Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българският Северозапад с най-много жертви на пътя в ЕС

| обновено на 21.08.19 в 16:13
Снимка: Радио ВИДИН




България е на първо място в Европейския съюз по броя на загиналите при катастрофи с леки автомобили на 1 милион жители, показват данните от анализ на Евростат за 2017 година. Характеристиката на фаталните инциденти при отделните категории превозни средства показва, че България се нарежда с най-висок дял смъртност в категорията на леките автомобили с 64 смъртни случая на милион жители. Това е почти шест пъти повече от най-ниското съотношение в Малта - 11. Средният показател за ЕС е 23 смъртни случая на 1 милион при категорията леки автомобили. Това, което сочи още проучването, е че родният Северозапад взима най-много жертви от всички региони.

Според Министерството на регионалното развитие и благоустрйството 96 % от катастрофите стават заради човешка грешка, каза бившият председател на парламентарната комисия по транспорт Настимир Ананиев и лидер на партия ВОЛТ. Наскоро тема за пътната безопасност е обсъдена на национална конференция.

"Тези данни изнесе Петя Аврамова. Не че човешкият фактор не е много голям, но пътната инфраструктура също оказва огромно въздействие върху ПТП-та, които се случват. Знаете, че жертвите, особено през летните юли и август, се вдигат многократно. Трябва да се вгледаме в себе си за грешки, да поемем отговорност, не да си рекламираме идеалното министерство. Не всичко е наред, трябва да приемем истината. Излиза, че в АПИ всичко е под контрол. Сякаш няма лоши условия и големи трагедии. Ще дам пример със Своге - доказа се, че асфалтът не отговаря на изискванията, а цената беше над 20 човешки живота. Трябва да има ред".

Според данните на Евростат, при катастрофи с леки автомобили у нас са загинали 456 души, при катастрофи с пътнически автобуси - 5 души, при фатални инциденти с велосипедисти - 35 души, загиналите пешеходци са 118. Общият сбор на загиналите при пътни инциденти у нас надхвърля 700 души. Данни от доклад на МВР показват, че най-висок дял смъртност има при катастрофите с челен сблъсък между автомобили - близо половината от фаталните инциденти се дължат на подобен вид пътно-транспортни произшествия. България е автоморгата на Европа, коментира Владимир Тодоров, директор на асоциацията на пострадалите при катастрофи.

"Малта не е добър пример - малка и островна държава, там автомобилите са малък брой. България трябва да се сравнява с Австрия и Холандия. Ние имаме 95-98 души загинали на 1 милион население, докато те имат не повече от 35-40. Проблемът е комплексен. Имаме изключително остарял автопарк. България е автоморгата на Европа. 65 % от автомобилите са над 15-18-годишни. Продължаваме да бълваме не добре обучени шофьори. Несериозно е обучението да е по 10-12 часа. Излизат на пътя, натам знаете. Инфраструктурата ни е ужасна по отношение на изграждане на магистрали, по отношение на опасни участъци. Точно на тези места стават катастрофи всеки ден. Парадоксът е, че по старите пътища, по които има дупки, се кара бавно, но когато ги ремонтират - веднага катастрофи. Основен проблем е наличието на камери. Ние имаме най-малко камери за контрол на скоростта в цяла Европа - 20 000 км пътна мрежа, над 3 милиона превозни средства, а ние имаме 200 камери. Остаряла е административно-наказателната процедура, защото до 50 % от глобите не се плащат. Гледайки статистиката на КАТ, виждаме че под 1 % от ПТП-тата са поради пътна инфрастуктура. Няма как да се съглася с МРРБ. Всеки от нас пътува по тези пътища, знае в какви условия са. Местата с концентрация на катастрофи са известни, те са към 35-40. Не се отстраняват поетапно, не се ремонтират, а това води до повторяемост на инцидентите".

Северозападният регион с най-много катастрафи с фатален крайТрафикът по международния път Е-79 в Северозапада непрекъснато се увеличава и шест години след отварянето на Дунав мост 2 трасето трудно поема големия брой тежкотоварни автомобили, инцидентите станаха ежедневие. Очаква се към края на месец август броят на преминалите автомобили от откриването на съоръжението да надхвърли 5 милиона, ако вече не се е случило. България е на на първо място по брой убити при катастрофи в целия Европейски съюз и за 2016 година. В статистиката тогава виждаме, че особено се открояват областите Ловеч, Разград, Видин, Монтана и Силистра. Посочените области са с изключително високи стойности не само за България, но и за ЕС. Държавната агенция по пътна безопасност трябва да координира и приоритизира проблемите, допълни Тодоров.

"В Северозапада има участъци в посока Видин, Мездра и Ботевград, които са критични. Завои, натоварен трафик, това води до колони, които предизвикват нерви и изперварване. Трябва да бъдем внимателни. Докато това нещо не се промени, населението няма да се успокои. Моята надежда е в новата агенция, която трябва да координира и приоритизира проблемите. Аз давам пример с това, че както в момента няма камери за скорост, трябва да се обединят усилията на АПИ и Агенцията. АПИ има 330 камери, които броят трафика. Те спокойно могат да засичат и контролират скоростта. Тол системата ще има 400 камери, които също могат да следят за скоростта. Ето 700 камери, които ще се усетят. Един проблем трябва да се приоритизира, а след това с действия да се отстрани. Започва се отнякъде, необходимо е да се отстранят проблемите участъци, да се повиши качеството на обучението, да се затегне дейността на авторемонтите. Три крачки, които ще помогнат".

Проходът ПетроханЗа да се облекчи трафикът от и към Дунав мост 2 и пътните инциденти да намалеят, трябва да се изгради по-широк и безопасен път. "Историческият" проект за тунел под прохода Петрохан направи крачка напред. Първата идея за изграждането на тунела датира от 1916 година. Във вторник пътната агенция съобщи, че има избран победител в обществената поръчка за проучване на трасето. Стойността на договора е 330 хил. лв. с ДДС, а срокът за изпълнение е 180 дни. Изпълнителят ще трябва да посочи минимум три варианта за развитие на новото пътно трасе.

Близо 200 катастрофи с 3 загинали и 46 ранени са станали на територията на област Видин през първите 6 месеца на тази година, сочи изнесената статистика. Сред най-опасните е участъкът Димово-Бела-Скомля-Медовница, характерен с последователни и остри завои. Често тирове, управлявани от водачи, непознаващи особеностите на трасето, преминават с несъобразена скорост. Най-много катастрофи са станали на главен път Е 79, на територията на община Димово, каза Владимир Герасимов, началника на сектор "Пътна полиция" при Областната дирекция на МВР Видин. 

Видинчанинът Мартин Николов е създател и администратор на група в социалните мрежи, носеща името "Катастрофи Видин-Монтана". Нагледах се на всякакво безразсъдство, затова я създадох, казва той.

"2000 човека има в групата. Целта е превенция - да видиш какво се случва, пък да се замислиш. Някои от снимките са буквално отвратителни. Ако човек ги погледне, може би ще се замисли за този т.нар див северозапад. Натоварените участъци, в които стават катастрофи, са няколко. Такъв, например, е добридолският баир. Пускайки го отгоре, т.е към Арчар, често се пораждат проблеми. Десният завой се подценява. Не се спазва ограничение. Засега групата се развива и помага. Мой приятел ми праща снимки, които качвам постоянно. Друг мой близък е пожарникар, пращам му ги, а неговият екип реагира мигновено".

Николов шофира от 15 години вече. Работата му е свързана с ежедневно пътуване из северозападните пътища. Какво му прави впечатление?

Катастрофа"Липсата на маркировка, липсата на табели, а когато се правят ремонти, няма обозначение. Положението е страшно. Областта е изостанала, сякаш сме назад от нормалната цивилизация. Липсват превантивни мерки, полицията трябва да е по-активна по пътищата. Моите наблюдения за ТИР-овете са не малко, турците и поляците не спазват правилата. Изобщо чуждите граждани, дори тези, отиващи на почивка, се чувстват безнаказани. Неприятно е да караш, а от завоя да се покажат два ТИР-а един до друг. Ако пък нямаш достатъчен шофьорски опит? Изпреварват се налудничаво, не спазват и ограничения. Катастрофите най-вече се случват поради неспазване на пътната обстановка. Липсва съобразителност. Колкото до новите шофьори, тези младите, те взимат едни мощни коли и си мислят, че светът се върти около тях. Не взимаме рано книжка, просто ни е малък стажът. Опасните участъци са ясни: Бела-Скомля-Медовница. Спазвайте ограниченията, хора. Не сечета завоите. Лятото също е тежко - насреща трактори, комбайни. Истината е, че пътят не е конструиран за сегашния трафик. Друг кофти участък е след Долни Цибър, в посока Козлодуй. Пътят е свлечен. Инфраструктурата не е достатъчна. За целия ми опит мога да кажа, че за 15 години извънградското движение не се е променило. Културата липсва. Има си го при нас този балкански синдром".

Състоянието на пътищата в Северозападна България от години е болезнена обществена тема. Основната пътна артерия трябва да се разшири и модернизира, но и шофьорите трябва да проявяват дисциплина на пътя. Липсата на такава, високата скорост и нарушаването на пътните знаци са често срещани по българските пътища. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Гимназия в Мездра разкрива паралелка по изкуствен интелект

В Професионална гимназия "Васил Левски" в Мездра ще бъде разкрита първата в Северозападна България паралелка по програмиране на изкуствен интелект . Това се случи с подкрепата на Комисията по заетост на Областния съвет за развитие в област Враца, областния управител Николай Николов и началника на Регионално управление по образованието Лорета..

публикувано на 25.02.25 в 13:00
Д-р Олга Папушева

Д-р Олга Папушева: Зъбните импланти не са за всеки

Не всеки пациент може да бъде протезиран чрез импланти , каза в "Час при зъболекаря" лекарят по дентална медицина д-р Олга Папушева . По думите ѝ, преценката се прави след съответната консултация.  "Импланите са вид възстановяване на един или няколко зъба с идеята да се възстанови дъвкателната функция и естетиката в устата. Вече зависи колко..

публикувано на 25.02.25 в 11:00
Теди Генова, психолог

Теди Генова: Времето насаме е подарък, не бреме

Днес ще си говорим за самотата. Но по-скоро ще си поговорим за нея, като я погледнем от хубавата страна, защото самотата оставя пространство за самоопознаване. Знаете, когато сме сами, имаме повече шанс да се обърнем към вътрешния си свят без външни влияния.  Това е моментът, в който можем да разберем кои сме, какво обичаме, какви са..

публикувано на 24.02.25 в 15:00

Младежи рискуват живота си заради опасно предизвикателство

ТикТок и други социални медии са въздействащи върху младежите, които често търсят популярност и начин да се харесат на своите връстници. Почти ежедневно в такъв тип платформи добиват популярност екстремни предизвикателства, които насърчават опасно поведение сред младите хора. Такова предизвикателство, нашумяло в последно време, е прекомерната..

публикувано на 24.02.25 в 14:00

Започва Седмицата на професионалните умения в област Видин

От днес, 24-ти до 28-ми февруари, започва  Седмица на професионалните умения , която е инициатива на Европейската комисия. Това е нещо, което се прави за първи път през 2016 година и с времето се утвърдило като важна кампания. Целта е да популяризира професионалното образование и обучение като кариера и път за учене. Много хора не осъзнават..

публикувано на 24.02.25 в 12:00
Офицерите от 138 Болховски полк, участвали в Руско-турската война 1877 – 1878 година.

Отбелязваме 147 години от освобождението на Видин

Преди 147 години Видин е освободен от османска власт. Този исторически момент се случва след дълга и тежка борба, водена от различни народи в региона, които искат да се освободят от османското иго.  Въоръжената борба на балканските народи от периода 1875-1876 година допълнително засилва кризата, която вече е обхванала Османската империя...

публикувано на 24.02.25 в 11:36

В „Музикална зона“: Елвис и Присила Пресли- една звездна, но болезнена любов

  Елвис Пресли е добре познат както на по-старите поколения, така и на младите. Той е икона от света на музиката и животът и смъртта му винаги са предизвиквали огромен интерес. Дори десетилетия след неговата кончина почитателите му не могат да приемат ранната му смърт и начина, по който си отива от този свят. Не по- малък интерес предизвиква..

публикувано на 24.02.25 в 09:00