Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Коронакризата и пакет "Мобилност" срещу транспортния бранш

Снимка: Радио Видин

Министрите на транспорта и на външните работи на 9 държави от Европейския съюз изпратиха писмо до евродепутатите срещу настоящата версия на пакета "Мобилност". Сред подписалите се са и българските министри Екатерина Захариева и Росен Желязков. В писмото се настоява евродепутатите да разгледат внимателно пакета по време на предстоящата сесия на 8 юли и да коригират настоящата му версия, която налага нови ограничителни и непропорционални мерки в ЕС. Писмото до ЕП е подписано още от министрите на външните работи и на транспорта на 8 държави от ЕС: Кипър, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша и Румъния. През последните 3 години относно Пакета "Мобилност I", някои разпоредби в него съществено са се отклонили от първоначалните цели, свързани с подобряване на социалните условия за шофьорите, осигуряване на ефикасност и устойчивост на автомобилния транспорт и поддържане на гладкото и правилно функциониране на Единния пазар на ЕС, се казва в текста. В условията на коронакриза и очакване на промените от Пакета "Мобилност I", ще оцелее ли транспортния бранш?

Твърде неясно остава бъдещето на сектора като цяло у нас, заради затрудненията около коронакризата и готвените мерки в пакета "Мобилност". Това обясни за радио Видин Кирил Банев, ръководител на фирма за транспортни превози и представител на Националното сдружение на българските превозвачи:

"Като част от бизнеса в България, транспортният бизнес няма как да не пострада от коронакризата. Намаляват количествата товари, съответно с това намаляват цените, цените падат надолу. Загубите за целия отрасъл не мога да кажа колко са, но не са под 30- 40%. В кризисни моменти ние не сме изолиран остров, който да не пострада ... Приемането на пакет "Мобилност" не е подчинено на икономическа логика. Скритите ползи за ЕС и президента Макрон са далеч по- други от това, което се афишира. Това цели да привлече работна ръка от периферните държави на ЕС към по- развитите западноевропейски държави."- обясни Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

Потърсихме за коментар и Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите. 

"Транспорният бранш, както и всички сфери на икономиката ни бяха изключително засегнати от кризата с COVID 19, въпреки че остана впечатлението, че транспортът не е спрял. Наистина транспортът не спря напълно и нашите шофьори покриваха необходимостта от стоки от "първа необходимост" ... Относно пакет "Мобилност"- там е ясно, че ние сме изключително потърпевши, тъй като този пакет, който беше промотиран като социален, насочен към благосъстоянието на шофьорите и така нататък, тези три години претърпя такива драстични промени, които въобще нямат нищо общо с подобряването на живота на шофьорите." Все още няма информация за фалирали родни транспортни компании, заради корона кризата и предстоящото въвеждане на пакет "Мобилност"." - поясни Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите.

Голяма част от населението на Северозападна България е заето в транспортния бранш, в български или чужди компании. Младен Младенов е професионален шофьор на товарен камион, работещ в родна транспортна фирма. В момента той е в България и ползва платения си годишен отпуск, на сподели, че работата на превозвачите допълнително е утежнена, особено преминавайки граничните пунктове между европейските държави.

"Проблемът е по граничните ни пунктове. Там напрежението е огромно, защото и опашките са огромни. На мен лично ми се е случвало да съм на опашка повече от 24 часа. Опашките са километрични - по 15, 20 километра и дори и повече ... Доколкото съм запознат е имало фирми, които са спирали дейността си, по време на извънредното положение, но в интерес на истината транспортът не е спирал, поне фирмата, в която аз работя."- каза Младен Младенов, професионален шофьор от Видин.

Най-спорни в пакета "Мобилност" са задължението камионите да се връщат на всеки 8 седмици в страната, където са базирани, и периодите на прекъсване на каботажа. Същите 9 държави, сред които и България, заявиха, че, ако бъде приет пакетът, ще заведат дело в Съда на ЕС, а в момента ЕК изготвя оценка за въздействието на околната среда от изискването за връщане на камионите. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00