Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Магията на кларинета в българската народна музика

Снимка: архив
Европейският кларинет, изобретен в 1690 г. от Кристоф Денер, е инструмент от групата на дървените духови. С изразителен, плътен и силен звук, широк тонов обем, богати динамични и технически възможности, на него може да се изсвири почти всичко, включително и българска народна музика. Утвърден повече от век като солов инструмент, кларинетът донася промени и трансформации в нашия фолклор, бележи развитието му през целия двадесети век. Редица майстори-новатори, обогатили традицията, записват имената си в историята.

Инструментът е въведен в българската музикалната практика през XIX век от професионални музиканти цигани. Първите, които стават известни с майсторските си кларинетни изпълнения на фолклор, също са цигани. Рамадан Лолов и брат му Гошо Лолов от Сливен са прочути кларинетисти  от 30-50-те години на миналия век. Името на Рамадан Лолов (1904-1967)  доминира, обвито е в легенди, а сведенията за живота му са оскъдни. За него и днес се говори с голямо уважение – смята се за основоположник на кларинетната традиция у нас. В ранните си години се изявява на тракийските сватби. Свири автентична българска народна музика, градска, турска, циганска... По-късно записва в чужбина много грамофонни плочи за български фирми, с които става твърде популярен. Съпровожда известни за времето певци – Иванка Георгиева, Атанаска Тодорова, Гуди Гудев и др.  „Изтънчен познавач на българската народна песен, виртуозен изпълнител на инструмента, с който сякаш беше сраснал. Нямаше друг, толкова изискан преди него. Сам пееше и соловите му изпълнения привличаха хората. Грабваше ги магията на неговия кларинет ту като неуморими хороводци, ту като смирени слушатели.” Това пише Васил Чапразов, който допълва портрета на легендарния Рамадан: „Стоеше встрани от другите кларинетисти. Той беше моделът, от него тръгваха без много да питат. Пък и той не беше от разговорливите. Следваха го. Чак в дрехите – скъпи, модерни, черни костюми в райе, папийонка... А кларинетът – винаги под мишница. Не го привлякоха и двата големи ансамбъла, които останаха в историята на Сливен. Друга беше неговата музика. Той беше сватбарски музикант.”

Според фолклористът акад. Николай Кауфман, Рамадан Лолов е родоначалник на „виртуозните традиции на сватбарските кларинетисти, страшилището на чалгаджиите от трийсетте години, не по-малко прочут тогава от Иво Папазав днес”. Проф. Лозанка Пейчева го отпределя като създател на нова традиция, творчеството му – като начало на „хибридизация” на местната българска музика, „епохата на Рамадан Лолов”.

Наред снего, мнозина кларинетисти оставят незаличима диря в нашата народна музика, утвърждават инструмента като солов в състава на сватбарските групи. Известни от първата половина на миналия век са Ахмед Бабаков, Ради Ангелов, Запрян Салиев.  Ради Ангелов съпровожда младата Вълкана Стоянова, бъдеща звезда на фолклора – песента й „Димитър кара гемия” е една от запазените в Златния фонд на БНР.

По-късно стават известни имената на Тодор Пичуров (1921-1998) от Момчиловци, работил с групата си основно в родопския район. Тракийците Стойчо Кузмов (1919-1985), Георги Пендов (1933-1989), Никола Янков (1932), обогатяват и развиват инструменталната традиция като водачи и основатели на Първомайската, Садовската, Леновската сватбарски групи.

Магията на кларинета в българската народна музика правят и безспорни майстори като Георги Коев (1910-1983) от Пазарджишко.  Роден в Мало Конаре, той израства като музикант на стотиците сватби в района. Там се раждат неповторимите му бавни мелодии. Имитира със своя кларинет животни, звуци на гайда и др. Сам разказва как стои с часове на гробищата за да слуша плача на жените, а после възпроизвежда с кларинета запаметеното.

Георги Коев е самобитен музикант, каквито вече не се раждат.  На неговото свирене се възхищават професионалисти като композиторът Филип Кутев и кларинетистът Петко Радев. Красивата му, архаично звучаща музика с най-добрите черти на традицията притежава БНР – над трийсет трапезни, жетварски, хороводни мелодии. След самородни таланти като него, в кларинетното фолклорно изкуство идва времето на образования музикант Петко Радев (1933). Той е потомък на тракийски народен свирач от с. Свобода и остава предан на народната музика до днес. Завършва музикалната академия в София, печели престижни конкурси за инструменталисти. Те му отварят вратите на Миланската Скала, където е дългогодишен солист. Но никога не прекъсва да свири народна музика, създава и свой оркестър. Налага със свиренето си  култивиран, прецизен звук в традиционната музика при запазени правила на изграждането на хорото – както казват народните музиканти „на колена”. Изпълненията му са пример за много кларинетисти, от които най-близък до стила му е циганинът Димитър Пасков (1949) от Върбица, Шуменско.

От Петко Радев задочно се учи звездата от 80-те години на миналия век Иво Папазов-Ибряма (1952). Името му се свързва с последвалия бурен период  нарушаващ правилата на народната музика в кларинетното изкуство. Иво Папазов е безспорен виртуоз, гастролирал е навсякъде по света, носител е на наградата на публиката от конкурса на Би Би Си за световна музика. Неговите изпълнения – жанров микс – са белязани от импровизаторското начало, вихрени темпа, силово свирене и много често не се разпознават от обикновените хора като народна музика.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Здравей"– нещо ново от Мери Бойс Бенд

Шест години след излизането на последния засега албум на Мери Бойс Бенд, озаглавен "Щастливи дни", групата ни казва "Здравей", завръщайки се с едноименната нова песен. За този период самата Мери – Мария Мутафчиева – издаде своя първи..

публикувано на 31.05.24 в 10:15

За 55-и път БНР награждава победителите в конкурса за българска песен "Пролет"

Конкурсът за нова българска песен "Пролет" на БНР се проведе за 55-и път. От създаването си през 1970 г., музикалният форум без прекъсване ежегодно стимулира родните автори и изпълнители да създават нова музика. Наградите, които дава конкурсът, са..

публикувано на 30.05.24 в 10:15

"Вселена" – отново среща музикалните светове на Михаела Маринова и Любо Киров

Две звездни имена от две поколения в българската музика – Любо Киров и Михаела Маринова - се събират отново. За първи път ги чухме заедно през 2020 г. в дуетна версия на вече хитовата песен на  Любо Киров  "Мога". Тя имаше такъв успех, че се..

публикувано на 29.05.24 в 10:15