Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колани и видеонаблюдение в автобусите- как се приемат новите мерки?

Снимка: Радио ВИДИН

Парламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник и с устройство за видеонаблюдение.
Проверихме как ще се отразят промените в една по- малка община- Белоградчик.

"Да, колани има... По някой път ги слагаме...Ще ги слагаме, определено", коментираха пътници.

Борис Цветков е превозвач. Смята, че няма как да накара пътниците да си сложат колани:

"Не може да го накараш. Той казва: "Аз си нося отговорност." Той си носи, но него ще го глобят 50 лева, а мен ще ме глобят 500 лева."

Ще има ли ефект от видеонаблюдението?

"Ще има от видеонаблюдението дотолкова, доколкото собственикът гледа дали го краде шофьорът и колко човека вози."


Според Борис Цветков новите мерки ще оскъпят превоза. Регионът е беден, до някои села има малко пътници:

Снимка"Не останаха хора по селата. Едно Салаш, поддържам го само в интерес на дългите отношения с Общината. Ходя празен натам, празен насам."

Община Белоградчик стопанисва 3 училищни автобуса. Промяната ще се отрази финансово.

"Общината не е готова и в Общинския съвет не са предвидени такива средства", каза пред Иванка Петрова кметът на община Белоградчик Борис Николов.

Като специалист в транспортната област Борис Николов смята, че няма да има полза от промените:

"Смятам, че това беше едно творение на законодателния ни орган "на хала". Поради липса на практични действия за ограничаване на пътно- транспортните произшествия и на последиците от тях, се вземат такива лесни, неефективни, скъпоструващи решения."

СнимкаСпоред превозвачите, проблемът не е в коланите:

"Проблемът е в МПС-ата, в шофьорите и разбира се, в начина на возене."

До 9 месеца автобусите трябва да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник, а със записващите устройства- до 18 месеца.

"Да, тези колани, те са необходими, с тях са оборудвани всички нови автобуси от 2008 година насам, обаче проблемът в България, който възниква е, че парламентът прие да оборудваме и всички стари. Което технически е сериозно препятствие", коментира Петър Захариев- член на УС на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.  

По сметки на превозвачите това са около 15 000 автобуси и микробуси. Коланът е с най- малко значение, що касае безопасността на пътниците, а камерите почти не играят роля:

"Ще са с почти никакво значение за безопасността. В България на този етап видео и аудиозаписа не са доказателства в един съдебен спор."

Санкциите са убийствени, смята Петър Захариев:

"Един шофьор ще трябва да плати 300 лева. Фирмата, която е допуснала да използва такъв автобус- 3000 лева. А защо не се казва нито една дума, какво трябва да плати пътникът, който е без колан? Шофьорът, пътувайки в автобуса, той няма никаква възможност да стане от волана и да отиде да провери кой си е сложил колана и кой не го е сложил."

СнимкаОсвен това мерките противоречат на европейското законодателство:

"Във всичките 27 държави, както и във всички останали държави в Европа, старите автобуси са на доизживяване и за тях не се предвиждат колани", допълни Петър Захариев и попита какво ще се случи, когато в България влезе автобус от чужбина с туристи?

Според превозвачите, за да отговори на новите изисквания, целият бранш ще трябва да се натовари с около 50-60 милиона лева.

За намаляване на пътните инциденти е необходимо:

"Проблемът на първо място е лошото състояние на българските пътища. На второ място е културата на шофиране. И на трето място- подмяната на старите МПС-та", допълни Петър Захариев.

По повод новоучредената Конфедерация на автобусните превозвачи, която ще предложи конкретни мерки за борба със сивия сектор и подобряване на безопасността на пътя, Петър Захариев заяви, че доброволното сдружение на бранша ще защитава и малките, и големите фирми.

А в селата, до които няма автобусни линии, има нелегални таксита.

"Аспарухово е откъснато от света. Всеки се спасява поединично. Принудиха хората да заработят в "сивия" сектор. С коли, по 2-3 човека от село, левче дотук, пазаруват, изчакват ги и ги връщат обратно. Лични коли като такси ги използват",
сигнализира жител на град Лом.

"Транспортът в община Ружинци в началото на демокрацията беше сведен до минимум", каза кметът на общината Александър Александров.

Заради малкия брой пътници, автобусните фирми нямат сметка да поддържат тези линии:

"В момента нямаме транспортна схема, но откакто аз съм кмет, правим всичко възможно това да се случи."
В звуковия файл чуйте различните гледни точки по темата.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05