Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България се включи в Европейската кампания „Do the right mix – Придвижвай се разумно”

Снимка: БГНЕС
С година закъснение, България се включва в информационната кампания на ЕС за комбиниране на личния автомобил с други, по-екологични начини на придвижване в градски условия. ЕК лансира своята тригодишна кампания „Do the right mix” („Придвижвай се разумно”) още през юни 2012 г. в повечето държави от общността. За шест европейски страни, с все още неразгърнат потенциал за намиране на устойчиви модели за градска мобилност, бе решено да се проведат самостоятелни двугодишни национални кампании. България е една от тях в компанията на още пет други държави – Великобритания, Италия, Румъния, Латвия и Гърция.

Целта на европейската инициатива е да обърне внимание на предимствата при комбинирането на различни видове придвижване – градски транспорт, велосипед, пеша или с кола. Основното й послание е, че с този избор хората могат да подобрят здравния си статус, да намалят разходите си за транспорт и да допринесат за по-чиста градска среда. От забавно видеоклипче на европейската кампания научаваме, че с половин час ходене пеша на ден можем да удължим живота си с две до девет години, заменяйки колата си от време на време с велосипед или ходене пеш спестяваме пълен резервоар месечно или 600 литра на година, което е добра сума за прилична почивка за двама. Така можем да намалим задръстванията в градовете и да спестим средства на общините, както и емисии от вредни газове във въздуха.

Национален координатор на информационната кампания за България е МОСВ, а основен изпълнител – агенция „Интеримидж”. При старта на инициативата министърът на околната среда Искра Михайлова заяви:

Ние се обръщаме към всички граждани на София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен и другите големи градове с призив да използват колкото може по-екологично чист транспорт. Това могат да бъдат велосипеди, електромобили и всички други модерни превозни средства, които щадят околната среда. Знам, че би било атрактивно в един определен ден да видим и политиците да се придвижват на велосипеди и аз няма да пропусна да лансирам тази идея пред тях, добави тя коментирайки предложение на журналист в този дух.

Сред партньорите на кампанията е и НАТФИЗ „Кръсто Сарафов”, чиито студенти ще участват с изработването на видеоклипове и снимки, посветени на тази тема. Ректорът на академията проф. Любомир Халачев изрази пристрастие към велосипедния избор, за който в София все още няма добри условия. Ние сме една от малкото столици в света, която не открива, а обратното – преди доста години закри прекрасна велоалея с розови храсти, която тръгваше от Орлов мост и продължаваше по Цариградско шосе в протежение на четири километра. Това се случи заради разширението на магистралата, припомни той. Но други подобни велоалеи не се построиха, с малки изключения. Моята мечта е в края на кампанията през 2015 г. София да се первърне във велосипеден град.

Проф. Халачев добави, че създаването на добри условия за придвижване с велосипед в градовете ни ще поощри и производството на тези превозни средства у нас, индустрия, в която имаме традиции. Износът на велосипеди през миналата година отбеляза впечатляващ ръст от четиридесет процента. В тази област България е на седмо място в Европа с добри шансове за развитие.

Кампанията за устойчив транспортен избор стартира днес в София с инициатива, наречена „20-те градски точки”. Тя приканва софиянци да обиколят двадесет знакови места в столицата като се придвижват пеш, с градския транспорт или с велосипед. Виктория Иванова от „Интеримидж” уточнява:

Сред 20-те градски точки са централните метростанции, арт простарнства, заведения и магазини свързани със спортни артикули. Повечето от тези места разполагат с пространства за паркиране на велосипеди. Искаме да покажем, че метрото е много удобен начин да се обиколи градския център. Всеки желаещ получава карта за събиране на печати от всичките двадесет точки и може да пробва в рамките на десет дни, от 11-и до 20-и септември, да достигне всички точки и събере двадесет печата. Чрез жребий ще бъдат раздадени интересни награди. В рамките на тези двадесет имаме три „отворени” точки, където ще бъде разяснявана основната цел на кампанията. Това са три значими за столицата места за срещи на хората, които пристигат пеша, с градски транспорт или с колело. Става дума за градинката пред Народния театър, кръстовището, известно като „Попа” и новоизградената беседка на ъгъла на улиците „Ангел Кънчев” и „Патриарх Евтимий”, място известно повече като „Кравай”.
По публикацията работи: Мария Димитрова-Пишо


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 24

В брой 24 на предаването говорим за (не)познатите съвременни български будители зад граница: С България в сърцето и в далечна Аржентина – интервю с Ружка Николова, председател на Аржентинско-българската фондация в Буенос Айрес; Изборните..

публикувано на 31.10.24 в 12:00

От ЦИК уточниха, че 21 гласа не стигат на "Величие" за влизане в парламента

21 гласа не достигнаха на партия "Величие" за влизане в новия парламент. Това заяви председателят на Централната избирателна комисия (ЦИК) Росица Матева. ЦИК обяви окончателното разпределение на мандатите в 51-ия парламент "В ЦИК бюлетини не..

публикувано на 31.10.24 в 10:51

Производителите на етерични масла в България обсъждат пътя към устойчиво развитие

Третата национална среща на производителите на етерични масла в България ще се проведе днес в столичния Интер Експо Център. Организатор на форума е Сдружението на производителите на етерични масла "Дестилирано в България", предаде БТА. Заетите в..

публикувано на 31.10.24 в 06:15