Денят, в който започват коледните празници в традиционния български календар, народът ни нарича Игнажден – по името на свещеномъченик Игнатий Богоносец, чиято памет православието тази година чества днес, на 19 декември. Едно от имената на фолклорния празник е Полазовден, Полязовден, Пòлаз. Какво означава полаз, с какви вярвания и обредни действия е свързан Игнажден... Какво бива и какво не бива да правим, според традиционните представи на предците ни...
Да започнем с това, че фолклорният празник няма нищо общо с църковния. Освен името на свещеномъченика. Казват, че Игнатий е детето, за което разказва апостол Матей. Той е описал спор между Христовите апостоли за това кой сред тях има първенство. За да им даде урок, Исус прегърнал едно дете и казал: Ако се не обърнете (промените) и не станете чисти като деца, няма да влезете в Царството небесно. Който се смири като това дете, той е по-голям в Царството небесно. И който приема едно такова дете в Мое име, Мене приема. Според други източници, самият Игнатий казва, че носи името Богоносец защото е изживявал по изключителен начин своето реално общение с Христос и имал ясно съзнание за това. Ученик на Светия апостол и евангелист Йоан Богослов, Игнатий е епископ на Антиохийската църква. Денят, отреден му от Православната църква, е разположен близо до 22 декември – зимното слънцестоене (22 декември). Целият ритуален цикъл от Игнажден до Коледа е посветен на раждането на новото слънце, на Млада бога. Светът се подготвя да посрещне новото начало, да го съхрани през първите му дни, докато все още е неукрепнало и да го предпази от посегателствата на недобрите сили. Българите вярвали, че на Игнажден започват родилните мъки на Богородица, затова за пръв път на този ден запявали: „Замъчи се Божа майка, от Игнажден до Коледа.“ В различните музикално-фолклорни области мелодиите имат свои особености, текстовете също разкриват различни страни от вярата и подготовката за Коледа. Но този мотив винаги присъства, а песните не се изпълняват преди Игнажден и след Коледа.
Както при всички празници между Димитровден и Гергьовден, привличането на добрите сили, на бъдещото плодородие и сполука са основният смисъл на игнажденските ритуали и наричания.
В много райони на страната ни, жените замесвали квас от брашно и специални билки. Този квас втасвал до Коледа. В Североизточна България съществувал обичай да го пренасят всеки ден в различна къща, а жените изпълнявали обредни песни и обредно хоро на песен. След това запазвали част от него, изсушавали го и го използвали за лечение, привличане на любим човек и пр.
Най-важното на този ден е кой пръв ще влезе в къщата. Ако е в добро здраве, имотен, работлив и почтен – на добро е. Затова домакините още преди Игнажден се уговаряли с някой, който отговарял на техните представи. Полазникът първо отивал при огнището, за да разбърка огъня – почит към духа-покровител, който според вярването живее там. Разбърквайки жаравата, полазникът изрича пожелания: „Колкото искрици – толкоз пиленца, колкото то искрици – толкоз агънца“ и т.н. В някои райони на Северна България се считало за голям късмет, ако първият посетител е здрава бременна жена. Независимо от пола и възрастта, полазникът трябвало да бъде буквално обсипан с пшеница, ечемик и сушени плодове. В някои селища на страната ни дори го дарявали с нова риза и чорапи, нагостявали го богато, а той благославял хората, техните занятия и стоката.
На Игнажден е в сила забраната да се изнася от дома каквото и да било. Всички се стремят само да внасят. Не бива да се дават пари назаем, добре е всеки да има по някоя монета в джоба.
Жените извършвали различни ритуални действия за запазване на стопанството и цялата челяд. Сутринта чистели комините, а саждите хвърляли на кръстопът. Взимали и мъжки пояс, поставяли го на двора във формата на кръг, а в него давали зърна на кокошките – да не бягат и да не снасят по чужди полози. Още вечерта преди празника стопанките приготвяли варено жито и хвърляли малко от него в огъня като наричали за здраве и берекет.
На този ден станеникът събирал в дома си коледарската чета и заедно започвали да си припомнят песните, които след броени дни ще пеят по пътя на своята обиколка, както и на всеки член от семействата, чиито домове е обходят.
Вечерята на Игнажден е постна. Трапезата се прекадява, тя едновременно е празнична и поменална. Наричат празника още Млада година.
Десето издание на Националния фестивал на лавандулата се провежда на 14 и 15 юни в чирпанското село Средно градище. Там са едни от най-старите лавандулови насаждения в страната, които съществуват повече от 80 години. Концепцията на празника е..
На днешния ден, 13 юни, православната ни църква отбелязва Възнесение Господне, когато възкръсналият Христос се възнася отново на небето при Своя Отец. Големият християнски празник е винаги в четвъртък, на четиридесетия ден след Възкресение Христово...
В пловдивското село Златитрап днес, 11 юни, от 11.30 ч. ще открият в национален мащаб жътвената кампания 2024-та. Събитието е част от европейската инициатива "Хляб на мира" , която обединява дванадесет държави от Централна и Източна Европа...
Как обичаите в старата българската обредност придобиват нови форми с времето под неизбежното въздействие на историческите промени, модата и политическите..