Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Нов закон за движението по пътищата превръща актовете във фишове

Снимка: Светослав Цветанов, Радио Видин


Във фишове за бързо и лесно налагане на глоби на шофьорите да се превърнат актовете на КАТ - това предложение е заложено в проект на нов закон за движение по пътищата. Преди години бе взето решение Законът за движение по пътищата да се раздели на три отделни закона, а сегашното решение е нормативният акт да остане един, но да е в по-опростен вариант.

Основното предложение е за всяко нарушение, дори най-тежките, да може да се санкционира с фиш и той да може да се плати на място. Планира се и нарушителите да получават фишовете си от КАТ по имейл. Бързото налагане на санкции е сред основните задачи на новия закон, коментира председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев.

"Безспорно има нужда от нов закон. За пет години се нагледахме на над 35 поправки. Именно затова новият закон трябва да бъде достатъчно адекватен и да издържи поне няколко години. Положително е, че има желание за облекчаване процедурите по плащане на санкциите. За да платиш 50 лева в КАТ, губиш много време - такова, каквото обикновено човек няма. В цял свят санкциите се плащат на място или по телефона. Ние предложихме автомобилите на полицията да бъдат оборудвани с POS терминали - нарушаваш закона, плащаш веднага. Подкрепяме съставянето на електронен фиш, влизащ веднага в сила. Уточнявам още веднъж, че актът констатира нарушението, но не определя санкцията. С наказателното постановление, което се издава на база съставен акт, специален орган определя размера и вида на наказанието. В електронния фиш се вписва нарушението и моментално се определя наказанието - т.е имате възможност веднага да заплатите".

Според експертите в брашна проектът е с пропуски. Трябва да се търси засилване на превенцията, а не толкова отпадането на чувството на безнаказаност при нарушителите, продължи Георгиев.

"Към момента не се знае кой е в работната група за бъдещия закон. Предполагам се състои от чиновници, но те нямат експертиза. В България сме на принципа "нека пробваме". Законите се нуждаят от реален, а не административен подход. Сега сме тръгнали да залагаме на сакнциите. По света хората правят всичко възможно да няма санкции - ако пък някой прегреши, тогава идват те. Големият пропуск в закона е заложен проект на превенция. Държавата, обществото, институции, всички ние, трябва да направим всичко възможно хората да не извършват нарушения. Репресиите няма да накарат хората да спазват правилата. Превенцията предотвратява на 90 % нарушенията. Всъщност голяма част от нарушенията идват от хора, които не го правят нарочно, а просто не знаят, че са в такова нарушение. Продължаваме да занемаряваме обучението. Не се залага на експертизата. Старите проблеми отново няма да намерят решение, това е големият проблем".

Сред обсъжданите предложения има и следене в реално време на техническите прегледи, както и въвеждане на паспорт за всеки автомобил, за да се следи техническото му състояние. Пътните експерти настояват за бързина в изготвянето на новия закон, който е предложен за обществено обсъждане.

От Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата подкрепят облекчаването на административно-наказателния процес. Дори актът да стане фиш, нарушителят няма да се размине с отнемането на точки от контролния талон, казва още предложението.

Вижте още

Какви са правата на децата и спазват ли се у нас

Близо 150 организации са обединени в Националната мрежа за децата, чиято основна задача е да защитава правата и да подпомага деца в риск. Всяка година организацията извършва и мониторинг на изпълнението на политиките за защита на тецата и осигуряване на нормално и щастливо детство в България. Какво показват данните, Мария Брестничка, директор..

публикувано на 01.06.20 в 16:28

Детството - преди и сега

Когато си малък, бързаш да пораснеш. В момента, в който престъпиш детството и те погълне животът с пълна пара, моментално започваш да искаш да се върне времето назад и отново да си дете.  Според възрастните, на днешните деца и младежи най-много им липсват игрите навън:  "Днешните деца не умеят да играят на воля. Непрестанно..

публикувано на 01.06.20 в 13:11

Ботевите чествания в историята

Тази година се навършват 144 години от саможертвения поход на Христо Ботев и неговата чета от козлодуйския бряг до Врачанския балкан. Споменът за историческите събития, прераснал в организирани възпоменателни тържества, отдавна е неразделна част от обществения живот в селищата по пътя на Ботевата слава във врачанския край.  Летописът на..

публикувано на 01.06.20 в 12:34

Да сме единни с Христа като вярваме в Него

Седмата Неделя след Пасха - на светите Отци от Първия вселенски събор , която отбелязваме днес, Христова църква ни припомня подвига и мъжеството, и най-вече грижата на светите Отци, последователите Христови за запазването на чистотата на вярата и целостта на християните в Евангелските истини. "Братя и сестри!..

публикувано на 31.05.20 в 08:00

Видинчанин е сред създателите на електронни учебници у нас

В рубриката ни "Професия Хоби" този петък ви срещаме с един от създателите на електронните учебници в България, издавани от най-голямата издателска къща у нас "Просвета". Той се казва Владимир Кръстев и е от Видин. Завършва Природо-математическата гимназия "Екзарх Антим I" през 2003 г. Продължава висшето си образование в Американския университет,..

публикувано на 29.05.20 в 17:23

Деветата Щуроландия във Видин ще е онлайн

Темите в "Едно" на 29 май 2020 година: *След месеците, в които заради пандемията и извънредното положение Центърът за социална рехабилитация и интеграция към фондация " Подкрепа за реализация"- Видин беше на разположение на потребителите си предимно онлайн, отново се готви да отвори врати за посетители. *Работата с..

публикувано на 29.05.20 в 17:00

Включване на заболяването лимфедем в клинична пътека искат пациенти

Пациентска организация настоява за включване на заболяването лимфедем в клинична пътека на Здравната каса. В момента пациентите с тази диагноза не получават никаква подкрепа от институцията. Помощните средства, от които те ежедневно имат нужда, са прекалено скъпи и малцина от тях могат да си ги позволят, обясни председателят на Българската..

публикувано на 28.05.20 в 18:38