Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дебют на Ермонела Яхо в „Мадам Бътерфлай“ в „Ковънт Гардън“

| обновено на 10.05.17 в 16:41

На 10-и, 13-и и 14-и май в кината „Арена” в София, Пловдив, Варна, Стара Загора, Плевен и Смолян ще гледаме операта „Мадам Бътерфлай” от Пучини от киносезона на Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън”. В главната роля ще видим нашумелия албански сопран Ермонела Яхо. Това ще бъде дебюта й като Чо Чо Сан на сцената на престижния театър.

Когато отидох в Италия, си мислех защо не съм родена в страна, която има повече, отколкото Албания. Беше бедна и, разбира се, обществото беше затворено. Но сега разбирам, че за един артист това е подарък, предимство. Ако постигнах тази позиция като артист, това не е само заради гласа, но и поради емоциите. Този вид опит е в мен, без да се замислям, може би защото в живота си в Албания  видях много страдание. Може би това бе натрупване, с което трябваше да направя нещо. То беше вътре в мен и музиката го извади наяве. И разбрах, че това е ключ за моя успех, така както и техническото усъвършенстване.

Като дете бях много срамежлива, не можех да кажа и дума, смущавах се да кажа нещо. Но когато пея, всичко излиза навън. Това се случва внезапно, несъзнателно. Когато започнете репетициите за една постановка, да кажем, първите репетиции на сцената, мислите за всяко движение. Всичко е пресметнато. Но магичният момент идва, когато музиката започва и имате публика. Чувствате прилив на енергия от това. Повече не можете да се контролирате. Нещо естествено излиза наяве. Това е човешкият глас. Забравям, че  трябва да пея високите ноти точно, или тази  или онази фраза по определен начин, нещо ме изнася в друго измерение.

В „Мадам Бътерфлай” виждате едно прекрасно момиче. Когато операта започва, тя е едва 15-годишна, пълна с мечти. Тя пее за най-прекрасния ден в живота и. И го вярва  напълно. Ние знаем истината - че за  Пинкертон това е само игра, защото я е купил. Но тя му вярва и виждаме силата на любовта й. Прекрасно е това чисто чувство, което Пучини е намерил начин да изрази. Влизането на героинята е вълнуващо - какво пианисимо, колко вълнуващи са всички детайли в историята! Във вокалната и оркестровата партитура  има толкова много различни цветове за певците и за целия оркестър и това прави историята толкова правдива!

Във второто действие Чо Чо Сан е млада майка - още чака, още се надява. В третото действие  тя  се саможертва. В операта "Мадам Бътерфлай" има три различни култури, но майката си е майка. Ако засегнете майката, чийто смисъл на живота е нейния син, тя ще реагира като тигрица. Пучини описва тези чувства перфектно!

След спектакъла си изтощен, напълно изтощен. След Травиата си екзалтиран, но след Бътефлай – изтощен, споделя Ермонела Яхо в интервю за английската преса.

В красивата постановка на Моше Лайзер и Патрис Корие екзотичните пейзажи на Нагасаки са пресъздадени в стила на романтичните представи за Япония от XIX век. На диригентския пулт ще застане музикалният директор на Кралската опера маестро Антонио Папано. Всичко това обещава три часа изискано музикално удоволствие!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!