Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще успеят ли протестите на българските международни превозвачи

Снимка: РАДИО ВИДИН

Българското правителството категорично застана зад браншовите транспортни организации, които отхвърлят предложения от Франция пакет за транспортна мобилност, по-известен като "Закона Макрон". Това стана ясно миналата седмица, когато същевременно бе решено, че утре, на 17 май, когато европейските лидери са за втори ден в София, транспортният бранш ще протестира. Какви са исканията на протестиращите и докъде са готови да стигнат международните превозвачи?


12 500 български фирми и превозвачи са заплашени от фалит, ако се приемат правилата, които иска Франция да наложи за почивките на шофьорите на ТИР и техните командировъчни. Най-голямата световна фирма е френска. Идеята на целия този закон е както направиха двойни стандарти за храните, така и работната ръка да бъде с двоен стандарт, коментираха от бранша на международните превозвачи. Потърсихме за мнение Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи в България. Според него, ако бъде въведен този двоен стандарт, българският транспортен бизнес ще бъде унищожен и това ще е удар за икономиката на страната ни: 

"Точно това е стремежът на старите страни- членки на ЕС и най- вече на Франция, които искат да въведат "двоен стандарт" в транспортния бранш чрез няколко регулации, които ще засегнат пряко страните от Централна и Източна Европа. Това ще направи нашите превозвачи неконкурентоспособни." 

Председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев заяви още, че готвените промени ще повлияят пагубно на оборота, като курсовете ще намалеят значително и ще има нови разходи за прибирането на шофьорите, възможни са и масови фалити на фирми. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а тези у нас са близо 70 000, като българският транспорт генерира двуцифрен дял от Брутния вътрешен продукт (БВП), коментира още Йордан Арабаджиев.


Миналата седмица транспортният министър Ивайло Московски обяви, че еврокомисарят Виолета Булс ще бъде поканена в България, за да се запознае на място с проблема. След проведената среща в понеделник стана ясно, че на 24 май ще се разбере окончателно дали предлаганите промени ще бъдат приети и гласувани. Предвидените протести, обаче, ще се състоят, като е възможно впоследствие да бъдат предприети и още действия. В интервю за БНР Красимир Лалов, председател на Националния съюз на превозвачите, коментира, че подкрепата на правителството е едно, а действията на ЕС са съвсем друго нещо: 

"Много трудно ще бъде на премиера Борисов да се пребори с френските и немски интереси. Въпросът опира до това, че всяка една държава сама за себе си е започнала да търгува с тези постановки."  Красимир Лалов прогнозира още, че страната ни ще загуби 14 милирда от БВП и 200 000 семейства ще се окажат длъжници, защото няма да имат приходи. Когато тези семейства разберат, че българските фирми фалират, те ще се изнесат в чужбина и нови 600-700 хиляди души ще емигрират от България.


Какви са настроенията на хората, заети в бранша и оптимисти ли са те за са приемливо излизане от ситуацията- това попитахме Мирослав Костадинов, шофьор на товарен камион в Германия.

"Проблемът е най- вече за превозвачите, тъй като ще се наложи те да плащат от джоба си. Тоест увеличават им се многократно разходите. Проблем сред шофьорите няма, дори за тях е по- добре да се приберат до България или да спят на хотел" - коментира Мирослав Костадинов.


На срещата между премиера Бойко Борисов, еврокомисаря по транспорта Виолета Булц и представители на транспортния бранш у нас бе решено българското председателство на Съвета на ЕС да изготви предложение по основните точки от пакета за мобилност, от които българските превозвачи са недоволни, и което да бъде внесено в Комитета на постоянните представители. 

"Надявам се, по време на българското председателство да можем да постигнем общо съгласие за посоката, в която ще върви този пакет" - коментира еврокомисарят пред журналисти.

Единен ли е транспортният бранш в България за протеста- това попитахме Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

"Целият ни бранш е единен. Не може десет души да организират подобно мероприятие, а то се организира от един щаб. Мирно е шествието и ще изкараме камионите на "Цариградско шосе". Ще продължим, докато ни се позволи да работим. Доколкото знам от медиите, търси се компромисен вариант, но какво ще стане на 24 май не мога да знам. Браншът ни е единен и няма две мнения по този въпрос" - заяви Кирил Банев.


Дали гражданите са солидарни с протестите на международните превозвачи и запознати ли с готвените промени - това се опихме да разберем в анкетата по темата: 

"Запознат съм и разбира се, че ги подкрепям- иначе какъв българин съм ... Трябва да се вземе някакво решение ... В Италия съм и пътуваме с тях, и много разчитаме на тях ... Имат право и напълно ги подкрепям" - казаха видинчани


Ако трябва да обобщим- четири са основните въпроса, касаещи хората, заети в транспортния бранш. Първият е свързан с прибирането на превозните средства до родните им места на всеки три седмици, като част от задължителната им почивка. По отношение на втория въпрос- възможността за почивка в кабината на превозното средство или извън нея, Европейската комисия препоръчва да бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, с които застрахователите да са съгласни и шофьорите да могат да оставят там превозните си средства и да бъде допустимо те да почиват в камионите си на охраняемите паркинги. Третият въпрос е свързан с каботажа, международния трафик и правилата за командироване, като конкретната препоръка е, че международен трафик за ограничено време трябва да не подлежи на правилата за командироване, но при каботажа правилата за командироване трябва да се прилагат от първия му момент. По отношение на транзита, той също трябва да бъде освободен от тези правила. Четвъртият въпрос е за превозвачите от трети страни и там препоръката е всички правила, които важат за операторите на единния пазар на ЕС, да се прилагат и за тези от трети страни. Освен това държавите членки могат да налагат допълнителни ограничения за превозвачи от трети страни във вид на квоти и разрешителни, които държавите членки издават за превозвачи от трети страни. Ще постигнат ли желания ефект протестите на международните превозвачи - предстои да разберем, а ние се надяваме решението на този казус да ги удовлетвори, за да мога да работят пълноценно и отговорно. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ясен: Малкото село с големите хора

В рубриката "Добро утро, кмете" днес ви отвеждаме във видинското село Ясен . То се намира в община Ново село и е на 15 километра от областния град. Вчера жителите на селото отбелязаха своя храмов празник - Успение на света Богородица с тържествена литургия, беше отслужен и курбан за здраве, традицията за който е възобновена от местното..

публикувано на 16.08.24 в 13:21

Обратното броене за Йоана Георгиева към Игрите в Лос Анджелис вече започна

България записа най-доброто си представяне на Олимпийски игри през новото столетие със спечелените три златни, един сребърен и три бронзови отличия в Париж. Страната ни се нареди на 26-о място по отличия сред 206-е участнички в най-голямото спортно събитие на планетата.  На Игрите в Париж имаше и видинско участие. Единствената представителка на..

публикувано на 15.08.24 в 12:47

Подготвят реформи в туризма - какви са реакциите в бранша

Министерството на туризма публикува за обществено обсъждане проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за туризма, който касае създаването на Туристически гаранционен фонд. С предложения проект се предлагат промени, свързани с пакетните туристически пътувания и пътническите услуги. В момента потребителската защита се гарантира..

публикувано на 14.08.24 в 10:45

Димитър Петров: От избора на служебни министри ще стане ясно дали Грънчарова-Кожарева има политически зависимости

Продължават разговорите на избраната от президента за служебен премиер Горица Грънчарова-Кожарева с настоящи служебни министри и експерти за формиране на управленски екип , който да организира и проведе предсрочни избори през октомври. Президентът Румен Радев определи датата 20 октомври за новите предсрочни парламентарни избори и даде на Горица..

публикувано на 13.08.24 в 13:17

Живеят ли в лишения жителите на Северозапада?

Според КТ "Подкрепа" 2/3 от домакинствата у нас са под прага на жизнения месечен минимум. Рекордно висока безработица в редица общини отчита Агенцията по заетостта. Най-висока е тя в община Димово, Видинско, където през юни е била 67%. През същия месец преди три години безработните са 35%. Един от водещите региони отново се оказва..

публикувано на 12.08.24 в 11:15

Жителите на Гъмзово мечтаят младите да се завърнат на село

Днес гостуваме на  село Гъмзово в о бщина Брегово . Намира се по средата на второкласния път, свързващ областния център Видин с Брегово и сръбския град Неготин . Има връзка с Дунав мост 2 и ГКПП пункт „Брегово“. В миналото селото е било съставено от две махали -  българска и влашка . Жителите били работници при турски..

публикувано на 09.08.24 в 16:38
Яница Петкова

Яница Петкова: Предстоящите избори дават възможност да бъде взета поука от допуснатите грешки

За втори път през тази година и за седми от 2021-ва досега ще избираме парламент.  Кои са реалните фактори, продължаващи да задълбочават партийната и политическата криза в страната?  Ще продължи ли тенденцията активността на гражданите да бъде все по-ниска?  Има ли основания да се очаква, че вотът наесен ще приключи изборната спирала?  Действащото..

публикувано на 08.08.24 в 10:00