Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Над един милион българи ползват Facebook

Как за една пета от секундата твоята информация може да стане достъпна до всички точки по света? Как за броени минути можеш да събереш милиони съмишленици за твоята кауза? Чрез социалната мрежа Facebook. Популярността на виртуалната мрежа стигна до там, че дори Пентагонът раздава заповеди чрез нея. Американската армия заложи на сайта за социални контакти, за да обяви приемането на нови тактически разпоредби в Афганистан, часове преди да публикува обичайното комюнике. А това не е случайно. Потребителите на Facebook от цял свят са над 350 млн. души. По данни на ЕК до 2012 г. 20 процента от използващите мобилни телефони ще се включват чрез тях към социалните мрежи. А това означава, че потребителите на социалното виртуално пространство по света ще станат повече от 800 млн.души. Къде сме ние?

Над един милион българи използват най-голямата социална мрежа в света Facebook като броят на активните потребители само за една  година е нараснал 10 пъти. Една трета от всички, ползващи интернет, вече са регистрирани в тази социална мрежа. Това показват данните на Комфо България, компания за софтуерни приложения за социални мрежи. Както по света, така и у нас, жените са повече като брой и по-активни като присъствие в мрежата. Повече от 80 процента от потребителите са на възраст между 18 и 40 г. Въпреки твърденията, че Facebook е за млади хора, които разполагат с повече свободно време, повече от половината потребители са на възраст 25-35 г. Това са активно заети хора, които ползват мрежата за контакт с приятели, за обмен на бизнес и лична информация. Заедно с Юлиян Маслянков, директор на „ТиБиАй Инфо”, компания за софтуерни продукти, търсим причините за големия интерес към Facebook.

„Не само към Facebook, а към всички социални мрежи от този тип като Twitter, My Space интересът се е увеличил десетократно – казва той. - През последните няколко години виртуалните мрежи дават големи възможности на потребителя да контактува и да намира бързо свои познати в страната и чужбина, както и съмишленици по различни теми - казва Юлиян Маслянков. - Освен това, голяма популярност придобиват различните приложения на самата социална мрежа. Много хора общуват според интересите си, организират форуми, обсъждания, дори протести, петиции, подписки, изразяват  различни позиции. Напоследък станаха модерни „каузите”. Това е „феномен”, защото с помощта на социалната мрежа влизаш в едно многомилионно семейство, където потребителите се информират взаимно за различни събития, лични и обществени инициативи.”

Според събеседника ни, най-активните „фенове” на социалната мрежа са „интернет поколението”. Това виртуално общуване не води ли до алиенация, поради липса на човешки контакт.

„Аз лично не съм голям  привърженик на социалните мрежи от този тип – казва Юлиян Маслянков, въпреки че и той влиза в групата на активните потребители на Facebook. - Предпочитам да отида на мач с приятели или сред природата, да пием бира, а не да седя пред компютъра и да се „социализирам”. Но същевременно доста хора, които трудно комуникират в обикновена среда, с помощта на тези мрежи имат възможност за контакти, намират приятели, хора с подобни на техните интереси, т.е. дори виртуално те откриват своята социална среда.”

От удоволствие да контактуваш с приятели на другия полюс на планетата, социалната мрежа постепенно се превърна в „опасна зона” за потребители и бизнес. Безобидните лични профили в мрежата оказват влияние и върху професионалния живот на хората. От публикуваните в интернет снимки, коментари, клипове работодателите откриват необходимата информация при подбора на кадри. Според проучване в ЕС от януари т.г. повече от половината работодатели преглеждат социалните мрежи за информация за кандидатите за работа и една четвърт от тях са били отхвърлени заради начина им на живот и критики към предишни шефове. Репутацията на доста компании може да рухне поради блоговете на недоволни служители. Днес с едно кликване можеш да съсипеш имидж, граден с години, поради изтичане на конфиденциална информация.

„Това не е по-различно от служителя на чаша бира да сподели с приятели някаква фирмена информация – приема философски нещата Юлиян Маслянков. - Ако служителят е недобросъвестен и публикува фирмена информация в интернет, тогава много хора биха имали достъп до нея. Мисля, че това не е такъв голям проблем, ако фирмата има стабилни позиции. Що се отнася до конкуренцията, то тя по всяко време, ако иска, може да стигне до всеки един служител на компанията. В крайна сметка става дума за вътрешно-фирмена култура и до естеството на информацията, която служителите споделят в обкръжението си.”

По публикацията работи: Таня Харизанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Хоротека на открито в Банско с Оркестъра за народна музика на БНР

Хорà от Пиринския край и всички фолклорни области ще се играят на 26 и 27 април в Комплекса за събития "Бяла сцена" в планинския курорт Банско. Хоротеката ще премине със съпровод на живо от зурни и солисти от Оркестъра за народна музика на..

публикувано на 26.04.24 в 07:35
Георги Стоев

От България огласяват доклад на ОИСР за уменията на учениците

Днес България е домакин на глобално събитие на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. От София ще бъдат обявени резултатите от глобалния доклад на организацията за социално-емоционалните умения сред 15-годишни ученици от цял..

публикувано на 26.04.24 в 06:20

Премиерът: Търсим възможности за освобождаване на българските моряци от Galaxy Leader

Премиерът Димитър Главчев и заместник-министърът на външните работи Иван Кондов се срещнаха в Министерския съвет с близки на отвлечените български моряци от кораба Galaxy Leader. Главчев увери, че постоянно се търсят възможности за..

публикувано на 25.04.24 в 20:25