Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опашки от тирове на Дунав мост 2- докога?

Снимка: Радио ВИДИН

Седмицата започна с протест на превозвачи на няколко гранични пункта, сред които и Дунав мост Видин-Калафат. Браншовите организации в международния транспорт заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за протеста им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове и километричните опашки, които се образуват през последните месеци.  

Рано тази сутрин опашката на моста Видин-Калафат, по данни на Гранична полиция, е била 3 километра, екип на Радио ВИДИН провери ситуацията на място към 9 часа. Тогава имаше само 30-ина тира, които изчакваха, а преминаването се осъществяваше само за около 30-40 минути.  

Според превозвачите, по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток. Седмично през моста Видин-Калафат преминават между 15 и 20 000 автомобила. Опашките от тирове понякога достигат и до над 7 километра. Налага се престой с часове, дори и с дни, казват шофьорите.

Снимка"Наистина сме изправени до стената и сме принудени на тези действия. Чака се по много часове. Ще търсим отговорните институции за опашките. Даваме срок от 1 месец и ще искаме оставките", заяви председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиян Филипов.

"В международния транспорт работят 300 хиляди българи. За Дунав мост 2 дадохме 420 милиона лева, а той работи наполовина", посочи председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.

"Има лоша организация от страна на институциите. Има нежелание на служителите да работят качествено. Те са приели за даденост опашките и не решават проблеми. Не работят на максимална степен. За нас е важно нашите гранични органи да работят бързо и ефикасно. Липсва желание за справяне с проблема", каза Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проблемът с километричните опашки на Дунав мост 2 стигна и до парламента. Народният представител Михаил Миков зададе актуален въпрос към вътрешния министър Румяна Бъчварова. Той подчерта, че проблемът засяга хиляди шофьори, фирми, превозвачи и товари и предупреди, че отклоняването на трафика от моста, който е най-прекият път от Азия до Европа, нанася сериозни загуби на нашата страна.

Снимка"От началото на месец юни по Дунав мост 2 Видин-Калафат средно дневно преминават около 2 500 моторни превозни средства, като по-голямата част от тях са товарни. Оформят се колони, дълги 5 до 7 км в някои дни, а шофьорите чакат от 5 до 10 часа за преминаване. Често се случва, когато някой изпреварва колоната, да се стига до саморазправа. Създава се една изключително бойна обстановка в подстъпите към моста. За екологичната ситуация- няма да коментирам… там няма никакви условия за тоалет за водачите, които прекарват до 10 часа в камиона", заяви Миков.


В отговора си вицепремиерът Румяна Бъчварова обясни, че проблемът с бавното обработване на документите е в румънската страна. Проведена е и работна среща между българските гранични власти с румънските им колеги, на която са поставени въпроси за оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола:

Снимка"Сериозен е проблемът. С новите промени в Шенгенския кодекс вероятно ще се наложи да правим много скоро двоен контрол- от българска и от румънска страна. Много усилия полагаме да се приеме решение, което да ни даде възможност да остане сегашното положение, така че проверките да се извършват само от едната страна. Сегашното забавяне при преминаването на ГКПП Дунав мост 2 е вследствие на допълнителния контрол, извършван от румънските служби. При удължаване на колоната с изчакващи товарни автомобили българската гранична полиция, съгласувано с румънската полиция, включва допълнително изходящо трасе "Автобуси" за извършване на гранични проверки на товарни превозни средства, с което трасетата за товарния трафик се увеличават на 3, но пропускателната способност не може да се увеличи заради забавянето от контрола на румънската служба. Независимо от това се въвеждат мерки от българска страна на всеки пункт. На 19 октомври на ГКПП Видин мост е проведена работна среща, на която са присъствали представители на Граничното управление във Видин, румънската гранична охрана, румънската национална агенция "Пътища и мостове" и смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат". От българска страна са поставени въпросите относно необходимостта от оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола от службите с цел намаляване на времето за преминаване на товарните автомобили през пунктовете. От румънската национална комисия са уверили, че ще предприемат мерки за увеличаване броя на служителите с цел повишаване ефективността на обработката на товарните автомобили."

Михаил Миков настоя да се водят разговори на ниво министри с румънската страна и да се назначат повече служители на моста, докато все още трафикът не се е отклонил към други гранични пунктове заради дългото чакане, което пък би довело до сериозни финансови загуби.

Още по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Септемврийци очаква своя църковен храм

 Екипът на радио Видин гостува в село Септемврийци, община Димово. В България има още едно село с това име и то се намира в община Вълчедръм. В миналото селото е носило името Толовица и е било част от община Лом, но по време на социализма се преименува в Септемврийци, поради факта, че от селото има участници в Септемврийското въстание през 1923 и..

публикувано на 07.02.25 в 12:05

Граждански организации с призив към политиците за подкрепа на равенството между половете

Българска платформа към Европейско женско лоби отправи призив към политиците за подкрепа на равенството между половете. В отворено писмо до настоящото редовно правителство обръщат внимание на факта, че в състава на 105-ия кабинет има само една жена. Правят аналогия с периода 1947-1949 година, когато в управлението на страната има 23-ма..

публикувано на 06.02.25 в 12:57

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00