Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Туристическият ни бранш отново на нокти – ситуацията е непредвидима

Снимка: БГНЕС

След като започна леко и плахо да се възстановява от пандемията с коронавирус, сега българският туризъм се изправи пред още по-критична ситуация – войната. Страната ни дели черноморска граница с Украйна и това няма как да не се отрази на туристическия й имидж, единодушни са наблюдатели.

Прогнозите за сериозен спад на резервациите и за драматичен летен сезон, обаче не се споделят от всички. До момента пристигат разнопосочни сигнали от бранша. Някои съобщават за забавяне и дори за отмяна на записванията, но други твърдят, че при тях няма промяна. След като в първите дни на инвазията ресорният министър Христо Проданов заяви, че туризъм и война са несъвместими понятия, месец по-късно той се определи като „умерен оптимист“ за Лято 2022. Надеждите отново се възлагат на българския турист, който е призован да спаси летния сезон, както се случи по време на коронакризата. Разчита се също на гости от съседните Балкански държави, но и на посетители от Западна Европа, които и в момента не са се отказали да пътуват до България.

Пенчо Петков, собственик на гурме ресторант в крайморското село Българево смята, че до 2-3 месеца той и колегите му сериозно ще усетят финансовия удар от инвазията в Украйна. Става дума не само за непредвидимите обрати на войната и за очаквания отлив на туристи, но и за галопиращите цени на ток, гориво и пр..

„Това неимоверно ще рефлектира на туристическия бизнес този сезон. Ние работим с туроператори и един казва, че е О.К. и че лятото ще има доста туристи, но други мълчат и не знаят. Защото при тях има отлив на клиенти и замрели резервации. Понеже сме на северното Черноморие и сме близо до Румъния, чувам от колеги, че всичко е вече резервирано от румънците. Миналата  година  при нас имаше ресторанти, които заради коронакризата решиха, че няма да отварят за лятото. И изведнъж, в средата на юли, се оказа, че има много гости и те се чудеха как спешно да наемат персонал. Така че ситуацията е непредвидима!“

„Света Анастасия“
Преди кризата с Covid -19 Русия беше приоритетен пазар за родния туризъм. Но чартърите, които осигуряваха постоянен приток на организирани руски групи, вече трета година са преустановени заради пандемията. По данни на НСИ страната ни е била посетена от около 135 хиляди руснаци през миналата година. Така че в този момент загубата на руския пазар няма да се отрази съществено на бранша. Бургас и близкият остров „Света Анастасия“ са сред най-посещаваните места по южното ни крайбрежие. Мениджърът на острова Павлин Димитров твърди, че туристите от Русия значително са намалели в града. „Те се пренасочиха към съседна Турция и ние вече не разчитаме на тях“, казва той и добавя, че се надява и това лято в курортите ни да се завърнат чехи, словаци и други представители от „източния блок на ЕС“. И още:

„Специално за Бургас, ние разчитахме много на круизните кораби по Черно море. И тези програми започнаха малко по малко да се възстановяват след пика на Covid-19. Но при създалата се ситуация, смятам, че ще изгубим заможните гости, които пристигаха в града по линия на круизния и яхтения туризъм. Сега в близките години можем да забравим за круизен туризъм изобщо! Но пък разчитаме, че българският турист донякъде ще компенсира отлива и няма да се стигне до критични ситуации“- изрази надежда Павлин Димитров.

Снимки: БГНЕС

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10