. Ефективността на тази мярка обаче е под въпрос, тъй като е предпоставка за създаване на конфликтна ситуация между водача на автомобила и този на тротинетката.
В Литва въпросът е решен посредством специално изградени стойки, които служат едновременно за паркиране и зареждане на електрическите тротинетки.
Някои от операторите, даващи тротинетки под наем, също са взели мерки за справяне със нерегламентираното им паркиране, като задължават ползвателите да направят снимка след употребата на електрическото превозно средство.
На 2 април тази година парижани гласуваха изцяло за премахването на електрическите тротинетки от града. В обществено допитване „За или против тротинетките на самообслужване?“, праведено сред 103 хиляди граждани, 90% отговарят, че местната администрация трябва да забрани употребата им в Париж.
Освен правила за паркиране, повсеместно се вземат мерки за намаляване на скоростта на движение на тротинетките до 20 км/ч. и надолу в определени градски зони. Въвеждат се изисквания за носене на каски и слагане на светлоотразителни жилетки. Забранява се качването на повече от един човек или карането на две тротинетки една до друга.
В други столици на Европа, като Осло и Хелзинки, са въведени ограничения за използване на електрически скутери в тъмната част на деня.
Какви са регулациите в София по отношение паркирането на тротинетки?
От „Държавна Агенция Безопасност по пътищата“ отказаха да отговорят на въпросите на БНР. Една от причините е, че не са обследвали проблема, свързан с паркирането на тротинетките. Работата им е била съсредоточена върху правилата и мерките за управление, така че да се предотвратят инциденти по пътя. Въпреки факта, че захвърлена тротинетка на тесен тротоар или на изхода/входа на жилищен блок, метростанция, търговски обект или спирка би могла да е предпоставка за инцидент на пътя.
Въвеждането на прекалено крайни ограничителни мерки за този вид транспорт, който е алтернативен на автомобилния, би застрашило неговото съществуване. Това би забавило зелената трансформация на градовете и намаляването на автомобилния трафик.
Заместник - председателят на Комисията по транспорт в Столичния обкщински съвет Зафир Зарков обясни в предаването "Хоризонт до обед", че тези алтернативни форми на придвижване имат място в микса от мобилността на големите градове.
"Когато станат повече, те започват да представляват проблем. Възниква нужда от регулация. Обособихме над 170 места в центъра на града, предназначени за паркиране на двуколесни превозни средства. Операторите са длъжни, след зареждане, да ги оставят само на тези места. След употребата им обаче могат да бъдат оставяни на и различни".
Местата за наемане на тези тротинетки са добре обозначени, обясни още Зарков.
Нормално е човек да не си позволява да остави това превозно средство до паметник, смята общинският съветник.
Към Комисията за пътна безопасност към момента не е подавана жалба срещу това, посочи той.
Зафир Зарков напомни, че има и ограничение на скоростта.
Той обясни, че е изчислено, че при достигане на 3000 броя тротинетки в София, те ще започнат да представляват сериозен проблем за градската среда.
"В момента има 3 оператора, които се грижат за малко под 2000 тротинетки"
Разработили сме проект на наредба, третираща операторите на електрически тротинетки, разясни Зарков.
"Според нея самите тротинетки ще трябва да се регистрират и да имат индивидуален номер, както автомобилите. Предвижда се и оставянето на тези превозни средства само на определените за целта места. Това обаче може да доведе до известен отлив от употребата им".
Цялото интервю на Ирина Недева и Виктория Петрова със Зафир зарков може да чуете в звуковия файл.
На вчерашната виртуална среща на световните лидери от "Коалицията на желаещите“, посветена на бъдещето на Украйна, чийто домакин беше британският премиер Киър Стармър, е бил обсъден план за мироопазващи сили от над 10 000 войници, съобщи "Сънди таймс“, позовавайки се на високопоставени правителствени източници. Неделното издание съобщи, че..
В болница в Солун пристигнаха тежко пострадали от пожара в дискотека в Кочани. Гърция е в готовност да окаже всякаква помощ на правителството в Скопие. 7-дневен траур за жертвите от Кочани е обявен в Северна Македония В многопрофиланата болница "Папаниколау“ в Солун пристигнаха три линейки с пострадали в инцидента от дискотеката "Пулс“..
Министърът на здравеопазването на Северна Македония Арбен Таравари заяви, че пострадалите в пожара в Кочани, приети за лечение в здравни заведения, са в общо добро състояние. Над 50 са жертвите на пожара в РСМ Таравари посочи, че след първите осем се очаква още шестима пациенти да бъдат изпратени в България: "В България са изпратени 8 пациенти,..
Избирателната активност в община Две могили, област Русе, към 17:30 часа е 38,51 процента. Гласували са 2576 души от общо 6689 с право на вот. Това съобщи за БТА председателят на Общинската избирателна комисия (ОИК) Анелия Петрова. Избирателната активност в община Две могили към 12:30 часа е 24,43% Тя обясни, че активността е по-ниска..
Военният самолет "Спартан“ транспортира 8 от пострадалите при пожара в увеселително заведение в град Кочани, Република Северна Македония. "Спартан" ще транспортира към български болници петима пострадали при пожара в Кочани Петима души от транспортираните са тежко пострадали, на апаратна вентилация и още трима, които не се нуждаят от такава...
Министерството на външните работи на Република България съобщава, че към момента няма данни за пострадали български граждани при трагичния инцидент в град Кочани, Република Северна Македония, при който загинаха десетки млади хора, а много други бяха ранени. Трагедията в Кочани: 59 жертви и 155 пострадали Българското посолство в Скопие е..
Може да говорим за опити за прекратяване на огъня, но със сигурност – не за край на войната . Това мнение изрази пред БНР Весела Чернева,..
В тази среда на разграждане на държавността Конституционният съд се оказа един от малкото стожери на самата държавност . Българското задкулисие не..
Дано целта на мнозина не е била да делигитимират КС преди неговото произнасяне. Това заяви пред БНР проф. Янаки Стоилов, конституционен съдия,..