Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пещерата Леденика посреща летния сезон с кинозала и обновени екопътеки

БНР Новини
Снимка: БТА

От началото на месец юни пещерата Леденика се превръща във водещ туристически център с много атракции и забавления за малки и големи. Това е една от най-старите пещери, използвани от хората на територията на България. Има сведения, че още преди четири века овчарите я използвали като хладилно помещение, за да съхраняват добитото мляко от стадата си. Пещерата, разположена във Врачанския Балкан, е забележителна със своите десет зали, разположени последователно върху 320 м. дължина. Известна е с интересните си карстови форми, създадени от природата в продължение на хиляди години.

Името ѝ се дължи на „Преддверието” – първата зала на пещерата, където се издига огромна ледена колона, обградена от ледени образувания. Леденика е благоустроена за туристи още през 1961 година, а оттогава до днес е най-посещаваната природна забележителност в района на Врачанския Балкан. Пещерата и пространството около нея са на път да се превърнат в голям атракционен център, снабден с високотехнологични и скъпи съоръжения. Това става възможно след изпълнението на амбициозен проект на община Враца с участието на еколози от Природен парк Врачански Балкан. „С много неща ще изненадаме туристите, дошли да преоткрият пещерата Леденика това лято”, казва Оля Генова, участник в екипа, представил проекта за пещерата на град Враца.

Снимка: БГНЕС
„Вече има изграден голям амфитеатър и нов информационен център, а скоро ще бъдат показвани и 5D кино прожекции в галериите на самата пещера. Така посетителят напълно ще се потопи във филма, ще има движение на седалката, дъжд ще ни вали, сняг ще ни вее. Всичко е готово и от началото на юни започват такива прожекции. Около пещерата има въжена градина, стена за скално катерене, амфитеатър, на който ще се изнасят представления за посетители от различни поколения. В самите галерии ще показваме светлинно шоу. Целта ни е превръщането на Леденика в нов вид туристическа атракция, с която да бъдат привлечени още туристи и да останат поне за ден повече на територията на нашия град. Цялото обновление струва около два милиона евро. Помислено е и за опазването на биоразнообразието вътре в самата пещера. За да не се смущават пещерните обитатели – прилепите и насекомите, сме разположили атракциите само около входа на Леденика. С това се надяваме също да регулираме безразборното влизане и движение в галериите. Замисълът ни беше да изградим атракционите в един стил, т. е. да имат екологична и спортна насоченост. Освен въжената градина и стената за спортно катерене, в близост до входа на Леденика сме се погрижили да има две тематични добре обозначени екопътеки. Едната сме нарекли „Карст и биоразнообразие”, другата е „Планинарство за начинаещи”. Дори самият път към пещерата трябва да носи приятно преживяване и да разкрива живописната гледка към Врачанския Балкан. Искаме да събудим любопитството на посетителите и да ги ориентираме, какви красоти крие природата на страната ни. Затова наоколо поставихме информационни табели, където съобщаваме за останалите природни паркове, по-малко познати на туристите. За любопитните посетители сме поставили информационни табла с класация на пещерите в България. От нас те ще научат коя е най-релаксиращата, най-красивата, най-голямата или пък най-облагородената пещера в България.”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10