Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Олиото и електромобилът като алтернатива на скъпите горива

Цените на горивата и "санирането" на стари автомобили е темата ни днес. По- високите цени на горивата, с които се сблъскваме в последно време, кара все повече хора да измислят различни варианти, за да могат да пътуват по- евтино. Интересен начин за справяне със скъпоструващите горива е измислил монтанчанин. Иван Иванов от село Мадан от 5 години експериментира с алтернативни горива, с които кара автомобила си, разказва сътрудникът ни Биляна Борисова. Той купува употребявано олио и го преработва със старата си пералня.

"Олиото се прецежда, преработвам го и го оставям да се утаи. На дъното падат вредните вещества, глицерини...", обясни в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН Иван Иванов, който напоследък изпробва и нова смес. В нея освен олио, слага нафта и вода, а последната съставка пази в тайна. Така новата смес е не само евтина, но и не е взривоопасно. Алтернативното гориво, което мъжът е изработил му излиза наполовина по- евтино, отколкото дизелът на бензиностанциите. На дълги разстояния, за да се движи с иновативната течност, на колата трябва да бъдат направени подобрения.

Българинът обаче си мечтае за голям автомобил, мощна газ, която да настъпва гневно и устремено по разбитите ни пътища. Мечтае и паралелно с това роптае срещу високите данъци, високите цени на горивата и данъците за паркинг. Покрай непрекъснатото недоволство срещу цените на това и онова, не ни остава време да се позаинтересуваме от електромобилите.

"Колата, зареждана с електрически ток, с тягови електродвигатели и тягова батерия излиза много по-евтино, около 2- 3 стотинки на километър след първоначалната инвестиция за преоборудването на автомобила. Смятам, че в близките няклолко години електромобилът ще завладее света. Основната пречка за сега да навлязат масово е високата им цена. Също така, тяговите батерии все още не могат да гарантират по-голям от 50- 60 км. пробег с еднократно зареждане", разказа Жори Алексиев, собственик на фирма за електромобили в Лом.

За алтернативните начини на придвижване са съгласни и видинчани, стига това да им е по- икономично. Някои от тях обаче са все още скептични към новите методи и предпочитат времето да покаже кои от тях са надеждни.
По публикацията работи: Екип на РАДИО ВИДИН


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Златко Живков: За мен Монтана е мисия, аз вярвам в това, което правя!

Отправяме се към Монтана- дни след празника на града Свети дух и за да видим новия център на града край Огоста.  От пръв поглед прави впечатление  елегантността на фонтаните, чистотата край тях и свежите ландшафтни решения около водните пространства. Край алеите висящи петунии в различни окраски радват очите на минаващите, а..

публикувано на 26.07.24 в 12:55
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Няма как да има стабилност, докато не премине борбата за надмощие между олигархичните кръгове

Готовност за разговори по приоритети и конкретни политики обявяват парламентарните формации.  Въпреки това, шансовете третият мандат да доведе до съставяне на редовен кабинет изглеждат все по-илюзорни с всеки изминал ден.  Защо се провали 50-тото Народно събрание?  Започна ли процес на разпад в партиите, който е предпоставка за пренареждане на..

публикувано на 25.07.24 в 10:00

КНСБ: 1/3 от българите работят за под 1000 лева месечно - достатъчни ли са?

1453 лв. е необходимият нетен месечен доход за издръжка на живота за работещ, сам живеещ към месец юни тази година. Това е почти колкото за предходното тримесечие - с един лев по-малко. Намаление не е имало от десет години, макар и минимално, което отразява овладяването на инфлацията и по-ниския ѝ темп. Това каза президентът на КНСБ Пламен..

публикувано на 24.07.24 в 10:45

Ще спре ли вносът и продажбата на по-стари автомобили в България

Забрана на вноса на стари автомобили в България е една от мерките, предложени в актуализирания Интегриран план за енергетика и климат.  Документът определя националните цели по петте измерения на плана до 2030 г. - декарбонизация, енергийна ефективност и сигурност, вътрешен енергиен пазар, както и научни изследвания, иновации и..

публикувано на 23.07.24 в 11:00

Успешно ли е лято 2024 за туристическия бранш?

Посланието, което туристическият сектор в България излъчи за лято 2024 е "В България си желан". Около това се обединиха представители на туристическия бранш, държавни институции, експерти в областта на туризма, учени и общественици по време на форума "БГ туризъм - лято 2024", организиран в курортния комплекс Албена през юни. Служебният..

публикувано на 22.07.24 в 10:45

Хората в Челопек: Селото ни е хубаво и спокойно

Красива природа, чист въздух, богата история, спокойни и усмихнати хора. Така ни посреща Челопек - едно планинско село, сгушено в полите на Врачанския Балкан. Част е от община Враца и е разположено на по-малко от 10 км от големия град. Близостта до него е предимство, казват местните . В града намират работа, а децата им ходят там на училище...

публикувано на 19.07.24 в 14:50

Александър Михайлов: Антикорупционното говорене е просто мода

Продължава да се търси формулата за управление в българската политика.  От поредните предсрочни избори ни делят редица нестандартни и екзотични предложения, целящи да съставят кабинет.  Антикорупционните мерки ли са единствената възможност за преодоляване на превърналата се в перманентна криза?  Статуквото дискутираме с анализатора и автор в..

публикувано на 18.07.24 в 10:00