Едва ли са много хората, които са влизали в "жива" работилница на майстор ковач, за да видят с очите си как става изковаването на нагорещеното желязо. И ако преди години целият бит в дома е бил свързан с метала, от който се правели сечива, подкови за конете, инструменти за оран, лов и пособия за огнището в дома и т.н., днес животът на модерния човек все повече се отдалечава от изделията на ръчния труд, а особено пък от ковано желязо. В наши дни хората, които се занимават с този стар занаят вече са на изчезване.
Въпреки това все още е жива традицията за ръчната изработка на ножове. Където и да отидете в България има много добри майстори ножари – от Варна до Перник и от Козлодуй до Пазарджик, както и в София, Пловдив и Плевен, всички работят много прецизно и сякаш се състезават да са по-добри от конкурентите.
Сред най-опитните и търсени ковачи в България е Стефан Чаков, за когото изковаването на всякакви ножове е само малка част от работата му. При него идват да се учат на занаят не само българи, но и десетки хора от чужбина. Майсторът живее в град Крън, в Централна България и казва, че почти не напуска родния град и работата си, но за сметка на това пък светът сам идва при него.
Стефан Чаков се занимава с ковашката работа повече от 40 години, а занаята е усвоил от старите майстори, които е срещнал докато работел в местното трудово-кооперативно земеделско стопанство през 80-те години на м.в. "Всичко, което правя аз е изцяло на ръка, нямам механичен чук и по-модерно оборудване и работя, както съм научен от старите майстори" - казва Стефан Чаков и продължава:
"Аз съм като селските ковачи - карадимирджиите, които ремонтират земеделски инвентар – кирки, мотики, тесли, плугове и всичко от метал за което се сетите. Изработвам и някои уреди за огнище, ръжени, вериги, а правим със сина ми вкъщи и заготовки за ножове. Това са ми основните занимания, според поръчката на клиента. На мен не ми тежи занаятът, работя го с удоволствие. Всичко в тази работа ми е приятно. Не мога да го обясня, по някакъв начин съм бил призован да стана ковач. Аз си спомням още като дете, че моите приятели в квартала ходеха да ритат топка, пък аз си играех на калайджия и ходех при циганите калайджии да ги гледам. Така е започнала цялата история с моя занаят."
Ковашкият чук, по думите на Стефан Чаков, не е тежък, но може да стане тежък, ако човек прояви насилие върху стоманата. И точно в това е тънката страна на занаята – да познаваш как ще тече материалът след всеки удар върху наковалнята.
"Но има ли насилие, работата не върви, затова човек трябва да усеща стоманата, с годините се трупа този опит. Всичко ново е добре забравено старо и моята мисия е да предам на младите това, което съм научил от старите майстори" – казва още ковачът от гр. Крън:
"Аз буквално хванах "последния влак", защото старите майстори, от които съм се учил, бяха по на 70 години. Онези хора бяха по-различни от днешните, сега светът е подивял. Едновремешните ковачи бяха много кротки и добри хора. Обичаха след работа да седнат край огнището и да си изпекат сланинка, пийваха си и винце и това им беше радостта от живота. Тези хора бяха много изстрадали, защото бяха загубили наведнъж и земята си, и работилниците си и буквално все едно им бяха взели душата. И на войни бяха ходили, и въпреки това нямаше никакъв реваншизъм у тях. За никого не съм чул една лоша дума да кажат. Истински добри хора бяха. Опитвам се сега, чрез примера в моята работа да предам и на младите това добро чувство към хората и към занаята, но честно казано - изобщо не се получава. Новите поколения са други."
Много народ се е извървял в ковашката работилница, разказва майсторът. Посещавали са я японци, французи, чехи, холандци, португалци, хървати. И всички искат да видят как се кове, защото при тях майсторите вече са изчезнали.
"Може цял ден да работя без да спра и пак работата не ме уморява, не търся почивка. Работилницата за мен е като късче от рая, там се чувствам спокоен и ми е добре. Не ми тежи, че така минава времето ми, улисан в работа, защото камъкът си тежи на мястото. Човек като е влюбен в работата си тя не натежава."
Снимки: Facebook / Стефан Чаков
Как обичаите в старата българската обредност придобиват нови форми с времето под неизбежното въздействие на историческите промени, модата и политическите решения? Отговор на въпроса търси новата експозиция „Готови ли сте за… разкази по Коледа“, с..
Игнажден е! На 20 декември почитаме паметта на св. Игнатий Богоносец. Според поверията от този ден започват родилните мъки на Божията майка и в народните песни се пее: "Замъчи се Божа майка от Игнажден до Коледа". В календара на българите..
Осем автентични български традиции и предавани през поколения умения от различни краища на страната бяха вписани в Националната представителна листа на нематериалното ни културно наследство и така станаха част от "Живите човешки съкровища" на..
Всеки празник има свой аромат, "одежди" и мелодии. Така е и с Коледа. "За Коледарските песни и тяхното предназначение малко се знае, и малко се говори,..