Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България се включи в Европейската кампания „Do the right mix – Придвижвай се разумно”

Снимка: БГНЕС
С година закъснение, България се включва в информационната кампания на ЕС за комбиниране на личния автомобил с други, по-екологични начини на придвижване в градски условия. ЕК лансира своята тригодишна кампания „Do the right mix” („Придвижвай се разумно”) още през юни 2012 г. в повечето държави от общността. За шест европейски страни, с все още неразгърнат потенциал за намиране на устойчиви модели за градска мобилност, бе решено да се проведат самостоятелни двугодишни национални кампании. България е една от тях в компанията на още пет други държави – Великобритания, Италия, Румъния, Латвия и Гърция.

Целта на европейската инициатива е да обърне внимание на предимствата при комбинирането на различни видове придвижване – градски транспорт, велосипед, пеша или с кола. Основното й послание е, че с този избор хората могат да подобрят здравния си статус, да намалят разходите си за транспорт и да допринесат за по-чиста градска среда. От забавно видеоклипче на европейската кампания научаваме, че с половин час ходене пеша на ден можем да удължим живота си с две до девет години, заменяйки колата си от време на време с велосипед или ходене пеш спестяваме пълен резервоар месечно или 600 литра на година, което е добра сума за прилична почивка за двама. Така можем да намалим задръстванията в градовете и да спестим средства на общините, както и емисии от вредни газове във въздуха.

Национален координатор на информационната кампания за България е МОСВ, а основен изпълнител – агенция „Интеримидж”. При старта на инициативата министърът на околната среда Искра Михайлова заяви:

Ние се обръщаме към всички граждани на София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен и другите големи градове с призив да използват колкото може по-екологично чист транспорт. Това могат да бъдат велосипеди, електромобили и всички други модерни превозни средства, които щадят околната среда. Знам, че би било атрактивно в един определен ден да видим и политиците да се придвижват на велосипеди и аз няма да пропусна да лансирам тази идея пред тях, добави тя коментирайки предложение на журналист в този дух.

Сред партньорите на кампанията е и НАТФИЗ „Кръсто Сарафов”, чиито студенти ще участват с изработването на видеоклипове и снимки, посветени на тази тема. Ректорът на академията проф. Любомир Халачев изрази пристрастие към велосипедния избор, за който в София все още няма добри условия. Ние сме една от малкото столици в света, която не открива, а обратното – преди доста години закри прекрасна велоалея с розови храсти, която тръгваше от Орлов мост и продължаваше по Цариградско шосе в протежение на четири километра. Това се случи заради разширението на магистралата, припомни той. Но други подобни велоалеи не се построиха, с малки изключения. Моята мечта е в края на кампанията през 2015 г. София да се первърне във велосипеден град.

Проф. Халачев добави, че създаването на добри условия за придвижване с велосипед в градовете ни ще поощри и производството на тези превозни средства у нас, индустрия, в която имаме традиции. Износът на велосипеди през миналата година отбеляза впечатляващ ръст от четиридесет процента. В тази област България е на седмо място в Европа с добри шансове за развитие.

Кампанията за устойчив транспортен избор стартира днес в София с инициатива, наречена „20-те градски точки”. Тя приканва софиянци да обиколят двадесет знакови места в столицата като се придвижват пеш, с градския транспорт или с велосипед. Виктория Иванова от „Интеримидж” уточнява:

Сред 20-те градски точки са централните метростанции, арт простарнства, заведения и магазини свързани със спортни артикули. Повечето от тези места разполагат с пространства за паркиране на велосипеди. Искаме да покажем, че метрото е много удобен начин да се обиколи градския център. Всеки желаещ получава карта за събиране на печати от всичките двадесет точки и може да пробва в рамките на десет дни, от 11-и до 20-и септември, да достигне всички точки и събере двадесет печата. Чрез жребий ще бъдат раздадени интересни награди. В рамките на тези двадесет имаме три „отворени” точки, където ще бъде разяснявана основната цел на кампанията. Това са три значими за столицата места за срещи на хората, които пристигат пеша, с градски транспорт или с колело. Става дума за градинката пред Народния театър, кръстовището, известно като „Попа” и новоизградената беседка на ъгъла на улиците „Ангел Кънчев” и „Патриарх Евтимий”, място известно повече като „Кравай”.
По публикацията работи: Мария Димитрова-Пишо


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Разбит е канал за трафик на мигранти през т.нар. "Западно-Балкански маршрут"

Неутрализирана е организирана международна група, съставена от сирийски, йордански, български и молдовски граждани, съобщи МВР. Специализираната полицейска операция по пресичане на контрабанден канал за мигранти през т.нар. "Западно-Балкански маршрут"..

публикувано на 20.08.24 в 18:50
Снимка: Югозападно горско стопанство

Мълния разпали нов пожар в българската част на планината Славянка

Нов пожар е възникнал в късната вечер на 19 август в планината Славянка, близо до българо-гръцката граница. Пламъците са тръгнали под Царев връх. Според Югозападното горско стопанство в Благоевград вероятната причина е паднала мълния. Огънят е обхванал..

публикувано на 20.08.24 в 10:07
Тимчо Муцунски / Иван Кондов

Скопие иска отстъпки за вписването на българите в македонската Конституция

Отложеното действие на конституционните промени е ключово за нас, заяви македонският външен министър Тимчо Муцунски пред скопската телевизия "Сител". Той защити позицията на своето правителство, че българите трябва да бъдат вписани като малцинство в..

публикувано на 20.08.24 в 09:49