Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пътна маркировка във Видин- мираж или асфалтова реалност...някога?

6
Снимка: Радио ВИДИН

80% от катастрофите с пешеходци са при опит за пресичане. Страната ни е на дъното в европейската класация по безопасност. Статистиката отчита 98 убити на 1 млн. жители в рамките на година. От тях около 30 са деца. Още 1200 момичета и момчета биват ранени при катастрофи и тази цифра не намалява.

От началото на 2016 г. катастрофите с пешеходци на територията на област Видин са 10, броят на ранените е 8. Загинали са две пешеходки.

Причините най-често са неправилно пресичане, несъобразена скорост на автомобилите, намалена видимимост. Неработещи светофари, липсата на пешеходни пътеки и хоризонтална пътна маркировка обаче също допринасят за увеличения риск от инциденти във Видин. Това твърди Малин Маринов, който потърси Радио Видин със следния сигнал:

Снимка"От доста време се опитвам да привлека вниманието на видинските институции, но неуспешно, относно абсолютната липса на маркировка, пешеходни пътеки и неработещи светофари за пешеходци. Особено опасно е кръстовището преди надлеза (кръстовището между бул. "Панония" и ул. "Цар Иван Асен II"). Там не работят светофарите за пешеходци от четирите страни на кръстовището поне от две години, а пресичат доста ученици. Много опасно място е и до църквата "Свети Димитър", където също не се вижда пешеходната пътека. Хората пресичат лутайки се. Не мога да си обясня бездействието на институциите, може би чакаме да стане някаква трагедия със загинали деца, за да покажем колко сме загрижени. Искам да събудя чувството за отговорност във видинските институции. Искам да знам ще има ли маркировка, пешеходни пътеки и работещи светофари във Видин, ако ще има- в какви срокове, или няма да има, за да съветвам моите ученици, че във Видин няма пешеходни пътеки и няма нужда да ги търсят. Писах на Общината, но не получих никакъв отговор."

Наскоро и началникът на отдел на Автомобилната администрация във Видин Димитър Димитров също постави този въпрос на вниманието на местните институции:

"В рамките на град Видин на много места липсва хоризонтална маркировка. Това са стоп-линии, осеви линии, които ориентират водачите и пешеходците, очертават местата за пресичане, местата за движение, за престрояване и т.н. Лошата организация на движение в града създава предподставки за катастрофи и за нарушения на правилата за движение. Това също е много важно и за подготовката на младите водачи- работим само с "мислени осеви линии".

СнимкаПо време на предаването още няколко слушатели на Радио Видин се обадиха с подобни сигнали: "Трябва да има пешеходна пътека на ул. "Гео Милев" пред магазин "Техномаркет". Там непрекъснато пресичат хора, деца и е много опасно. В близост има детска градина и училище... В квартал "Гео Милев" няма вече улици, да не говорим за маркировка. Кога ще се асфалтира тук?... И в Лом ситуацията с пътната маркировка е трагична- няма нито пешеходни пътеки, нито знаци, нито маркировка... В Хайредин е тотална анархия относно хоризонталната и вертикалната пътна маркировка, а и пътищата са в ужасно състояние- за рекордите на Гинес сме... Трябва ясно да се знае кой орган е отговорен за полагането на пътната маркировка... Искам да напомня, че според Закона за движение по пътищата всяко продължение на тротоарите и банкетите върху платното за движение, обозначени или не с пътна маркировка, е пешеходна пътека. Трябва повече толерантност..."

По време на традиционната акция "Зима", която тече в момента, служители на "Пътна полиция" извършват оглед по състоянието на пътните платна, липсващата и неизправна вертикална сигнализация и хоризонтална маркировка, създаващи реални предпоставки за пътнотранспортни произшествия. Когато се констатират проблеми, се дават предписания на органите, които стопанисват съответните пътища и улици.

"До момента констатирахме редица пропуски по второкласна и третокласна пътна мрежа- надвиснали клони, лошо състояние на надлъжната пътна маркировка. Изготвено е предписание до Областното пътно управление, имаме уверение, че до края на месеца маркировката по тези пътища ще бъде положена. В града- всичко зависи от средствата и качеството на боята. Боята, която е поставена на ремонтирания път Е-79 е с гаранция от три години", обясни главен инспектор Ивайло Обретенов, началник сектор в "Пътна полиция" Видин.

Преди началото на новата учебна година част от пешеходните пътеки във Видин бяха освежени. Седмици по-късно обаче на редица места боята вече е изтрита. На какво се дължи това и ще се предприемат ли още действия за полагане на маркировка с тези въпроси Нора Йоцова се обърна към кмета на Видин Огнян Ценков:

"В началото на септември беше възстановена пътна маркировка. Тече изпълнението на обществена поръчка по асфалтиране на улици, след което там ще положим нова маркировка. Поставил съм задача да ми се изясни защо боята бързо се изтрива. Боята, която се купува, отговаря на изискванията за полагане. Търсим отговор на този въпрос и ще предприемем мерки. По всяка вероятност причината е комплексна- и в боята, и в самото време, когато е възстановена маркировката."

СнимкаЗа още по-ясна конкретика по проблема изпратихме писмено запитване до пресцентъра на Община Видин и получихме следния отговор:

"През тази есен, до началото на учебната година бяха освежени всички пешеходни пътеки пред училищата и детските градини, както и по трасето на придвижване на учениците и децата от и към жилищните комплекси. До момента за закупуване на боя са вложени около 3 000 лв. Процесът на освежаване на хоризонталната пътна маркировка изисква асфалтовата настилка да е суха и температурата на въздуха да е над 10 градуса. Тъй като атмосферните условия сега не са подходящи, тази дейност е прекратена. На този етап не се предвижда освежаване на осевите линии, поради липса на средства, но в новия бюджет на Община Видин ще бъдат предвидени пари за тази цел. Използваната маркировъчна боя е висококачествена и устойчива, с оглед интензивното движение на МПС, за което има сертификат за качество. Изискванията, записани в Наредба №2 за пътната маркировка, които предвиждат до пешеходните пътеки и кръстовищата вече да бъде изписват надпис "ПОГЛЕДНИ" и хоризонтални стрелки, които сочат наляво или надясно в зависимост от посоката на движение на автомобилите, ще бъдат изпълнени и във Видин през пролетта на следващата година, като пилотно е направена пешеходната пътека на ул. "Райнина" (между СУ "Цар Симеон Велики" и бившия Младежки дом)."

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Над 1,6 млрд. лева годишно е ползата за България, ако влезе в Шенген

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, а следващата седмица - на 12 декември, се очаква решението на вътрешните министри на ЕС България и Румъния да влязат в общото Шенгенско пространство и по суша от 1 януари. Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти..

публикувано на 03.12.24 в 12:08

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14