Гъвкавост, иновации и безопасност са сред предпоставките за оцеляване на туристическия бизнес в условия на пандемия – единодушни са участниците в първото виртуално туристическо изложение в България. От днес всеки има безплатен онлайн достъп до актуалните оферти за почивка от всяка точка на света чрез платформата на събитието HOLIDAY&SPA/VirtualShow. Тя ще остане активна до средата на месец февруари, обещават организаторите. Изложението стартира с над 90 актуални оферти за 50 дестинации в България и чужбина.
В рамките на онлайн инициативата се провежда и серия от дискусии на работещите в бранша. Как индустрията да запази своята конкурентност в дългосрочен план, ролята на технологиите при планиране на пътуванията, колко важни за туристите са полиците за анулиране, възстановяване на суми или промяна на датите за престой в настоящите времена на несигурност? Тези и други въпроси вълнуват работещите в един от най-засегнатите в световен план сектори.
Според Владимир Ников от Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите във Велинград (известен като СПА столицата на Балканите), това лято местните предприемачи са разчитали най-вече на индивидуалните пътувания и на офертите за почивки сред природата, за да оцелеят. А как вижда бъдещето на отрасъла в условията на пандемия?:
„Няма някой, който да ви каже как вижда бъдещето. Ако преди една година ние сме можели да предвидим резервациите, да кажем с месец напред, сега не можем да предвидим нищо. Към момента около 60% от хотелите във Велинград са резервирани за Коледа и Нова Година. Но много малка част от тях са платени авансово. И всеки си задава въпроса – какво ще се случи, дали изобщо ще имаме възможност да запълним базата си по празниците? Можем ли да направим някакви прогнози в такова несигурно време? Ние работим ден за ден. Това е време, в което бизнесът много малко зависи от хората, които го правят. И ако държавата не го разбере това нещо, има голяма възможност загубите да се задълбочат още повече.“
През последните месеци безопасността на пътуванията се превърна в най-важен фактор при избора на дестинация. Това обяснява и интереса към почивките на планина и на село у нас, а собствениците на малките семейни хотели успяха, макар и в края на летния сезон, да наваксат донякъде загубите си. Такъв е случаят и с планинската община Троян.
„През първите 2 месеца на извънредното положение всички бяха в ступор, бяхме стъписани какво да правим, как да продължим – разказва кметицата на Троян Донка Михайлова. – В най тежко състояние секторът беше през месец юни, когато имахме много сериозен отлив. След което юли и август постепенно наваксвахме изоставането. А септември месец дори отчетохме по-висока посещаемост и заетост на леглата в сравнение с миналата година. За съжаление вторият нов етап на кризата отново постави пред туризма сериозни проблеми. И сега големите предизвикателства пред нас са на първо място да запазим хотелите, ресторантите, както и всички хора, които са ангажирани с туризма. Важно е в този момент да бъдем много активни на туристическите пазари и най-вече – да променим сегмента на предлаганите услуги, така че той да отговаря на новите очаквания и потребности на туристите в тези трудни условия.“
Снимки: Венета Николова
След дългогодишна разруха, един от емблематичните мостове, строени от майстора зидар Кольо Фичето, е готов отново да посреща туристи. Беленският мост е построен над река Янтра през 1865 - 1867 г. по нареждане на валията на Дунавския..
От това лято посетителите на Враца могат да опознаят планинското градче чрез напълно безплатните обиколки с гидове по модел на подобни турове, които се предлагат в големите европейски градове. Идеята е гостът, който за пръв път посещава северозападния..
С 30-40 % се е увеличило предлагането на ваканционни имоти в България през последните три години. Към момента техният брой надвишава 20 хиляди. Все повече клиенти предпочитат да си наемат апартамент или дори цяла къща през ваканцията си в България..