В края на миналата година Михаела Тодорова пуска сигнал до Столична община, защото е възмутена от отношението на гражданите към Паметника на Патриарх Евтимий Търновски.
„Новите средства за придвижване в София са подреждани точно около паметника и той изглежда като охранител на паркинг. Същото се случва и около пейката на Петко и Пенчо Славейкови. Това са добри ориентири за срещи, но паметниците са форма на почит“
Тя обясни пред БНР, че подова сигнала на 12 декември 2022 г., но от него няма ефект.
Наблюденията на Михаела от Полша и Германия показват, че там подобно отношение към местата в почит на емблематични личности, допринесли за културата или историята на страната, не се забелязва. Или ако се случи подобна неблагоразумна постъпка, обществото веднага реагира.
„Нелепо е, а също и неуважително! Никъде в Европа не съм виждала такова отношение към паметниците“
Повечето от гражданите в София, които станаха част от анкета на БНР, също признават, че паркирането на тротинетки в непосредствена близост до паметници е неблагоприлично дело, но също така отчитат и факта, че има далеч по-сериозни проблеми, свързани с употребата на електрически тротинетки.
Гражданите, заредени с голяма доза песимизъм, че нещо може да се промени, предложиха различни решения на проблема:
„Не е най-удачното място“, „Трябва да има нормални паркинги“, „Трябва да ги прибират по-бързо от фирмите“
Проблеми с използването на тротинетки има и в други европейски градове, но там местната власт е далеч по-активна в предприемането на мерки и търсенето на решение.
За да се справят с блокирането на тротоарите от електрически тротинетки, през 2019г. властите в Берлин въвеждат забрана за използването им в близост до туристически обекти, като Бранденбургската врата и Мемориалът на жертвите от Холокоста.
Една от най-новите мерки на властите в германската столица е въвеждането на безплатно паркиране на електрически тротинетки върху обособените паркинги за автомобили. Ефективността на тази мярка обаче е под въпрос, тъй като е предпоставка за създаване на конфликтна ситуация между водача на автомобила и този на тротинетката.
В Литва въпросът е решен посредством специално изградени стойки, които служат едновременно за паркиране и зареждане на електрическите тротинетки.
Някои от операторите, даващи тротинетки под наем, също са взели мерки за справяне със нерегламентираното им паркиране, като задължават ползвателите да направят снимка след употребата на електрическото превозно средство.
На 2 април тази година парижани гласуваха изцяло за премахването на електрическите тротинетки от града. В обществено допитване „За или против тротинетките на самообслужване?“, праведено сред 103 хиляди граждани, 90% отговарят, че местната администрация трябва да забрани употребата им в Париж.
Освен правила за паркиране, повсеместно се вземат мерки за намаляване на скоростта на движение на тротинетките до 20 км/ч. и надолу в определени градски зони. Въвеждат се изисквания за носене на каски и слагане на светлоотразителни жилетки. Забранява се качването на повече от един човек или карането на две тротинетки една до друга.
В други столици на Европа, като Осло и Хелзинки, са въведени ограничения за използване на електрически скутери в тъмната част на деня.
Какви са регулациите в София по отношение паркирането на тротинетки?
От „Държавна Агенция Безопасност по пътищата“ отказаха да отговорят на въпросите на БНР. Една от причините е, че не са обследвали проблема, свързан с паркирането на тротинетките. Работата им е била съсредоточена върху правилата и мерките за управление, така че да се предотвратят инциденти по пътя. Въпреки факта, че захвърлена тротинетка на тесен тротоар или на изхода/входа на жилищен блок, метростанция, търговски обект или спирка би могла да е предпоставка за инцидент на пътя.
Въвеждането на прекалено крайни ограничителни мерки за този вид транспорт, който е алтернативен на автомобилния, би застрашило неговото съществуване. Това би забавило зелената трансформация на градовете и намаляването на автомобилния трафик.
Заместник - председателят на Комисията по транспорт в Столичния обкщински съвет Зафир Зарков обясни в предаването "Хоризонт до обед", че тези алтернативни форми на придвижване имат място в микса от мобилността на големите градове.
"Когато станат повече, те започват да представляват проблем. Възниква нужда от регулация. Обособихме над 170 места в центъра на града, предназначени за паркиране на двуколесни превозни средства. Операторите са длъжни, след зареждане, да ги оставят само на тези места. След употребата им обаче могат да бъдат оставяни на и различни".
Местата за наемане на тези тротинетки са добре обозначени, обясни още Зарков.
Нормално е човек да не си позволява да остави това превозно средство до паметник, смята общинският съветник.
Към Комисията за пътна безопасност към момента не е подавана жалба срещу това, посочи той.
Зафир Зарков напомни, че има и ограничение на скоростта.
Той обясни, че е изчислено, че при достигане на 3000 броя тротинетки в София, те ще започнат да представляват сериозен проблем за градската среда.
"В момента има 3 оператора, които се грижат за малко под 2000 тротинетки"
Разработили сме проект на наредба, третираща операторите на електрически тротинетки, разясни Зарков.
"Според нея самите тротинетки ще трябва да се регистрират и да имат индивидуален номер, както автомобилите. Предвижда се и оставянето на тези превозни средства само на определените за целта места. Това обаче може да доведе до известен отлив от употребата им".
Цялото интервю на Ирина Недева и Виктория Петрова със Зафир зарков може да чуете в звуковия файл.
Управляващите се събират отново на съвет, за да обсъдят финансовата ситуация в държавата - във вторник, 28 февруари. На срещата преди седмица финансовият министър Теменужка Петкова изнесе тревожни данни състоянието на държавната хазна и стана ясно, че се очаква тя да представи мерки за оздравяване на бюджета. Следващото заседание на..
От 9 до 17 часа във вторник, 28 януари, движението в тунел "Железница“ на автомагистрала "Струма“ в посока София ще бъде преустановено. Трафикът към столицата ще се пренасочва от пътен възел "Симитли" по главен път Е-79 до кръговото кръстовище преди Благоевград. Временната промяна в организацията на движение е за гаранционното поддържане на настилката..
Председателят на Народното събрание Наталия Киселова прогнозира, че до 10 март ще бъде приет бюджета за тази година. След посещението си в АЕЦ "Козлодуй" Киселова потвърди ангажимента на управляващата коалиция за развитие на ядрената ни енергетика, като не изключи и възможността за изграждане на нови мощности в Белене. До 10 март бюджетът на..
Предстои среща с представители на Министерството на здравеопазването, депутати, експерти за откриването на кабинет за неотложна помощ в Дупница, каза областният управител на Кюстендил инж. Александър Пандурски. Замисля се и кръгла маса по проблема. Такъв кабинет е имало до 1 декември м.г., когато е закрит заради несъгласието на личните лекари..
Шофьорът от Сливен, в чието досие има глоби за над 17 хиляди лева и е лишаван два пъти от свидетелството си за управление, има законов шанс да се върне отново на пътя. Това стана ясно днес, след като от полицията обявиха, че 42-годишният мъж отново е заловен да шофира преди няколко дни в град Шивачево, след повторното отнемане на книжката му през..
За област Габрово е обявена грипна епидемия от 29 януари до 4 февруари. Учениците остават в училище. Най-много заболели от грип и остри респираторни заболявания има сред децата до 4-годишна възраст, а най-малко са възрастните над 65 години, сочат данните на Регионалната здравна инспекция в Габрово. Повишен брой инфектирани, до 30%, са регистрирани..
Подмяната на полаганата преди 90 години (1934-а) ВиК мрежа започва от днес в кюстендилското с.Соволяно, каза за БНР кметът Пламен Илиев. Проектът беше разработен от Общината 2017 г., но едва сега е одобрен и финансиран. Стойността му е 2 700 000 лева. Проектът ще се изпълнява една година. Ще се започне с отклонения и второстепенни улици и..
Ако те решат с фалшиви данни да ни вкарат в еврозоната, ние ще ги подпалим . Това заяви пред БНР Костадин Костадинов, лидер на "Възраждане"...
Данъчните закони ще бъдат преработени и бюджетът ще бъде преработен . Това заяви пред БНР Делян Добрев, председател на Комисията по бюджет и финанси в..
Всяка партия има определени цели и докладът за влизане в еврозоната може да бъде изискан, когато държавата отговаря на изискванията, в момента не..