Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Каква ваканция може да си позволи българинът?

Снимка: архив

През последните години заплатите в България растат средно с по 7-10% годишно, но си остават най-ниските в ЕС и средната работна заплата е около 600 евро месечно. Според синдикатите за издръжката на едно четиричленно семейство в България са нужни 1251 евро месечно, а 71.3% от българите не получават толкова. Ръст на трудовите възнаграждения обаче има и това позволи на българите да си спомнят позабравените по времето на кризата прелести и изкушения, предлагани от вътрешния и международен туризъм за ваканциите на море или в планината. Според Евростат, 70% от българите вече могат да си позволят едноседмична ваканция и този процент е близък до средния за развита Европа. Ако приемем, че парите вече не са единственият фактор, решаващ дали ще почиваме или не, тогава на преден план излиза проблемът с избора на туристическа дестинация и категорията на хотела в съответствие със скромния ваканционен бюджет, с който разполагат повечето българи. Това на практика означава, че те избират най-вече да прекарат обикновено едноседмичната си лятна ваканция наблизо до дома и при немного лукс и глезотии.

Точно това показва социологическо изследване на „Маркет Линкс“, според което изборът на българите е преди всичко към българското Черно море, но интересът към съседните, близки и леснодостъпни по суша и по въздух Гърция и Турция също расте. Това е видно и от километричните опашки от автомобили по граничните пунктове с южните съседки. В разгара на лятото се налага да се чака по няколко часа за граничен контрол, като към българските пътуващи се добавят и десетките хиляди румънци, украинци, поляци и други туристи от Централна и Източна Европа, плюс придвижващите се турски гастарбайтери от Европа. Българските, гръцките и турските власти правят необходимото проверките на документите и превозните средства да са възможно най-експедитивни, но усилията им невинаги са оценени от изнервените от чакането летовници в летния пек.
Но има и други причини за растящите предпочитания на българите към гръцкото и турското море. България е много красива страна, с отлични хотели, вкусни ястия и забележителни вина. Златнопясъчните плажове са в непосредствена близост и заобиколени от зелени и свежи гори и планини. В този смисъл може да се каже, че българите са облагодетелствани от природата и макар и вечно недоволни, все пак признават, че страната е прекрасна. За успешен туризъм обаче са нужни също добра организация, стриктни правила и пазарноориентирано поведение на хотелиерите и ресторантьорите. И точно тук като че ли има най-много проблеми, които дразнят и отблъскват българите от родното Черно море. Не спират оплакванията в медиите от непосилно скъпите чадъри и шезлонги по отдадените на концесия плажове, чиито цени достигат някъде до 20-30 евро на ден.

Вярно е, че летният курортен сезон в България продължава едва три месеца за разлика от съседните, но разположени по на юг Гърция и Турция. И тези 3 месеца за бизнеса в България са жизненоважни поради надеждите, че приходите от тях ще позволят да се изкара до следващото лято. Това обаче предполага по-високи цени.

Като цяло и въпреки постоянно растящите цени, България си остава една сравнително евтина туристическа дестинация. Но за туристите от по-богатите страни най-вече. За българите тя става все по-скъпа и недостъпна, особено в сравнение с близките световни дестинации Гърция и Турция, където цените малко надвишават българските, но на фона на редица други природни, културни, исторически и климатични предимства те по-лесно се приемат. Това кара мнозина да предпочетат ваканциите в чужбина, което се потвърждава и от официалната статистика, според която българите са пътували повече в чужбина през юни в сравнение със същия месец на миналата година. Пътуванията са общо 717.1 хил. (10% от населението на страната), или с 5.9% повече от миналия юни. Най-голям ръст на пътуванията има към Турция – с 15.4%, Румъния – със 7.8%, Гърция – с 6.2%.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Youtube / World Buzz Channel

Японска телевизия популяризира България като туристическа дестинция

Японската телевизия Fuji TV засне епизоди, с които представя България пред японското общество. Снимачният процес е осъществен в сътрудничество с българското посолство в Токио, съобщиха от дипломатическото ни представителство...

публикувано на 09.04.24 в 11:26

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10