Това заяви пред БНР Димитър Маргаритов, бивш председател на Комисията за защита на потребителите и бивш заместник-министър на икономиката, по повод колективните искове, внесени в съда от гражданската платформа "Изправи се.БГ" срещу неравноправни клаузи в договорите с мобилните оператори, през които едностранно се индексират цените. Маргаритов призова Мая Манолова да не замесва името му "в нейния евтин политически шантаж и в нейните политически водевили".
Много се спекулира с това какво е било направено и какво не през декември и януари 2021-2022 г., когато мобилните оператори решиха за първи път от 10 години да се възползват от клаузата си за индексация с обявената от НСИ инфлация, но за две години наведнъж, обясни Маргаритов.
"Тогава това им беше забранено, в резултат на което вместо със 7%, както имаха намерения да индексират цените, цените се повишиха с 3%. Това беше в ситуация, в която 10 години цените не бяха вдигани на това основание. През следващите 2 години обаче видяхме коренно различна картина. Бездействието на институциите позволи през 2023-та мобилните оператори да вдигнат цените с около 10% и същото намерение поне да изразят сега, за 2024-та."
През 2023-та обективните икономически обстоятелства са доста по-различни, отбеляза Димитър Маргаритов, като припомни, че "през изминалите години тези икономически оператори получаваха помощ, компенсации, стимули от държавата под формата на различни финансови механизми, които имаха за цел да им оптимизират разходите".
"И всичко това като аргумент може да бъде използвано, за да се претендира, че тази клауза е неравноправна, предвид факта, че тези оператори са се видели в едно привилегировано положение, а същевременно искат да вземат от потребителите онова, с което самите потребители са били натоварени като инфлационно напрежение."
Маргаритов обяви за цинично да се претендира, че "нямало клауза за дефлация". Според него ако има такава, "ще имаме мъртъв текст, а ефектът ще бъде нулев".
Бившият председател на КЗП смята, че може "със законодателни мерки да се пипне малко в цялата тази материя – има какво да се подобри в законодателството".
"Да се помисли в материята за по-масовите услуги, каквито са комуникационните, да се търси сметка за онова, което всички ние сме виждали в офисите на всеки един мобилен оператор – съзнателната политика на висшия мениджмънт, която се спуска до най-последния служител, потребителите да бъдат вкарвани в заблуждение и принуждавани да подписват, без да знаят точно какво подписват и накрая да се видят обрамчени с безброй много услуги, които те изобщо не ползват, но за които плащат."
Потребителите не са длъжни да преподписват договорите, а много често манипулацията започва именно с това, уточни Маргаритов. По думите му, след изтичането на срока на договора той се трансформира в безсрочен и винаги може да се прекрати с едномесечно предизвестие, без да се дължат каквито и да било неустойки.
В България не добива популярност практиката за предплащане на услугите с преносимост на номера, "защото е много по-добре да държим хората със срочни договори", подчерта Маргаритов.
В предаването "Преди всички" Димитър Маргаритов изрази мнение, че трябва "да се дава възможност за запознаване на потребителя с всички съществени условия, вместо да се провежда политика служителите да укриват важната информация от потребителите".
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.На мирен протест пред МОСВ противници на добива на злато в района на Своге ще изразят своята позиция и ще подкрепят свои съмишленици от Сливен, които ще протестират по казуса с Природен парк "Сините камъни". Арх. Слава Савова за казуса "Сините камъни": Има риск публична държавна собственост да се превърне в частна " Повсеместно в България..
Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова ще обжалва съдебно решение за увеличените такси на мобилните оператори. Административният съд в София отмени заповеди на Филипова, с която тя се опита да спре увеличенията при два от операторите. Не отговаря на истината, че новите цени са окончателно потвърдени, пишат от..
Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" повдигна отново темата за т.нар. оценка "дисциплина" и въвеждането на по-сериозни санкции, касаещи поведението на учениците. Юлиян Петров, КТ "Подкрепа": Оценката за възпитание не е наказание Има деца, които смятат, че могат да правят всичко и всичко е разрешено и идват лошите наказания на живия..
"Недобра е новината, че трафикът през последната седмица е два пъти по-лош от среднодневния за изминалата година. На места в сутрешните пикови часове стигаме до над 100% средно време за пътуване ", обясни пред БНР Христо Грозданов, управител на Института за транспортна инфраструктура. По думите му "Пловдив след ковид привлече много..
Как победата на Тръмп на президентските избори в САЩ ще размести културно-социалните пластове отвъд Океана и как ще изглежда обещаната от него „Златна епоха“ за Америка? В деня, в който Доналд Тръмп повторно ще встъпи в длъжност като американски президент, от Автономията за слушане ви предлагаме анализ на стъпките на завиващата..
Трима служители на Националната компания "Железопътна инфраструктура" са временно отстранени заради трагичния инцидент край Локорско, при който загинаха двама работници. Това стана ясно след среща на новия министър на транспорта Гроздан Караджов с ръководствата на "Холдинг БДЖ", Националната компания "Железопътна инфраструктура" и..
Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници, потвърди за тежката ситуация проф. Даниела Авджиева, преподавател в катедра "Педиатрия" на Медицинския университет в София, в интервю пред БНР. "Проблемът е, че липсват педиатри и в..
През 2025 година банките на българския пазар очакват проблеми с платежоспособността на клиентите по обслужването на техните кредити и..
Как се извършва контролът на автомобили и хора, преминаващи през България, която от 23 дни вече е пълноправен член на Шенген? Къде са разположени..
Велико Търново е заплашен от водна криза. Причината не е в липсата на вода в питейния язовир "Йовковци", а в амортизираната мрежа и безкрайните аварии..