България отдавна си е извоювала славата на красива и най-вече евтина дестинация за морски почивки. Безспорен факт е, че въпреки кризата и изтънелия джоб на българи и европейци, и сякаш напук на тревожните прогнози в началото на всеки летен сезон, морските ни курорти продължават да се пълнят с летовници, а туризмът ни да бележи постоянен ръст, на който могат да завидят някои от най-развитите туристически дестинации в региона.
Проблемът обаче е, че в сянката на шумно рекламираните ни ол инклузив пакети за морски ваканции на изгодни цени, остават истинските туристически ценности на България. А това са красивата и на места все още дива природа, запазените традиции и изключително колоритният ни фолклор, хилядолетната история, завещала ни уникални паметници и артефакти… С една дума, цялото това богатство, което се разминава с примамките на масовия туризъм, остава тера инкогнита за средностатистическия чуждестранен гост, дошъл у нас, за да събира слънчев загар на морския бряг, да кара ски в евтините ни планински курорти или да участва в организираните нощни алкохолни турове в местните заведения срещу няколко евро. Но има и такива, които пристигат в България с определена цел, като например да обогатят културата си, да опознаят местните традиции, да се наслаждават на запазената природа, да обходят старинните ни манастири или тракийски гробници. Добрата новина е, че броят на тези по-любознателни и интелигентни гости, които не щадят време, а и средства, за да се докоснат до една друга, малко позната култура, расте с всяка изминала година!
Според зам.-министъра на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов страната ни става все по-разпознаваема на международната туристическа карта, а чужденците идват все по-информирани, за да прекарат у нас своята ваканция. Тази тенденция донякъде се дължи на повишения интерес към страната ни след присъединяването й в ЕС. Но не само. Принос има и масираната задгранична рекламна кампания, предприета от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, която вече втора поредна година върви по някои от най-гледаните паневропейски телевизионни канали, като Euro News, National Geographic и пр. В излъчваните по тези телевизии рекламни клипове България се популяризира като привлекателна дестинация за културен, екологичен, спа и селски туризъм със своя специфичен колорит, съчетаващ традиция и модерност. Идеята е да се преодолее сезонният характер на българския туризъм, свързан най-вече с летните ваканции в крайбрежните ни курорти, като се насърчават пътуванията във вътрешността на страната и през останалите сезони.
От превръщането на България в целогодишна туристическа дестинация ще спечели не само имиджът ни на привлекателно място за отдих, но и местният бизнес. При това не става дума само за хотелиерите, които в момента разчитат най-вече на летния сезон, за да понапълнят пустеещата през останалото време на годината леглова база. Българските общини, особено тези във вътрешността на страната, също са заинтересовани да развиват целогодишен туризъм на своята територия. В това отношение местните администрации проявяват сериозна активност и на много места с финансовата подкрепа на ОП „Регионално развитие” вече успешно се реализират интересни проекти, свързани с екологичния или културния туризъм. Изграждането на екопътеки, ремонтирането на културни паметници и подобряването на достъпа до тях, откриването на информационни центрове, изготвянето на специализирани маршрути, обучение на местни хотелиери…
Всичко е въпрос на предприемчивост, добра организация, малко въображение, но и умение да изготвиш и да защитиш добър проект, който да е в полза както на гостите, така и на местната общност. За жалост, все още цели региони, които иначе има какво да предложат на любознателния турист, изостават от тази тенденция. Сред тях е Северозападна България – един от най-бедните райони на Европа. Този живописен кът е буквално осеян с природни забележителности и културни-паметници от различни епохи, които обаче поради ред причини тънат в забвение, далеч от добре утъпканите туристически пътеки. Според наблюдатели България разполага с огромен туристически потенциал. Но той е свързан най-вече с предлагането на един по-качествен продукт, насочен към по-взискателната, интелигентна и платежоспособна клиентела и не трябва да се свежда единствено до атракциите на масовия туризъм. За жалост, именно те продължават да определят имиджа ни на преобладаващо морска дестинация, чието основно предимство са ниските цени. Актуалните световни тенденции, свързани с все по-нестандартните ваканции в търсене на нови, екзотични преживявания, обаче са на път за изместят фокуса на вниманието на туристите към невероятното многообразие на нашата малка, облагодетелствана от природата и географското си разположение страна.
Снимки: Венета НиколоваДесет процента повече летовници ще посетят страната ни през тази година спрямо 2023 г., потвърди прогнозата на ресорния служебен министър маркетинг и бизнес консултантът в туризма Константин Занков. Очаква се резултатите да достигнат и дори надминат тези..
Нашенската баница и шопската салата неведнъж са попадали в челните позиции на световни гастрономически класации. Но българската национална кухня далеч не се изчерпва с тези две ястия, нито с вездесъщите по заведенията кюфтета, кебапчета,..
Трийсетте параклиса на Момчиловци са сред най-посещаваните туристически забележителности в родопското село по великденските празници. “ Маршрути за поклоннически туризъм водят към параклисите, които закрилят селото ”, казва кметът Сийка Суркова. По..