Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Има ли ефект от гражданските протести в Димово

7
Снимка: Светослав Цветанов

Има ли ефект от протеста в Димово заради лошото състояние на пътя Е-79, минаващ през града, и засиления трафик от и към Дунав мост 2? Представители на отговорните институции обсъдиха кога и как ще бъде ремонтиран проблемният участък. Резултатите от срещата и мнението на потърпевшите потърсихме в предаването "Посоките на делника".

Хората от Димово настояват за спешен ремонт на пътя, както и за изграждане на обход. Отсечката е основен път от и към Дунав мост 2 и трафикът непрекъснато се засилва. Дупките са все повече, къщите се рушат, а заради недовършения проект за нов воден цикъл, е изключително запрашено.

В резултат на протестните действия в Димово се състоя работна среща с представители на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), ВиК Видин, инициативния комитет и местната Община.

Снимка"Изключително сме доволни от това, че Агенция "Пътна инфраструктура" реагира бързо. На срещата присъстваха членът на Управителния съвет на Агенцията Дончо Атанасов, директорът на института, който проектира пътищата, имаше няколко човека от пътната агенция, директорът на Областно пътно управление, строителни фирми, ръководството на ВиК. Много точно и конкретно се уточниха сроковете. Взе се решение всеки вторник да се провежда работно съвещание, за да се отчита постигнатото. Можем да кажем, че буквално от събота-неделя ще започне копаенето на улицата, изграждането на канала, бордюри, тротоари. Аз лично съм доволен от срещата и се надявам, че ако така продължи всичко, до края на месец май ще имаме нов път. Средствата са осигурени- пътната агенция финансира ремонта. Това са отпуснатите 8 милиона лева за пътя Димово-Ружинци. Тъй като между двете населени места ще има само изкърпване, основната тежест ще бъде цялостното изграждане на главната улица на Димово и на пътя през Медовница. До проблема се стигна след като Община Димово подмени водопроводната мрежа преди няколко години. Започна изграждане на канал и пречиствателна станция, но фирмата-изпълнител дезертира, отказа да си довърши това, което трябваше да направи по проект и за което имаше преведени авансови средства. Най-вероятно ще имаме съдебни спорове и искове към тази фирма, защото остави незавършени участъци от канализацията и не завърши пречиствателната станция. Министерството на регионалното развитие и АПИ поеха ангажимента да финансират и да доизградят канализацията в частта на главната улица, за да не се налага след това да се копае асфалтирана улица, както се случи с булевард "Панония" във Видин. Ще се работи паралелно. Трафикът временно ще бъде спрян най-вероятно още от Монтана докато тече ремонтът", каза за Радио ВИДИН Добромир Тодоров, председател на Общински съвет Димово.

Кардинално проблемът с трафика, който преминава през Димово и близките села, може да бъде решен само с изграждането на обходен път. Тази тема също е дискутирана по време на работната среща.

"Обсъдихме и изграждането на скоростния път Видин-Монтана-Враца-Ботевград, който ще реши трайно и окончателно проблемите с трафика. Но това при всички случаи ще отнеме 2-3, дори 4 години, защото реалистичните срокове, които днес от АПИ ни дадоха за започване, са от догодина. Предстои да се уточнят парцеларните планове, ще има отчуждителни процедури, възможни са обжалвания и т.н. Добрата новина е, че този скоростен път ще започне да се изгражда от Димово. Димово-Ружинци е първият участък, който ще се прави, защото това е най-лошият участък и трябва да се изведе движението от населените места Димово, Бела, Скомля и Медовница", обясни още Добромир Тодоров.

На работната среща с отговорните институции, от които зависи ремонтът на пътя през Димово, присъстваха и представители на инициативния комитет, който организира протестите срещу лошото състояние на обявения за международен път.

Снимка"На този етап сме удовлетворени. Пое се ангажимент още през тази седмица да започне ремонтът на пътя. По втория въпрос- за скоростния път, със срокове не се ангажираха. Може би в средата на 2017 година ще имаме яснота дали ще започне строежът. Ние протестираме срещу огромния трафик, рушенето на къщите, запрашеността. Оттук преминават около 4000 автомобила на денонощие, над 1400 са само тировете, просто вече не може да се живее тук. Живея точно до главната улица- къщата се тресе цялата, напука се, миналата година правих основен ремонт, но вече всичко се нацепи. От прах не се диша, не можем да си отворим прозорците, не можем да стоим в дворовете, вече е безсмислено и да си насадиш нещо. Надявам се, когато оправят пътя, да се подобрят условията, ще потърпим още 3 години, докато изградят и скоростния път извън Димово. Може би, когато ремонтират и пътя през Доктор Йосифово, след нашия, трафикът ще се раздели и намалее. Проблемът се появи след Нова година- актуализирането на джипиесите, включването на Дунав мост 2, пренасочи трафика през главния път Е-79 и всичко вече минава през нашия град. Дали ще продължим с протестите ще решаваме на среща с гражданите в петък от 16 часа- каквото решат жителите, това ще направим, остава готовността за протестни действия. Нямаме конкретно потвърждение засега единствено за отпочването на скоростния път. Представителят на държавата обеща при следващото идване- във вторник, да донесе споразумение, което гражданите искат да видят. От толкова обещания през годините, нищо не се случи и сега хората искат да видят, че има споразумение, в което държавата поема ангажименти", каза Илчо Илиев от инициативния комитет в Димово.

Ремонтът на Е-79 през Димово се очаква да приключи до края на месец май, обещаха отговорните институции. Това обаче едва ли ще реши проблема на жителите на видинското градче, стотици тирове преминават ежедневно от там, хиляди са и леките автомобили. Новата настилка, наистина ще намали запрашаването и вибрациите, от които се напукват къщите, но ще позволи да се преминава с по-висока скорост. Срещнах се с възрастна жена, в чиято къща неотдавна влетял тир:

Снимка"Трафикът е много натоварен, много е запрашено, къщите са напукани, комините паднаха, много е лошо... Ако не помислят нещо да направят за обходен път или да намалят по някакъв начин трафика, ще става още по-лошо, просто е належащо. Никой не спазва и ограничението на скоростта в населено място, а тук- до пътя е училището- децата пресичат често, защото отсреща има магазин. Зимата един тир удари къщата ми. Аз спях и чух, че нещо работи до мен, като станах видях сръбски тир. Обадих се на 112, дойдоха и го изтеглиха- щеше да бутне къщата и никой не го интересува за нас. По цял ден минават един след друг- като керван. Ужас е! Къщите вътре са напукани като географска карта. Пробвах да застраховам моята, но ми казаха, че за това не може, няма да ми признаят щетите. Хората с основание протестират, но кой ще им обърне внимание?! На кой да се оплачеш, на кой да кажеш, че тир ти е ударил къщата, казват: "Бъди благодарна, че не е влезнал до леглото"."

Повече- в прикачения звуков файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00