Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Колани и видеонаблюдение в автобусите- как се приемат новите мерки?

Снимка: Радио ВИДИН

Парламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник и с устройство за видеонаблюдение.
Проверихме как ще се отразят промените в една по- малка община- Белоградчик.

"Да, колани има... По някой път ги слагаме...Ще ги слагаме, определено", коментираха пътници.

Борис Цветков е превозвач. Смята, че няма как да накара пътниците да си сложат колани:

"Не може да го накараш. Той казва: "Аз си нося отговорност." Той си носи, но него ще го глобят 50 лева, а мен ще ме глобят 500 лева."

Ще има ли ефект от видеонаблюдението?

"Ще има от видеонаблюдението дотолкова, доколкото собственикът гледа дали го краде шофьорът и колко човека вози."


Според Борис Цветков новите мерки ще оскъпят превоза. Регионът е беден, до някои села има малко пътници:

Снимка"Не останаха хора по селата. Едно Салаш, поддържам го само в интерес на дългите отношения с Общината. Ходя празен натам, празен насам."

Община Белоградчик стопанисва 3 училищни автобуса. Промяната ще се отрази финансово.

"Общината не е готова и в Общинския съвет не са предвидени такива средства", каза пред Иванка Петрова кметът на община Белоградчик Борис Николов.

Като специалист в транспортната област Борис Николов смята, че няма да има полза от промените:

"Смятам, че това беше едно творение на законодателния ни орган "на хала". Поради липса на практични действия за ограничаване на пътно- транспортните произшествия и на последиците от тях, се вземат такива лесни, неефективни, скъпоструващи решения."

СнимкаСпоред превозвачите, проблемът не е в коланите:

"Проблемът е в МПС-ата, в шофьорите и разбира се, в начина на возене."

До 9 месеца автобусите трябва да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник, а със записващите устройства- до 18 месеца.

"Да, тези колани, те са необходими, с тях са оборудвани всички нови автобуси от 2008 година насам, обаче проблемът в България, който възниква е, че парламентът прие да оборудваме и всички стари. Което технически е сериозно препятствие", коментира Петър Захариев- член на УС на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.  

По сметки на превозвачите това са около 15 000 автобуси и микробуси. Коланът е с най- малко значение, що касае безопасността на пътниците, а камерите почти не играят роля:

"Ще са с почти никакво значение за безопасността. В България на този етап видео и аудиозаписа не са доказателства в един съдебен спор."

Санкциите са убийствени, смята Петър Захариев:

"Един шофьор ще трябва да плати 300 лева. Фирмата, която е допуснала да използва такъв автобус- 3000 лева. А защо не се казва нито една дума, какво трябва да плати пътникът, който е без колан? Шофьорът, пътувайки в автобуса, той няма никаква възможност да стане от волана и да отиде да провери кой си е сложил колана и кой не го е сложил."

СнимкаОсвен това мерките противоречат на европейското законодателство:

"Във всичките 27 държави, както и във всички останали държави в Европа, старите автобуси са на доизживяване и за тях не се предвиждат колани", допълни Петър Захариев и попита какво ще се случи, когато в България влезе автобус от чужбина с туристи?

Според превозвачите, за да отговори на новите изисквания, целият бранш ще трябва да се натовари с около 50-60 милиона лева.

За намаляване на пътните инциденти е необходимо:

"Проблемът на първо място е лошото състояние на българските пътища. На второ място е културата на шофиране. И на трето място- подмяната на старите МПС-та", допълни Петър Захариев.

По повод новоучредената Конфедерация на автобусните превозвачи, която ще предложи конкретни мерки за борба със сивия сектор и подобряване на безопасността на пътя, Петър Захариев заяви, че доброволното сдружение на бранша ще защитава и малките, и големите фирми.

А в селата, до които няма автобусни линии, има нелегални таксита.

"Аспарухово е откъснато от света. Всеки се спасява поединично. Принудиха хората да заработят в "сивия" сектор. С коли, по 2-3 човека от село, левче дотук, пазаруват, изчакват ги и ги връщат обратно. Лични коли като такси ги използват",
сигнализира жител на град Лом.

"Транспортът в община Ружинци в началото на демокрацията беше сведен до минимум", каза кметът на общината Александър Александров.

Заради малкия брой пътници, автобусните фирми нямат сметка да поддържат тези линии:

"В момента нямаме транспортна схема, но откакто аз съм кмет, правим всичко възможно това да се случи."
В звуковия файл чуйте различните гледни точки по темата.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Антикорупционното говорене е просто мода

Продължава да се търси формулата за управление в българската политика.  От поредните предсрочни избори ни делят редица нестандартни и екзотични предложения, целящи да съставят кабинет.  Антикорупционните мерки ли са единствената възможност за преодоляване на превърналата се в перманентна криза?  Статуквото дискутираме с анализатора и автор в..

публикувано на 18.07.24 в 10:00

Задължително ли е висшето образование за успешна реализация на младите?

В разгара на лято 2024 поредният випуск средношколци вече пое по пътя на живота. Почти половината от младите хора не виждат възможности за реализация на трудовия пазар в страната. Някои се ориентират към висшите учебни заведения, а други предпочитат работа в чужбина, заради по-доброто заплащане. Голяма част от младите хора, завършили висшето..

публикувано на 17.07.24 в 10:45

Проф. Вили Лилков: Нужна е формула за съставяне на временно управление с конкретни задачи

Ситуацията в парламента, както и като цяло за българското общество е изключително тревожна, коментира професор Вили Лилков от "Синя България" . По думите му, последните парламентарни избори не са показали път пред българското общество, а много силно раздробяване на политическия пейзаж. На този фон  няма никаква възможност за съставяне на трайно..

публикувано на 16.07.24 в 16:06
Михаил Миков

Михаил Миков: Тежката политическа фрагментация е пречка за съставяне на редовно правителство

Тежката политическа фрагментация в страната е пречка за съставяне на редовно правителство, коментира председателят на 42-рото Народно събрание и бивш председател на БСП Михаил Миков . На последните избори той участва в политическото обединение "Левицата".      "Всичките опити да се състави правителство при такава фрагментация на Народното..

публикувано на 16.07.24 в 13:33

Обсъдиха състоянието на пътищата в област Видин

На проведено заседание на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата (ОКБДП), ръководено от областния управител на област Видин Ани Арутюнян, бе представен анализ на пътнотранспортната обстановка на територията на област Видин за второто тримесечие на 2024 г. В заседанието участваха представители на регионални институции и общини ,..

публикувано на 15.07.24 в 14:53

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00