Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Колко опасни са старите коли и ще бъде ли спрян вносът им

Снимка: БГНЕС

Неприятна новина съобщи преди дни министърът на околната среда и водите Нено Димов. В телевизионно интервю той заяви, че един от основните приоритети на ведомството му през тази година ще бъде чистотата на атмосферния въздух. Предвиждат се сериозни мерки, които да направят вноса на употребявани автомобили от Европа неизгоден и търговията с коли втора ръка на практика да спре. Димов уточни, че се очаква становище по въпроса от Министерството на финансите, но най-вероятно предвидените мерки ще бъдат насочени към вносителите и търговци на употребявани автомобили. От Министерството на околната среда и водите обещаха, че ще бъде въведен много строг контрол и върху пунктовете за технически прегледи. Основната цел е спирането на вноса на коли над определена възраст и неотговарящи на определени евростандарти. 

Видинчани са категорични, че подобно решение е абсурдно, предвид финансовите възможности на хората, живеещи в крайдунавския град. Това показа наша анкета с жители на Видин.

За стандартите и условията, на които трябва да отговарят автомобилите у нас разговаряхме с Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка.


"За да се спре търговията със стари автомобили, трябва новите да станат изгодни за закупуване. Нека първо да си оправим икономиката и след това да въвеждаме подобни предложения. Няма нови и стари автомобили-  има изправни и неизправни. За съжаление управляващите дават напразни обещания и след това не ги изпълняват. Затова следващата седмица очаквайте и реакция от наша страна" - каза Йонко Иванов.


Според Министъра на околната среда и водите Нено Димов в България хората масово предпочитат мощна германска кола на 20 години, вместо такава за същите пари, но на 5 години и с много по-добри еко показатели. 


Ани Ванков е автомобилен състезател и собственик на автосервиз във Видин


"Предложението е идеално, макар че и за мен не е изгодно. Все пак живеем в 21-ви век и трябва да вървим напред. Кола над 20 години няма как да се преустрои, така че да не излъчва вредни емисии. Дори румънците вече са доста по- напред от нас в това отношение" - беше мнението на Ани Ванков по темата.


Статистиката на КАТ в началото на годината показва, че продажбата на нови спрямо употребявани автомобили е в съотношение 1 към 13. За 12 месеца у нас са продадени едва 20 500 нови коли, докато за същия период регистрираните автомобили от Топ 20 марки употребявани машини са над 200 000. Разговаряхме по темата с международни шофьори от Видин, които превозват стоки и товари в различни европейски страни. 


"Категорично сме против новите автомобили, предвид компютъризирането на цялата система. Това понякога създава доста неудобства, особено на дълъг път. Стари автомобили има доста по- добри и по- стегнати от някои от новите" - казаха шофьорите. 


От целия автопарк в България, само 17% са на възраст под 10 години. Процентът при леките коли е 14. Проблемът е, че около 40% от автомобилите са на възраст над 20 години, а новите коли до 5 години са само 4,4%. 


Опитахме се да се свържем със собственици на автокъщи и автоморги в различни населени места на Северозапада. Нито един от тях не пожела да коментира темата. Няколко пъти телефонът ни бе затворен, а най- честите отговори бяха: 


"Колега, не ме занимавайте- намерете си някой друг да коментира тази тема" или "Обадете се малко по- късно, че собственикът го няма" и дотук. 


И на финал да кажем, че Министърът на околната среда и водите уточни, че най-късно до 10 дни ще бъде съставена работна група, която да обсъди всички тези нови предложения. 


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Обратното броене за Йоана Георгиева към Игрите в Лос Анджелис вече започна

България записа най-доброто си представяне на Олимпийски игри през новото столетие със спечелените три златни, един сребърен и три бронзови отличия в Париж. Страната ни се нареди на 26-о място по отличия сред 206-е участнички в най-голямото спортно събитие на планетата.  На Игрите в Париж имаше и видинско участие. Единствената представителка на..

публикувано на 15.08.24 в 12:47

Подготвят реформи в туризма - какви са реакциите в бранша

Министерството на туризма публикува за обществено обсъждане проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за туризма, който касае създаването на Туристически гаранционен фонд. С предложения проект се предлагат промени, свързани с пакетните туристически пътувания и пътническите услуги. В момента потребителската защита се гарантира..

публикувано на 14.08.24 в 10:45

Димитър Петров: От избора на служебни министри ще стане ясно дали Грънчарова-Кожарева има политически зависимости

Продължават разговорите на избраната от президента за служебен премиер Горица Грънчарова-Кожарева с настоящи служебни министри и експерти за формиране на управленски екип , който да организира и проведе предсрочни избори през октомври. Президентът Румен Радев определи датата 20 октомври за новите предсрочни парламентарни избори и даде на Горица..

публикувано на 13.08.24 в 13:17

Живеят ли в лишения жителите на Северозапада?

Според КТ "Подкрепа" 2/3 от домакинствата у нас са под прага на жизнения месечен минимум. Рекордно висока безработица в редица общини отчита Агенцията по заетостта. Най-висока е тя в община Димово, Видинско, където през юни е била 67%. През същия месец преди три години безработните са 35%. Един от водещите региони отново се оказва..

публикувано на 12.08.24 в 11:15

Жителите на Гъмзово мечтаят младите да се завърнат на село

Днес гостуваме на  село Гъмзово в о бщина Брегово . Намира се по средата на второкласния път, свързващ областния център Видин с Брегово и сръбския град Неготин . Има връзка с Дунав мост 2 и ГКПП пункт „Брегово“. В миналото селото е било съставено от две махали -  българска и влашка . Жителите били работници при турски..

публикувано на 09.08.24 в 16:38
Яница Петкова

Яница Петкова: Предстоящите избори дават възможност да бъде взета поука от допуснатите грешки

За втори път през тази година и за седми от 2021-ва досега ще избираме парламент.  Кои са реалните фактори, продължаващи да задълбочават партийната и политическата криза в страната?  Ще продължи ли тенденцията активността на гражданите да бъде все по-ниска?  Има ли основания да се очаква, че вотът наесен ще приключи изборната спирала?  Действащото..

публикувано на 08.08.24 в 10:00

Остава ли предпочитан ИT секторът у нас?

Българският ИT сектор продължава да расте и няма изгледи това да се промени. Ръстът в индустрията е факт и той ще се запази през следващите години. Това е напълно нормално, предвид факта, че светът ще става все по-дигитален и в ежедневието си ще ползваме все повече и повече дигитални продукти и услуги. До 2025 г. новонаетите специалисти..

публикувано на 07.08.24 в 10:45