Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Котленските килими – израз на духовните търсения на българката

БНР Новини
Сградата на Галатанското училище, в която се намира експозицията „Старокотленски килими и тъкани”.
Снимка: ranica.eu
Предавано от поколение на поколение, килимарството у нас е със стари традиции. В страната ни са известни няколко ярко откроили се школи в този занаят, сред които са прочутите Чипровска и Котленска, прославили българското тъкаческо изкуство по света. Именно тези два килимарски района достигат завидно качество, което им осигурява широк пазар както в страната, така и в чужбина. За възникването на килимарството в Котел съществуват две мнения. Първото е, че е пренесено от Чипровци след едно трагично събитие – погрома на въстанието срещу османската власт през 1688-ма година. Второто е, че килимарската техника е пренесена от Грузия чрез контактите на котленските търговци. Сведенията за историята на котленския килим са твърде оскъдни заради пожара, застигнал Котел през 1894 година и унищожил почти целия град. За щастие, във фонда на Етнографския музей са запазени 34 килима, от които осем са датирани, като най-старият от тях е от 1860 година.

© Снимка: ranica.eu

В една от залите на музея в Галатанското училище.

Тези килими учудват със своето изящество, виталност и хармония на цветовете – казва директорът на експозицията „Старокотленски килими и тъкани” в старинното Галатанско училище Стефан Иванов. – С право може да се каже, че в тъкането им са участвали народни художнички с талант и много изискан вкус. Котленският килим е еманация на богатата душевност на котленката – съпруга, майка, творец. Котел през Възраждането е бил средище на редица занаяти, възникнали на основата на овцевъдството. Интересното е, че мъжете-овцевъди са били в Добруджа, докато жената-майка е била в Котел. А от търговските контакти на Котел с Изтока, с необятните пазари на Османската империя, се е достигнало до този прословут килим. Той е дошъл именно от Изтока и се е превърнал в много интересен художествен и търговски продукт.

© Снимка: ranica.eu


“Фучилата”
Именно на невероятния естетически усет на котленки дължим прекрасните модели на автентичния котленски килим с причудливи имена. Така например “Фучилата” е един от най-старите килимени образци, а наименованието му е дадено от разположените в централното поле ромбове, наподобяващи детски хвърчила, по котленски “фучила”. Твърде близък до него е килимът “огърлиците”. При него ромбовете са обградени със зигзагообразни линии. Моделът “динени кори” пък е с геометрични розети в централното поле, напомнящи резени от диня. Най-често той се изпълнява от козина, характерна за по-старите тъкани.

Връхна точка в развитието на котленското килимарство през XIХ век са килимите “Къдряви звезди” и “Суровакниците”. Интересен в композиционно отношение е и “Таблите”, представляващ кравая – прощъпулник. С такъв килим, заедно с кравай, бабата дарявала внучката си, кръстена на нейно име, в деня на прохождането й. Мотивите пеперуди, птиченца, лозинки, цъфнали клончета са свързани с пролетта и плодородието. Всички тези елементи разкриват постоянния стремеж към красота на котленката. През Възраждането тя създава килими с композиция и шарки, плод на творческата фантазия и личните преживявания на много поколения.

В тях е влагала всички боязливи трепети на своята нежна душа, стремежа към волност и красота чрез звезди и птици, надеждата за свобода с високо вдигнати саби – продължава Стефан Иванов. – Има редица килими, които са уникални по своята същност, защото са родени от мъката, тъгата, радостта, от християнското ежедневие на котленката. Интересното е, че тя е давала свобода на своето въображение с интересни имена, а също и на своята воля за просвета. В бордюрите на килимите е вшивала буква от българската азбука. Обикновено това била буквата “К”, името на възрожденски Котел. Стремежът за национално освобождение с втъкаването на саби звучи като призив. Уважението си към християнството пък котленки изразявали с “бърдучета” и “кадилници”, използвани в църковните ритуали. Уникалността на тези килими разкрива до каква степен тукашната жена е била център на живота в котленското семейство.

© Снимка: ranica.eu

Свежестта, меката пастелна разцветка с бои, добивани от различни треви и растения на Балкана, са характерни за котленския килим.

В края на XIХ век котленката сама прави багрите от естествената горска лаборатория в този край – разказва Стефан Иванов. – Така например черният цвят е от кората на елхата, жълтият – от корени на див пелин, кафявият – от черен глог, тъмнобежовият – от жълта млечка, светлобежовият от кора на млади дрянови клонки, синьото – от метличина и корите на белия ясен, виолетовата боя – от метличина и див мак, а зелената боя – от сърпица (Isatis indigotica) и листа на дива ябълка. При промишлеността през XIХ век ползвали и т.нар. анилинови бои. Интересното в нашия музеен фонд е, че всичките тези килими, които са оцветени с естествени багрила, са здрави и все още не са поразени от времето, докато при тези, които са направени с анилинови бои, се наблюдава ерозия.

В музея има един килим “Къдряви звезди” в гостната стая, който е на 136 години и учудва посетителите със своята свежест, пъстрота и красота. При социализма килимарството в Котел и съседните села се индустриализира. Имало е и промишлено училище, подготвящо кадри за тъкачеството. Жалкото е, че след закриването на Художествената гимназия в Котел през 1980 година, този занаят потъва постепенно в забвение. Все още обаче има жени- наследнички на прочутите тъкачки, които в домашни условия правят килими – уникални като някогашните. Опасността е, че с времето този занаят ще отмре и ще остане само като красив спомен за развитието на занаятите през Възраждането и миналия век.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Фолклорният фестивал "Мир на Балканите" събира различни етноси в Дупница

23-ият Югозападен международен фолклорен фестивал "Мир на Балканите" събира от 30 май до 2 юни в гр. Дупница танцови състави от цяла България. Според регламента на събитието, което не е с конкурсен характер, участниците ще изпълняват танците си с..

публикувано на 30.04.24 в 05:05
Снимка: Facebook /Фолклорна танцова група „Дилмана“

Най-голямото българско хоро ще се извие през май в Копенхаген

След по-малко от месец - на 26 май, от 11:00 часа в столицата на Дания ще се проведе 10-ото юбилейно издание на "Най-голямото хоро". Събитието се организира от танцовата фолклорна група "Дилмана".  Инициативта в Копенхаген за поредна година ще е..

публикувано на 28.04.24 в 11:10

Деца изписват яйца в работилница на Националния етнографски музей

Работилница за писани яйца отваря днес в градинката зад бившия Княжески дворец, съобщиха от Националния етнографски музей към БАН, които са организатори заедно със Столичната община. По време на събитието специалисти от музея ще покажат традиционна..

публикувано на 28.04.24 в 06:30