Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Даниела Димова: С ясна визия какво искаме и с правилните партньори няма непостижими цели!


Директорката на Варненската опера Даниела Димова се завърна от великолепно музикално пътешествие в Австрия и в Швейцария – важен обмен на идеи и творчески практики в областта на културния туризъм по света и у нас.

Винаги има какво да се научи от мениджърите на големи оперни театри и фестивали и аз се радвам, че през това лято, в рамките на малко повече от месец, успях да проведа три изключително ползотворни срещи в Австрия и в Швейцария.

Генералният директор на Виенската Щатсопер Доминик Майер сподели с мен своите концепции за развитието на съвременния оперен театър и разширяване на неговата аудитория. Аз успях да видя постановката на операта „Симоне Боканегра” от Верди с изключителен изпълнителски състав и балета „Дон Кихот” от Масне, като балетът се излъчваше директно и на голяма видеостена върху театралната сграда. Системата на продажби на билети с месеци напред е толкова сериозна, че те могат да си позволят лукса да предложат безплатен достъп до изкуството и на виенчаните или туристите, които не могат да си купят билети за опера. Естествено това не се случва непрекъснато, а само в някои месеци на годината и то най-много два-три пъти. Още с идването си от Франция като интендант на Виенската Щатсопер Доминик Маер внася това свое иновативно решение, което много скоро се превръща в  една успешна мениджърска практика за най-престижната австрийска оперна сцена.

Жанрово многообразният календар е обогатен с образователни спектакли за деца и други прояви, насочени към различни таргет аудитории, като Ден на отворените врати, Опера на живо на площада, отбелязване на годишнини на творци. Преди всяка премиера се организира информационна кампания чрез матинета и срещи с постановъчните екипи и артистите. Самият директор участва пет пъти годишно в срещи с Клуб „Почитатели на Виенската Щатсопер” по предварително обявени теми.

Оперният туризъм е една друга съвременна мениджърска практика, която обвързва интереса към оперното и балетно изкуство с опознаване на историческите забележителности на конкретното място. Пакетът от услуги, обикновено за три до пет дни, включва самолетния полет, нощувките, посещението на спектакли и туристически маршрути. Моя мечта е да реализирам това във Варна! С нашите партньори от хотелиерския бизнес бихме могли да разработим чудесни пакети за оперен туризъм, но остава проблемът с достъпа до чартърни и нискотарифни полети между Варна и големите световни летища.  

В Швейцария посетих Оперния фестивал в Аванж, близо до Берн. Спектаклите се изнасят в древна римска арена, оборудвана с всички съвременни технически средства и удобства за зрителите. Мениджмънтът се фокусира върху продукцията на едно заглавие, което се играе шест пъти. Изборът през тази година е „Мадам Бътерфлай” от Пучини, поставена от такива известни творци като диригента Нир Кабарети от Израел и режисьора и костюмографа Ерик Вигие, който е директор на Опера Лозана, а от 2011 г. е и художествен директор на оперния фестивал в Аванж. Успях да договоря Варненската опера да получи последните заглавия, които са се радвали на успех в Аванж, за да ги покажем в „Опера в Летния театър” през 2017 г. Очаквам потвърждение за ”Мадам Бътерфлай” и се надявам през есента да мога да обявя резултата от първата успешна колаборация между Държавна опера Варна и Оперния фестивал в Аванж.

Другото ми посещение бе в Тичино, едно изключително място, което благодарение на няколко Lions клубове се е превърнало в оригинална оперна сцена. Става дума за фестивала „Тonnes on the Stones”, сред една мраморна кариера, материал от която някога е използвал самият Микеланджело. В две фестивални вечери присъствах на кoнцерт на Филхармоничния оркестър Di Riva San Vitale и на един великолепен спектакъл на операта „Турандот” от Пучини, със забележителния режисьор Стефано Монти, с диригент - нашият голям приятел и постоянен гост-диригент от Италия Стефано Сегедони, с известното италианско сопрано Мадалена Калдерони в ролята на Турандот и с нашия тенор Валерий Георгиев в ролята на Калаф. Държа да отбележа, че селекционер на фестивала е световната прима Катя Ричарели.

Ще ми се да вярвам, че в България също има сериозни бизнесмени и кръгове, които са готови да инвестират в нестандартни артистични прояви и в едно мащабно оперно събитие от този род. Очаквам да се срещнем. А мястото за Варна е българският Стоунхендж - Побитите камъни, където можем да локализираме българското издание на „Tonnes on the Stones”. С ясна визия какво искаме и с правилните партньори няма непостижими цели, сподели г-жа Даниела Димова пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм "Каста дива".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!