Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Найден Тодоров: Добрият резултат е съчетание от талант и дисциплина

Снимка: БГНЕС

Директорът на Софийската филхармония Найден Тодоров се завърна от Истанбул, където дирижира концерт на филхармоничния оркестър „Борусан“ със солист виртуозната цигуларка Мидори.

„Много съм щастлив от личния контакт с Мидори и за това, че тя обеща да дойде в София и да свири със Софийската филхармония, която пък заслужава да работи с най-големите“, разказва Найден Тодоров в интервю за Радио България. „Навсякъде аз уча от обстановката на място и после се опитвам да го приложа у нас – допълва той. – Хубавото в изкуството е, че никога няма горна граница, винаги нещо може да се направи по-добре”.

Концертът в Истанбул е бил предаван на живо по радио, телевизия и онлайн, но без публика в залата. Интересното е, че след излъчването, събитието е изчезнало от интернет пространството. „Може би това е част от имиджа, който се създава за оркестъра – за да може хората да знаят, че когато този оркестър има концерт, това е специален момент, който няма как да бъде повторен“, коментира Найден Тодоров.

Той е възхитен от дисциплината на музикантите в отношенията им един към друг, както и към самия него.

„В момента, в който доближих диригентския пулт, в оркестъра настана тишина. Това малко ме смути, защото не съм свикнал на такава стриктна дисциплина – разказва Тодоров. –  От първия момент на нашата среща музикантите реагираха към мен с едно силно уважение и това не е уважение към Найден Тодоров, а уважение към позицията на диригента". 


Уважението към диригента е нещо, което ние, в България, още дълго можем да учим, смята Найден Тодоров: "Нашите музиканти са изключително талантливи, което не е задължително да бъде споменавано само в положителен смисъл. Защото, бидейки изключително талантливи музиканти, те имат мнение по всеки един въпрос и много често си позволяват да апострофират диригента – нещо, което навсякъде по света е абсурд. Аз съм щастлив, че работя  с оркестър, който има някакво отношение към позицията на диригента. Дори, когато той не е харесван, това не се показва, докато не мине концерта“.  

По думите на Найден Тодоров, добрият резултат идва само, когато талантът е съчетан с дисциплина.

„Когато има хора, които носят таланта, знаят как и искат да направят нещата, дисциплинирани са в процеса на създаване, тогава се получава… Примери са Берлинската филхармония, Виенската филхармония, Нюйоркската филхармония, категоричен е ръководителят на българските филхармоници и обобщава:  Аз имам много високо мнение за Софийската филхармония, но, в същото време, си давам сметка, че един оркестър, една институция, няма как да бъде изолирана от обществото, в което живеем. Самата Софийска филхармония е едно малко огледало на нашето общество. Надявам се, че това огледало е позитивно.“

Снимки: БГНЕС и Булфото

Още от категорията

Мара Нонинска

Мара Нонинска била охулена за участието си в първия български филм

На 16 май 1910 г. от столичния „Модерен театър” потегля файтон с напомаден и нагизден сякаш в цирк екипаж. Пъстрата компания спира пред дома на уважавания търговец Димитър Съселов на ул. „Славянска”. Там – на паважа и пред погледите на събралата се..

публикувано на 13.01.21 в 12:23

Калина Мухова и първата в България книга с бродирани илюстрации

Ще познаете изумителните творби на младата Калина Мухова по характерния за нея спокоен и елегантен стил. Изящните ѝ рисунки с молив, черно-бели или цветни, поразяват с дълбочина и контраст и те карат да се връщаш към тях отново и отново...

публикувано на 11.01.21 в 14:08

Анна Каменова – писател с изтънчен изказ и страст към пътешествията

Писателката Анна Каменова “захапва” едва шест години от революционния 19-и век – достатъчни, за да я изпълнят с борбеност и родолюбие, които ще носи до последния си дъх. “Умната, властна и волева баба Груевица” ще я въведе в патриархалните традиции на..

публикувано на 09.01.21 в 09:05