Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българо-сръбски взаимодействия в сферата на туризма

БНР Новини
Слободан Ункович – зам.-директор на Туристическата организация на Белград, Мария Лабович, Рената Пинджо, Николина Ангелкова и Вихра Огнянова – управляващ директор на Prim Expo – организатор на „Ваканция и СПА експо"
Снимка: primdesign.com

Кулинарните изкушения, близкият бит и култура, гостоприемството и непринуденото отношение на домакините са онези качества, които все повече българи откриват при пътуванията си в Сърбия. В същото време сръбските туристи са желани гости на Българското Черноморие и в големите ни зимни курорти. Нито туризмът на Сърбия обаче е само гастрономия и гостоприемство, нито пък възможностите за туризъм в България се изчерпват с летните почивки на морето и зимните забавления в планините. Затова и цел №1 на политиката в сферата на туризма е осигуряването на целогодишен интерес към туристическото предлагане. Предпоставките за това са налице, а условията – възможно най-благоприятни от години насам. България е член на ЕС, а Сърбия върви уверено по пътя към еврочленството си. Регионът успя да се успокои от трусовете през 90-те години на миналия век и вече не е най-размирната и несигурна точка на континента.

На този фон и Сърбия, и България имат изключителната възможност да постигнат споразумения от взаимна полза и интерес. В областта на туризма сериозна крачка се очаква да бъде направена през пролетта с подписването на меморандум за сътрудничество. На среща на европейските министри на туризма в София в средата на февруари т. г. българският министър Николина Ангелкова анонсира, че България и Сърбия имат желание да си партнират в разработването на съвместни туристически маршрути, насочени към по-далечни пазари. За да подчертае интереса на Сърбия, в София беше и сръбският зам.-министър на търговията, туризма и телекомуникациите Рената Пинджо. Заедно с българските си колеги, тя откри и най-голямата туристическа борса в България „Ваканция и СПА експо", която за първи път в 35-годишната си история имаше страна-партньор и това беше Сърбия. България ще върне жеста идната година на белградското туристическо изложение . Според Рената Пинджо, добросъседските ни отношения се отразяват изключително ползотворно и на туристическите връзки.

Това, което характеризира отношенията между Сърбия и България, е изключително успешното двустранно сътрудничество във всички области и особено в туризма – казва Рената Пинджо. – В София обсъдихме текста на меморандум за разбирателство и ще го подпишем през април или май т. г. Разбрахме се също да организираме и бизнес форум между български и сръбски туристически агенции, хотелиери и кметове на общини. Искаме да обединим усилията си и като разработим съвместен туристически продукт за китайския пазар. Сърбия е единствената страна в Европа, която премахна визите за граждани на Китай и имаме директна самолетна линия с Пекин. От друга страна, България все още не е член на Шенгенската зона и може да издава визи на китайците. Има и два други проекта, които можем да разработим в рамките на европейските програми за трансгранично сътрудничество. Единият засяга развитието на кулинарния туризъм и пътищата на виното, а другият – културното наследство от времето на Римската империя. Ще се фокусираме и върху сертифицирането на православните културни паметници. След като получим европейски сертификат, ще можем да предложим подобен съвместен продукт и на трети страни.

Наред с бъдещите съвместни проекти между Сърбия и България в туризма, двете страни продължават да представят туристическите си възможности една на друга. България приключи успешно участието си на завършилата на 25 февруари туристическа борса в Белград, а Сърбия ще акцентира на своя туризъм в България още няколко пъти тази годината – казва Мария Лабович, изпълнителен директор на Туристическата организация на Сърбия.

Големи са очакванията ни от българския пазар. Затова и през тази година бяхме страна партньор на борсата в София и сме горди с този факт. С цел популяризиране на нашия туристически продукт, организираме посещения в Сърбия за български журналисти и за представители на туристически агенции. В България също ще направим някои мероприятия. Миналата година в София организирахме Дни на Сърбия. Сега отново планираме нещо подобно, защото наред с по-тесните контактите, които осъществяваме с туристическия бизнес, искаме да стигнем и до крайния потребител на туристически услуги.

Статистиката показва, че в последните 10 години броят на българските туристи в Сърбия се е утроил. Според официалните данни на Републиканския статистически институт на Република Сърбия, през 2017 година страната е била посетена от 91 233 български туристи, осъществили общо над 148 000 нощувки. От друга страна, сръбските туристи са сред най-многобройните чуждестранни граждани, посещаващи традиционно България. Броят им през миналата година е нараснал с над 5на сто спрямо 2016г. и надхвърля 394 000 души.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Посетителски център за рибарство и морско дело в Поморие

Старите рибарски мрежи и лодки на Поморие вече са прибрани в музей

В наши дни в пристанището на Поморие са пуснали котва предимно яхти, а старите дървени рибарски лодки са заменени с модерни, снабдени с мощен двигател съдове. Традиционният поминък на черноморското ни градче, свързан с риболова е напът да изчезне,..

публикувано на 05.12.24 в 13:35
Марияна Димова и нейните сурвачки

Греяно вино, сурвачки и виенско колело - духът на Коледа в София

Кой казва, че българите сме намръщени и черногледи хора? Разходете се из софийските коледни базари и ще останете с коренно различно впечатление. Празничните украси, музиката, въртележките и сергиите, преливащи от лакомства иръчно изработени..

публикувано на 03.12.24 в 10:40

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..

публикувано на 29.11.24 в 10:10