Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Идва ли краят на "диктата" върху пазара с телекомуникационни услуги в страната ни?

Снимка: pixabay

Повишаването на цените на мобилните услуги с размера на годишната инфлация, което беше обявено в средата на януари, дойде като леден душ за голяма част от засегнатите потребители. Причината е, че това е още един елемент от пълзящата нагоре инфлация на стоките и услугите в страната, а не на последно място хората са възмутени от липсата и на по-добра алтернатива, която да изберат когато негодуват от условията в договорите на трите мобилни оператора. ("Виваком" с 4.7 на сто на някои планове, "Йеттел" - с 9.7%, а А1 още не са съобщили с колко).

Обявеното повишаване на цените на мобилните услуги отговаря на предвиденото в договорите с потребителите, както и на изискванията на европейската практика. Това заявяват от Алианса на технологичната индустрия (АТИ), където членуват и телекомите, в писмо до Комисията за защита на потребителите (КЗП). преди десет дни комисията изслуша засегнатите страни, но все още няма представен анализ по въпроса. Сега през Асоциацията на технологичната индустрия мобилните оператори защитават правото си на промяна на цените на услугите, като в свое писмо посочват, че  повишението на цените е балансирано, а не "своеволно и безконтролно увеличаване, каквото се наблюдава по отношение на множеството стоки и услуги, формиращи потребителската кошница". А защо това става в началото на годината – отговорът от АТИ е, че тогава се публикуват Данните за индекса на потребителските цени и затова операторите извършват индексацията в периода на февруари-март.

В писмото се припомня, че общите условия на операторите не са изменяни през последните 10 години и са проверявани неколкократно от КЗП. Досега комисията не е констатирала противоречие със закона, не ги е намерила за неравноправни и не ги е забранявала, посочват от Асоциацията. Дали обаче това реално е защитавало правата на потребителите, или по скоро е в защита на бизнеса на мобилните оператори – това може всеки сам да разгадае, като погледне завишените цени на услугите и неравноправните клаузи, които предлагат договорите на всеки един от мобилните оператори. "Съвсем наскоро беше разрешено и придобиването на един от малкото останали на пазара доставчици на интернет пак от един от големите мобилни оператори – това говори, че в икономиката у нас съществува т.нар. олигопол" – това казва Габриела Руменова, експерт от специализирания сайт с правна помощ и защита "Аз, потребителят":

"Това са малко на брой оператори на една и съща услуга на пазара, които наблюдават поведението един-на друг и съответно копират всяка стъпка един от друг. А това масово вдигане на цените на мобилните услуги сега е възможно, защото и трите мобилни оператора в договорите си са заложили възможността за индексиране на цените спрямо показателите на инфлацията.Ние винаги сме насърчавали потребителите да познават правата си и да бъдат активни, когато ги отстояват. Убедени сме, че тяхното потребителско поведение влияе върху това на търговците. В случая обаче имаме един казус, който без намесата на държавните институции – основно Комисията за защита на потребителите, (КЗП), няма как да намери своето решение, а то това решение трябва да бъде и трайно. Тук говорим за наличието на очевидна неравноправна клауза в общите условия на договорите и при трите мобилни оператори. Тя е клауза, върху която потребителите не могат да влияят при подписването на своите договори. Това е едно от основанията да считаме, че тази клауза е неравноправна по смисъла на действащото потребителско законодателство. Но също така, основният текст в закона, който изяснява какво е неравноправна клауза, трябва да ни дава повече яснота при тълкуването на неравноправна клауза. Точно това позволява на мобилните оператори да повишават цените, а в същото време не оставя аналогична възможност на потребителя да прекрати договора с тях на това основание, като в същото време обаче потребителят и  дължи неустойки за пропуснати ползи на телекомите"пояснява Габриела Руменова.

Притеснителното в случая е, че един от мобилните оператори се позовава на официалния индекс на инфлацията, друг на индекса на потребителските цени и услуги, обявени от Националния статистически институт (НСИ) и в крайна сметка мобилните оператори още веднъж повишават инфлацията чрез добавяне на проценти към цените си – коментират анализатори по темата. "Независимо от това, че има такава уговорка за цените в договорите, когато тя е във вреда на потребителите, когато нарушава баланса между правата и задълженията на двете страни, има възможност контролните органи по защитата на потребителите да предприемат предвидените в закона действия" – напомня Габриела Руменова:

"Те могат да се произнесат, че тази клауза е неравноправна, да изискат в 14 дневен срок от дружествата да я поправят, така, че да възстановят равновесието между правата и задълженията на двете страни. Но ако те не направят това – доставчиците, следващата стъпка е да се заведе колективен иск в съда и той да прогласи за нищожни посочените неравноправни клаузи. Когато КЗП направи колективен иск, тогава всички потребители ще могат да се възползват от решението на съда, без да е необходимо да водят индивидуални дела. Никой потребител, освен може би единици, не би завел дело срещу телекомите, първо защото воденето на дела изисква време и средства и не на последно място изходът от делото ще се проточи много във времето. Аз лично няма да се откажа от защитата на потребителите, до намирането на ефективно решение, което да защити интересите на хората. Изпратих множество писма през миналата година до омбудсмана, до КЗП, до тогавашния министър на икономиката и иновациите. Тази година отново се обърнах до настоящия министър на икономиката и иновациите и до премиера, в резултат на което все пак имам отговор от министъра на икономиката Богдан Богданов, който дава насоки на Комисията за защита на потребителите да извърши проверка, да анализира тази клауза и неговите насоки са конкретни. Освен това има заявка за среща на премиера с представители на трите мобилни оператори. Беше поведено и заседание на КЗП тъкмо под натиска на министъра на икономиката. Очакваме тя да се произнесе, макар да не е ясно дали тя ще успее да защити интересите на потребителите. Но сега под натиска на обществото, включително и след като темата беше повдигната и чрез медиите и много граждани заявиха, че това е последното увеличение на цените, което те могат да понесат. Ще се стигне и до там, че десетки хора ще се принудят да се откажат от мобилните услуги, но това не решава проблемите, то е повод всички потърпевши да се обединят и така да се стигне до някаква промяна. В обществото вече това се осъзнава като сериозен проблем, който касае всеки гражданин. Ако сега не се вземат адекватни мерки напрежението ще ескалира и може да излезе извън контрол". 

Снимки: pixabay


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Петиция настоява за обявяването на първия морски резерват в България

На 31 октомври отбелязваме Международния ден на Черно море. Целта му е да обърне общественото внимание към проблемите на морето и начините за неговото опазване, да се осигури по-добро бъдеще за 16 милиона души от шест държави, населяващи крайбрежието..

публикувано на 31.10.24 в 06:05

Последният ден на октомври ще е топъл и слънчев

В четвъртък , 31 октомври, сутринта на места в котловините и низините видимостта ще е намалена. По протежението на Дунав ще има мъгли. Минималните температури ще са от 4° до 9°, в София 5°. През деня ще е слънчево. Максималните стойности на..

публикувано на 30.10.24 в 19:45

България в бъдещето – регионален технологичен център

Професионалната асоциация по роботика, автоматизация и иновации обединява над 80 български и международни компании, които си поставят една глобална цел – да утвърдят страната ни като център за развитие на технологиите. И за да постигнат тази своя..

публикувано на 30.10.24 в 12:15