Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музикалните фамилии на България – Големинови

Марин Големинов вписва името си в българската музикална история още в началото на 40-те години на XX век, когато на сцената на Софийската опера е представена танцовата му драма „Нестинарка”. Произведение предизвикало необичаен за времето си възторг, изненадващо със своята модерност и първична сила. Така, в една нощ 32-годишният композитор става известен, оценен много високо от публиката и музикантството. И, когато през 1943 година операта гостува във Франкфурт на Майн, естествено в програмата й е включена и танцовата драма на Големинов. Отново музиката му и хореографията на Мария Димова правят силно впечатление, а Големинов е оценен от немската критика като много оригинален в стила си български композитор. След няколко десетилетия той вече е в петорката класици на българското музикално творчество.

Марин Големинов е завършил Музикалната академия в София и прочутата Скола Канторум в Пaриж. Специализирал в Мюнхен, още през 30-те години на миналия век той създава първите си опуси – камерна музика, песни, оркестрови сюити. Те са заявка за голямо бъдещо развитие. Истинският разцвет на таланта му започва с танцовата драма „Нестинарка”, която е първият високохудожествен образец в жанра. През следващите три десетилетия на века, Марин Големинов създава три опери: „Ивайло”, „Зографът Захарий” и „Тракийски идоли”, балета „Дъщерята на Калояна”, симфонии, концерти, квартети, хорова и солова музика. Измежду неговите ярки и популярни творби, освен споменатите, са оригиналните композиции на „Селска песен” - поема за бас и симфоничен оркестър по текстове на Асен Разцветников, Симфоничните вариации на тема от Добри Христов, Старобългарски квартет и Микроквартет № 4, Симфония „Шопофония” и др.

Майсторство, разнообразие от идеи и най-вече – утвърждаване на националния дух – ето основната тематика, вдъхновяваща Големинов. Историческите му опери са израз на дълбокото разбиране и осмисляне на българската история, както и на стремежа да синтезира духовното, религиозното, фолклорното и романтиката. Именно интереса му към църковната ортодоксална музика и към мистиката, заложена и в душевността на българина, и във фолклора и обредността му, са причина в епохата на социализма някои произведения на Големинов да не се ползват с привилегията да бъдат популяризирани. Високо ерудиран, дългогодишен професор по теория, композиция и диригентство, Марин Големинов винаги е бил чувствителен към събитията и промените в живота и света около себе си. Затова още в началото на 60-те години той активно се включи в модерните за епохата музикални тенденции и написа музика, която не просто бе отговор на това, но носеше печата на едно спираловидно възходящо развитие на композиторската му техника и опитност. И до днес Концертът за струнен квартет и струнен оркестър си остава ненадминат образец в българското музикално творчество, повлиял върху следващите поколения композитори.

Тримата сина на Марин Големинов не остават встрани от музиката. И ако средния, Стефан не й се посвети, то най-големият, Камен Големинов, стана един от известните български диригенти, дълги години водеше т.нар. Малък Симфоничен оркестър на БНР и издирижира почти всички първи изпълнения на творби на именития си баща. Качествата му на чувствителен и много интелигентен музикант му отредиха едно от важните места в нашето изпълнителско изкуство. От двадесет години той живее в Португалия, в Порто, където изгради оркестър от класа. Там преподава и дирижира. През годините е гастролирал самостоятелно и с различни оркестрови и оперно-балетни състави в Италия, Франция, Чехия, Испания, Русия и т.н.

И още един Големинов – Михаил, най-малкият син на прочутия творец. Той се формира музикално във Виена. Днес е вече утвърден автор на оригинални композиции, в които се вплитат модели и похвати от крайните течения в техниката.

И внуците на Марин Големинов не са встрани от музиката. Лили Големинова е пианистка, музикален журналист и водещ понастоящем в Националното радио, а брат й Стефан Големинов е кларинетист. Казват, че и децата на Камен Големинов също се занимават с музика. Може и от този клон да се появят след години нови таланти с фамилията Големинов.

Снимка: архив

По публикацията работи: проф. Боянка Арнаудова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Електронна музика под тепетата в рамките на фестивала LOST in HILLS

В града на тепетата - Пловдив, на 8 и 9 юни ще се проведе музикален фестивал за електронна музика под названието LOST in HILLS. Двудневната програма на живописния хълм Бунарджика включва над 40 артисти, които ще излязат на три сцени. Публиката..

публикувано на 08.06.24 в 09:05

Димитър Карамитев: Българският кавал е най-богат на орнаменти – чрез него говори голямата душа на народа ни

"Кавалът е инструмент, който винаги е звучал около мен още в детството. Помня роднинските събирания в Стара Загора всяка събота, по повод и без повод, а на тях винаги се пееше" – това разказва за първите си срещи с народната песен и съпровода..

публикувано на 07.06.24 в 12:10

"Душата ми" – ново откровение от Белослава

Белослава посреща лятото с няколко събития – нова песен, Е.Р., лятно турне и нова плоча. В песента със заглавие "Душата ми", певицата разказва за пътуването в любовта. "Текстът в "Душата ми" е за пътя с моя съпруг Евгени и е посветена на него...

публикувано на 05.06.24 в 10:15