Правилен политически ход ли е това предложение и сега ли е най-точният момент за свикване на Велико народно събрание и за нов основен закон на стараната?
Протестиращите в столицата определиха обявените решения на премиера като печелене на време. Те заявиха, че продължават с исканията си за оставка.
"Отдавна е време за промени в конституцията, но не по инициатива на премиера Бойко Борисов", това пък заяви правозащитникът адв. Михаил Екимджиев. Според него предложените от премиера промени в законодатеството могат да се направят и от обикновено народно събрание.
"Великото народно събрание трябва да решава само някои изключително важни въпроси- формата на управление, териториалната цялост и т.н. Иначе основните въпроси, свързани с функционирането на различните власти, с балансите между тях, се решават и от обикновено народно събрание. Отделно от това, свикването на Велико народно събрание е изключително трудно и ще се загуби излишно време и енергия. Не значи, че при всяко вълнение, при всеки протест, трябва да се говори за преучредяване на държавата. Просто трябва да се "пипнат" балансите между властите. Да, трябва да се промени структурата и функциите на прокуратурата и на Висшия съдебен съвет, но това категорично не означава задължително свикване на Велико народно събрание. Да, има много какво да се прави по конституцията, но това означава да се промени сегашната, а не да се приема нова. Нова конституция означава да се предефинират основните принципи на функциониране на държавата, основните принципи за правата на човека и т.н."
Според Михаил Екимджиев предложението на премиерът Борисов за Велико народно събрание и нова конституция е опит да размие фокуса на вниманието и да промени дневния ред на обществото.
Протестите, оставката и предсрочните избори се подкрепят, макар още да не се вижда ясна алтернатива и нови лидери- това е един от изводите на "Галъп интернешънъл" от национално изследване, проведено от 30 юли до 7 август. "С този ход от една страна премиерът успя да измести темата на разговора от това да се говори за неговата оставка към това да си говорим за нова конституция и Велико народно събрание. От друга страна, ако досега успешният дебат се ръководеше от протестиращите и от техните искания, сега Борисов наложи нова тема и взе инициативата. От друга страна протестиращите не подеха тази негова идея, те не искат диалог, а неговата оставка. Протестите най-вероятно ще продължат. Според мен, в момент на тежка икономическа криза, която се очаква по думите на правителството, не би следвало да се обсъждат въпроси за смяна на конституцията, на модела на управление, за Велико народно събрание. По темата трябва да се състои много широк обществен дебат. Управляващата партия, която внася предложението за нова конституция, в момента има изключително ниско доверие пред обществото и от тази гледна точка това би се приело с недоверие. От политическа гледна точка моментът не е подходящ, но това беше много умел и хитър ход от страна на Борисов", коментира Яница Петкова, социолог в Галъп интернешънъл.
С проекта си за нова Конституция, освен анонсираните в петък от Борисов промени в основния закон- намаляване на броя на депутите, реформи в съдебната система, гражданите да могат да сезират Конституционния и пр., ГЕРБ предлага още премахване на Великото народно събрание и на правото на президента да назначава главния прокурор и председателите на Върховния касационен и Върховния административен съд.
Повече по темата- в прикачения звуков файл.
Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..
Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..
Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв. Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..
Публичните финанси на България губят близо 3 млрд. лева на година, заради невнесени данъци и осигуровки, вследствие на недекларирана заетост. Изводът е на Асоциация на индустриалния капитал в България. Типичните проявления на недекларирана заетост са няколко и те се променят през годините в зависимост от степента на контрол и в зависимост от..
Проблеми с покритието на мобилните оператори, безработица и бедност притесняват жителите на кулското село Старопатица . Възрастните се оплакват, че поради липсата на постоянна телефонна връзка са затрудени да търсят лекарска помощ, когато им се наложи. По-младите негодуват, че нямат работа и не могат да се грижат по най-добрия начин за децата си...
Кабинетът "Желязков" не получи одобрение. Обречена ли е възможността за съставяне на редовен кабинет с втория и третия мандат? Ще продължи ли да се задълбочава политическата криза в страната? Какви трябва да бъдат приоритетите пред 50-тото Народно събрание? Политическото статукво дискутираме с изборния експерт Стоил Цицелков. Радио ВИДИН :..
Преди дни стана ясно, че приемането на еврото в България със сигурност се отлага. Страната ни ще поиска извънреден конвергентен доклад догодина, като очакванията на Министерството на финансите са да покрием критериите за членство в еврозоната в края на 2024 г. Най-ранната дата за присъединяване на България към еврозоната се очертава 1 януари..