Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Възход на къмпинг туризма във време на пандемия

Снимка: Венета Николова

Над 80 къмпинга на море, планина и езера, край села и исторически градове се радват на небивал наплив през последната година на епидемични рестрикции. Това констатират работещите в бранша в навечерието на Третото издание на „Къмпинг и караванинг експо 2021“ в София с участието на 40 изложители от България и Турция.

По великденските празници къмпингите са били пълни, а прогнозите за предстоящия летен сезон са повече от оптимистични, научаваме от Веселин Вълев, представител на специализирания сайта camping.bg . Обяснението е, че това в момента е най-здравословната форма на отдих, осигуряваща социална дистанция и пребиваване на открито. „Около 80-90 %  от къмпингите в България отговарят напълно на европейските стандарти“ – категоричен е Вълев. А това ще рече перфектно обслужване, наличието на ток, вода, безупречна хигиена, оборудвани кухни, бани и всички съвременни екстри за пълноценна почивка. Единственият проблем  е липсата на кадри. Причината е, че повечето от тези обекти се намират далеч от населени места и е трудно да намериш  персонал.


„През тази година ние издадохме къмпинг пътеводител на България, който включва 34 български къмпинга, разделени  на 7 маршрута: Дунав, Северозападна България, Югозападна България, Родопи, Подбалкан, Централна и Северна България и Черноморие. Във  всички тези региони има къмпинги със страхотни условия. Гостите могат да  комбинират маршрутите си така, че да отсядат на различни места и да посещават исторически, културни и природни забележителности. Къмпинг пътеводителят е качен и на официалният туристически портал на България“ – обяснява Веселин Вълев.


Противно на очакванията, този вид почивки не са за хора с изтънял джоб. Така например ако искате да си наемете приятна каравана в някой потънал в зеленина къмпинг, ще трябва да броите от 50 до 150 евро на ден, като в цената не влизат режийните разходи. На практика нощувката в хотел може да ви излезе далеч по-евтина. Таксата за паркиране на собствена каравана пък варира от 20 до 40 евро. Горе-долу толкова ще платите и ако си опънете палатка в къмпинга.

„Самото оборудване, от което имате нужда, е доста скъпо – допълва Веселин Вълев. – Да речем един кемпер струва колкото един градски апартамент. За палатките е сходно, защото там също оборудването е скъпо и е нужен голям автомобил, за да си натоварите нещата. Така че този вид туризъм се практикува по-скоро от хора от средна класа и нагоре.“

И въпреки това напливът е голям, особено по Южното Черноморие, където миналото лято беше трудно да откриеш свободни къмпинг места. Покрай Covid-19 и ограниченията за международни  пътувания, чужденците рязко са намалели. Но отливът се компенсира от българите и донякъде от румънските туристи, които са традиционни гости на къмпингите по Северното ни крайбрежие. Пролетта пък е предпочитано време за къмпинг на планина или край язовири.


Веселин  и неговите колеги очакват още по-успешен от миналогодишния сезон. Причината?  Все повече хора обръщат поглед към този вид туризъм. На картата на България се появяват нови и нови къмпинги, на пазара излизат нови фирми за къмпинг оборудване и такива, които отдават кемпери под наем. „Всичко това допринася за възхода  на този вид туризъм у нас“ – не скрива оптимизма си Веселин Вълев.

Снимки : Венета Николова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10