Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Алиса Зиновиева: Оптимизмът и любопитството движат света!


Музикалните афиши тази пролет обещават на българските меломани две срещи с именития латвийски сопран Алиса Зиновиева. Възпитаничката на Академията за млади оперни певци на Миланската Скала с богата колекция от изяви на престижната сцена гостува у нас на 29-и март в концерта „Примите на операта” и на 21-и април в спектакъла на операта „Бал с маски” от Верди в зала 1 на НДК.

Предаването на програма „Хоризонт” за музикално-сценични изкуства „Каста дива” предлага на своята публика ексклузивна среща с Алиса Зиновиева. Ето как отговори тя на 10-те въпроса на „Каста дива”:

Бих Ви помолила да се върнем назад към обучението Ви в Академията за млади оперни певци към Миланската Скала с Лейла Генсер и Луис Алва. Какво беше най-важното, което научихте там?
Здравейте! Това беше заключителният етап на моето вокално обучение и усъвършенстване. Двете години в Академията на Миланската Скала ми донесоха много не само като певица, но и като личност! Подборът и изучаването на репертоара, уроците по вокална техника и интерпретация, актьорско майсторство и стилистика бяха моето ежедневие. Освен това ние посещавахме свободно репетициите, спектаклите и концертите в Миланската Скала и попивахме всичко като гъбки. Това беше много богат и наситен период в моя живот!
Имали сте шанса да пеете в партньорство с великия тенор Пласидо Доминго! Моля, разкажете ни повече за това!

Срещите ми с Пласидо Доминго бяха кратки, но оставиха незаличими следи в моята кариера! Първата беше през 2000 г., като зрител, по времето, когато учех в Академията Санта Чечилия в Рим. Доминго дирижираше продукцията на операта „Тоска” от Пучини, в която пееше Лучано Павароти. 10 години по-късно се запознах с него лично в продукцията на операта „Симон Боканегра” от Верди в Миланската Скала. Това бяха едни от първите спектакли, в които Пласидо Доминго пееше като баритон. Най-напред аз бях малко изненадана от неговия избор, но той беше много убедителен на сцената и публиката го приемаше много възторжено! Да пееш заедно с певец от такава величина е много голяма емоция! Пласидо Доминго е много галантен, внимателен към всички на сцената и това много помага на младите изпълнители. Аз се гордея, че съм пяла заедно с него в Миланската Скала и се надявам това отново да се случи!
Кои са другите партньорства /с певци, диригенти, режисьори/, които цените най-много във Вашата кариера досега?
Имала съм щастието да работя в Миланската Скала с много известни диригенти като Рикардо Мути, Даниел Баренбойм, Даниел Орен, с режисьори като Пиер Луиджи Пици и Греъм Вик, с когото имахме и майсторски клас. Много обичам да работя и с българския маестро Найден Тодоров, защото чудесно се разбираме един друг. Аз разбирам всеки негов жест, а той усеща всеки мой дъх!
Кои са любимите ви оперни роли?
Много е трудно да се отговори на този въпрос, защото всеки път, когато разучавам нова роля, все едно се ражда мое дете! Аида, Тоска, Манон Леско, Дездемона, Леонора, Лиза… – всички те са любими! Разбира се, има по-удобни и подходящи за гласа партии. И още – много обичам руските опери! Това е в кръвта ми! Затова Лиза, Татяна, Лейди Макбет на Шостакович биха ми били навярно най-силни.
В кои роли ще ви чуем на предстоящия концерт в София?
Тази пролет ще имам две срещи с българската публика. Първата ще бъде концертът „Примите на операта” на 29-и март в НДК в София, а втората ще бъде през април, когато ще пея в операта „Бал с маски” на Верди заедно с тенора Марио Маланини. Очаквам с ентусиазъм тези срещи, защото много обичам българската публика!
Каква е съвременната оперна „примадона”?
В миналото примадоната е била капризна особа, дива, а в днешно време това е, да кажем, супер жена, която успява да прави много неща добре. Тя е талантлива, комуникативна, позитивна, ярка, заобиколена от обожатели. Е, може и да покапризничи малко! Ще й простят, защото е примадона!
Вие сте артист – гражданин на света. Все пак – къде се чувствате „у дома” и къде – в любимия си театър?
Най-комфортно се чувствам в Миланската Скала. Там познавам всяко ъгълче. Познавам всички. Мога да дам максималното, когато съм на сцената. Въпреки че всяка изява в такъв театър е като за първи път, изпълнена с огромна емоция и адреналин!
Как протича един ден на Алиса Зиновиева?
Първото, което мога да кажа, е, че не ми стигат 24 часа! Много бих се радвала, ако бяха поне 30! Трабва да се успее с всичко! Аз съм певица, майка, жена, главен готвач, педагог, генератор и реализатор на идеи… Ставам рано сутрин, правя гимнастика, за да „заредя” батериите си, имам много активен ден, занимавам се с моята дъщеря, с музиката, с учениците и си лягам твърде късно, за да успея с всичко!
Оптимист ли сте за бъдещето на света, в който живеем?
Оптимизмът и любопитството движат света! Мога смело да кажа, че съм оптимист. И често ме наричат слънчева, с което се гордея! В днешния сложен свят има твърде много проблеми и негативизъм. Тези проблеми могат да бъдат разрешени тъкмо от позитивните хора, на които се крепи светът. На добрите и честните хора! И затова призовавам всички да правят колкото се може повече добро, да излъчват колкото се може повече позитивна енергия! Така нашият свят ще стане по-добър и радостен!
Какво е Вашето послание към българската публика?
Скъпи радио слушатели, уважавайте се и се обичайте един друг! Поставяйте си цели и ги постигайте успешно! А за да се заредите с позитивна енергия, заповядайте на нашия концерт „Примите на операта” на 29-и март в НДК в София! Очаквам Ви!

 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!