Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Кукурузени усмивки"- в ритъма на една традиция

Снимка: Радио Видин

Днес ще ви запозная с представители на няколко малки общности. Срещнах ги на фолклорния фестивал "Кукурузени усмивки" във врачанското село Селановци. В този петък от месеца засягаме тема, важна за българското самосъзнание- самодейността.

Започваме нашето интересно пътуване към корените на българщината с домакините от Народно читалище "Самообразование 1894" в село Селановци. За "Кукурузени усмивки" ни разказва секретаря на читалището Анита Димитрова:
Снимка"За нашето читалище най-силната страна е организирането и провеждането на фолклорен фестивал "Кукурузени усмивки", който тази година е 9-ти по ред. По време на фестивала се провеждат дни на производителя, на който каним медари, винари, билкари и всички желаещи с ръчно изработени сувенири. Ежегодно в рамките на фестивала се провежда и изложба на селановски и гостуващи художници, която носи името "Носталгия". Изработваме различни сувенири и картички, в зависимост от настъпващите празници. Шием си сами сценичните костюми за колективите. За нас е удоволствие, когато се обадят, за да заявят участие състави от места, неизвестни за нас."

Следващият ми сладкодумен събеседник е от ловешкото село Горан. В знак на отличното си сътрудничество с читалището на село Селановци, гостуващата група от село Горан дариха компютър на колегите си, домакините на "Кукурузени усмивки".

"Миналата година съвсем случайно се запознахме с групата на село Селановци в град Трявна и те ни поканиха да дойдем. След което бяха изключително любезни и много настойчиви да присъстваме на самия фестивал. Втората им покана за тазгодишния фестивал я приехме много радушно по две причини. Първо, че бяха толкова любезни и второ, че миналата година фестивалът ни направи много силно впечатление със своята автентичност и със своята сърдечност, с многобройните участници и с някак много запазения автентичен дух на самодейството, което е трогателно. Видях и миналата година и тази година много млади хора и това също съдържа надежда", разказа Симеон Тодоров, от читалището в ловешкото село Горан.

Съвсем млада е фолклорната група от ловешкото село Шипково, разказа Катя Крумова, ръководител на клуб за хора̀ "Катерина".

"Ние сме група от декември месец, миналата година. Събрали сме се за хора̀, като повечето са семейни двойки- майка, татко, деца. Тръгнахме на варианта да се забавляваме със хора̀та, в последствие вече и по такива мероприятия, където сме и дейни участници, но ентусиазмът при нас е на ниво. Групата ни е със самодейци от 14 до 44 години."
НЧ
Разговарях и с двама представители на народно читалище "Олимпи Панов" в град Тараклия, Молдова. Към читалището има вокален и танцов ансамбъл, оркестър за народна музика, а от 34 години се поддържа и театрална трупа.

"Децата ни са от 6-ти до 8-ми клас. С тях аз се занимавам от 1-ви клас. Набираме децата по различен начин, понякога аз ги търся, а друг път те сами идват и изявяват желание за участие в трупата. Съставът ни е от 12 девойки и 2 момчета. При съставянето на танците се ръководя първо от опита си, след това интернет, имам добри приятели, които ми подсказват по нещо в тази дейност. И така стават нещата. Не е трудно да се работи с младите хора, защото те имат голямо желание. Слушат и се стараят. Фестивалите подхранват желанието им да участват и да танцуват", обяснява Татяна Гайряк, хореографът на танцовата трупа.

Другият представител на бесарабските българи, гостували в село Селановци, е Иван Боримечков, председател на читалището в град Тараклия.

"Ние искаме да направим комплект коледарски костюми, с ямурлуци, с всичко. И, разбира се, че търсиш пари сам и каквото изнамерим- това. Министерството на културата на България не е сключило споразумение със същото министерство на Молдова, това е лошото от българска страна. И другото- министерството на просветата разрешава на нашите български училища да пишат проекти и да получават финансово подпомагане. Така те си шият носии и си правят и други работи, но в министерство на културата го няма това", разказа Иван.
Танцов състав от Босилеград, Сърбия
Сега се отправяме към друго място, където са запазени българските корени- западните покрайнини. Разговарям с ръководителя на групата от Босилеград в Сърбия:

"Аз се грижа за хореографията на състава. Не сме с цялата група в Селановци. Тук са 13 деца, на различна възраст от 7 до 10 клас. Децата ни обичат да танцуват и сами идват при мене. Ние танцуваме танци от нашия край, шопски танци, босилеградско краище и от околията - Кюстендил, Ниш, нали едно време е било българско. Нашият танцов състав е към спортно дружество "Младост"- Босилеград, към общината. Година и осем месеца откакто работим, мисля че добре се справяме. Повечето ни участия са в България", каза Милан Насев, ръководителят на самодейният състав от Босилеград.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Снимката на 15 юли 2024 година

От днес започва вторият етап на класирането за прием в гимназии след 7 клас .  Учениците, класирани по първо желание след първия етап на класирането, от днес могат да се записват в училището, в което са приети. Срокът за записване е от днес до 17 юли, сряда.  Поискаха от Агенция "Пътна инфраструктура" да отдели средства за спешни ремонти на пътища..

публикувано на 15.07.24 в 18:00
Даниела Маринова, РУО-Монтана

В Монтана отчитат недостиг на ученици за две паралелки след 7-и клас

Отпадат две паралелки в приема след 7-и клас в област Монтана . 17 ученици не са приети никъде след първия етап на класиране. Общо 46 паралелки бяха заявени в държавния план-прием след 7-и клас в област Монтана. След първо класиране са реализирани 12 профилирани и 32 професионални, съобщи Даниела Маринова , председател на комисията по прием..

публикувано на 15.07.24 в 17:23

Фестивал събира почитатели на рибата в село Остров

Фестивал на рибата и рибаря ще се състои на 27 юли в с. Остров . Десетото юбилейна издание на форума ще събере отново почитатели на риболова и вкусната храна в оряховското село. Тази година празникът е посветен на сома, обясни секретарят на местното читалище Анелия Бенкина : "Фестивалът на рибата и рибарят тази година е посветен на рибата сом,..

публикувано на 15.07.24 в 15:32
Патриарх Даниил

Патриарх Даниил ще посети Видин

Първото посещение на новоизбрания патриарх Даниил в епархиите от страната започва от Видин , съобщиха от Видинската света митрополия. Посещението е предвидено за 18 юли, четвъртък, от 18:00 часа. Негово светейшество Даниил ще бъде посрещнат с литийно шествие  по ул. „Цар Александър II“ от кръстовището с ул. „Княз Александър Батенберг“ в посока пл...

публикувано на 15.07.24 в 14:58

Инфраструктурни ремонти се извършват във Вършец

Община Вършец успешно приключи реконструкция на улична мрежа на ул. "Христо Ботев" . Строежът е въведен в експлоатация. Обхватът на проекта е от кръстовището с ул. "Харалампи Генчев" до кръстовището с алея "12 септември", с обща дължина 240 линейни метра. Извършена е цялостна реконструкция на улицата, положени са нови бордюри, отделящи тротоарите от..

публикувано на 15.07.24 в 14:00

Културни прояви очакват врачани през лятото

Община Враца е подготвила богата културна програма за летните месеци.  През юли ще бъде посветен на българския фолклор и филми.  Подновяват се тематичните вечери в парка зад паметника на Христо Ботев. На 19 юли водното огледало ще се превърне в сцена на българския фолклор. От 21:00 часа ще се проведе открит урок по народни танци с..

публикувано на 15.07.24 в 13:00

Продължава облагородяването в община Ружинци

Нови пейки са поставени в Ружинци . Съоръженията за отдих ще бъдат монтирани и по селата в общината. Почистването на улиците и поливането на растенията е основна дейност в тези горещини, каза кметът на община Ружинци Александър Александров : "Първото, което започнахме - монтирането на пейки пред пазара в Ружинци и подобни неща ще бъдат направени..