Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Подготвено ли е Искърското дефиле за тежкотоварен трафик?

Снимка: Радио ВИДИН


Двойно се е увеличил броят на катастрофите по трасето на Искърското дефиле, сочи статистиката на МВР. Заради ремонт на пътя Ботевград-Мездра и затварянето на прохода "Петрохан" за преминаване на тежки камиони, в момента по маршрута преминава целият трафик на ТИР-ове от и към Дунав мост 2.

От Европейския център за транспортни политики настояват за промяна на габаритите на пътя в Искърското дефиле, като поставят и въпроси към Агенция "Пътна инфраструктура": защо има увеличение на загиналите в годината на пандемията, когато трафикът е намален, след като е направен и скъпоструващ ремонт и защо преди въпросния ремонт не са направени корекции на габаритите на пътя с оглед вероятността той да бъде използван като обходен.

Становището на Центъра е за спешна оценка на риска, адекватен анализ за бъдещата роля и натовареността на трасето, съставянето на план за промяна на габаритите, както и за предприемането на реални действия, които не касаят само текущите ремонти, а са насочени към дългocрoчнo пoвишaвaнe нa пътнaтa бeзoпacнocт, каза експертът Диана Русинова.

"Републиканският път II-16 е опасен път. Многократно съм информирала различните държавни институции за опасностите, които крие Искърското дефиле. Рискът неимоверно е засилен заради трафика, който се генерира в момента. Трябва да помислим за хората, които живеят по това трасе. Твърди се, че пренасочването на трафика заради ремонта на Ботевград-Мездра ще е кратко, скоро ще приключи, но хората са подложени на риск. Критикуват ни, че искаме разширяване на габаритите на пътя. Напротив, ние насочваме вниманието към това, че не се предприеха мерки два ТИР-а да могат да се разминат спокойно. Отговорът на АПИ ще бъде, че няма друго алтернативно трасе. Можеше да се помисли повече по темата. Ако се наложи да бъде затворен Ботевград-Мездра, пак ли ще върнем трафика на II-16? Пак ли ще стрестираме хората? Самият път е опасен чисто и просто. Растителността не се почиства. Скалите не са укрепени. Има пропадания и свлачища. Асфалтовата настилка се руши".

От началото на месеца е спряно движението на камионите над 10 тона през прохода "Петрохан". Участъкът се използваше като обходен маршрут през това лято за превозните средства над 12 тона, пътуващи от Видин за София, които преминаваха през прохода, поради модернизацията на пътя Мездра-Ботевград в участъка Ребърково-Лютидол. 

Тежкотоварните МПС-та преминават двупосочно по другото алтернативно трасе на E-79, пътя Мездра- Нови Искър през Искърското дефиле, по което в момента преминава тежкият трафик в посоките Видин и София. Очаква се това да продължи до началото на декември, когато целият тежкотоварен трафик ще бъде прехвърлен по Е-79.

Какво ще се случи, ако ремонтът на пътя Ботевград- Мездра не завърши в обещания срок - до края на месец ноември, и какво ще се случи, ако завали сняг в Искърското дефиле, са другите въпроси, които задават от Европейския център за транспортни политики.

Липсват ли мерки за пътна безопасност, попитахме Русинова.

"Липсват мерки, защото недостигат средства в бюджета на АПИ. Наше проучване показа, че за последните две години Агенцията е била с намален бюджет. Ние поискахме допълнителни 35 милиона за пътна безопасност. Пътят през Искърското дефиле се нуждае именно от това. Министърът на финансите отказа. Ще изпратим и писмо до Народното събрание, надявайки се, че някой от депутатите се интересува от каузата. Скептично съм настроена. Човешкият живот е най-важен. Понякога това разбиране закъснява. За да намалеят пътните инциденти, нужна е целенасочена работа. Пътят по дефилето е предизвикателство, особено за младите шофьори. Необходимо е и финализиране на отсечката от Видин до Враца, защото трасето е изпитание за шофьорите".
Диана Русинова
В момента се изграждат общо 62,6 км от пътя Видин-Ботевград. През миналата година работата започна от едни от най-сложните отсечки Мездра-Ботевград /33 км/ и Видин - пътен възел "Макреш"/29,6 км/. За ускоряване на строителството на пътя между Мездра и Ботевград трасето е разделено на два участъка - лот 1 /19,3 км/ и лот 2 /13,4 км/.

Самото трасе на Искърското дефиле не е подходящо за тирове, смята Иван Александров от Видин, който ползва пътя всяка седмица. Според него, не е обмислен адекватен вариант с алтернативен маршрут, а наличните оскъпяват пътуването.

"Сериозен е проблемът на пътуването през Дефилето, защото целият трафик е пренасочен по трасе, което не отговаря на изискванията. Не се е случвало да пътувам, а да няма проблем. Задръстванията са чести, настилката е износена, сезонът е студен и атмосферните условия не са подходящи, защото пътят е на сянка, платното е влажно. Обаждал съм се на 112 заради разлив на гориво на острите завои, а това е предпоставка за ПТП-та. Получават се тапи. В неделя между Своге и Нови Искър имаше катастрофа. Хората се изнервят, не е удобно и за хората от селата. Други път гонят срокове и време. Аз мисля, че преди да се прави каквото и да е, би трябвало да има алтернативен маршрут, който да отговаря на изискванията. През Петрохан беше идея по-добре, тогава търсихме обходен маршрут да избегнем опасните участъци. Пътят Мездра-Роман, който излиза на Златна панега, макар да удължава с между 20 и 50 км, е подходящ. Няма завои, няма какво да спускаш, няма задръствания. Излизаш на магистралата и си избираш посока. Другият път, който може да се ползва, е този през Враца и Бяла Слатина, но се оскъпява, защото въртиш и през Плевен".

През лятото за тежкотоварните камиони, които пътуваха към София, беше отворен "Петрохан". По-удобен ли е проходът от Искърското дефиле, попитахме Александров.

"Най-удобният вариант щеше да е координация на системата, за да не бъде затворен "Петрохан". Като цяло обаче движението през Дефилето е по-удобно - да, има тежки участъци и такива, в които трудно се разминават машините, но всичко друго е приемливо. На "Петрохан" движението в двете посоки е непостижимо. Искърското дефиле е опасен път, но затова всеки трябва да подходи с внимание. Колегите влизат дори със страх, карат бавно, дават предимство на леките автомобили. Надявам се времето да не се влоши и зимата да настъпи бързо, защото участъци по Дефилето не позволяват движение на камиони".

Над 1 000 тежкотоварни камиона преминават през Искърското дефиле на денонощие. Като жизненоважен проблем за населението определи ограничаването на скоростта кметът на Зверино Стоян Петров. В края на лятото и началото на есента там поставиха "легнали полицаи".

"Положението е натоварено - камионите вървят и в двете посоки, усеща се още по-натоварено сега. Монтирахме пешеходни пътеки миналия месец, за да не се кара толкова бързо. Хората започнаха да се съобразяват. В момента съм на пътя, ремонтираме една маса, виждам колко камиони минават. Трябва да изтърпим и вярваме, че е за добре. Трафик подобен не сме виждали, ако трябва да съм честен. Жителите не са свикнали, някои негодуват и ги разбирам. Проблеми за градския транспорт няма. Беше важно бързо да поставим пешеходните пътеки, полегналите полицаи и знаковото пространство".

Изкуствени неравности бяха изградени в още три от населените места - през Ребърково, Лютидол и Елисейна. Опасен участък е входът на село Ребърково откъм Лютидол, защото там се сливат двата пътни потока, идващи от София. Отсечката се нуждае от ремонт, коментира кметът на Ребърково Петър Петков.

"Има резултат, но не е достатъчно значителен. Статистиката сочи, че 4 от 10 шофьори намаляват, за да дадат предимство на хората - напредък е все пак, ефектът е положителен. Като цяло - шофиращите поддържат висока скорост, трафикът е интензивен. Мое мнение е, че пешеходната пътека трябваше да бъде на центъра до автобусната ни спирка, но има нормативи, които трябва да спазваме. При нас недоволните са живеещите близо до големия трафик - усещат се камионите, трусове, някои къщи са напукани. При разклона на селото, отклоняващ се за Лютидол - цялата отсечка е в трагично състояние. Писал съм десетки пъти до АПИ. Предприеха се ремонтни дейности преди да започне ремонта на Е-79. Странно защо ремонтът започна от границата на Лютидол към Ботевград, а в посока към нас - нищо. Това трасе е с дупки, няма как да бъдат избегнати".

Положителната страна на интензивния трафик е, че създава възможности за местната икономика, допълни кметът на Ребърково.

Ситуацията с Искърското дефиле е поредният пример, че в България липсва управление на пътната безопасност, каза експертът Настимир Ананиев, който е учредител на Института за пътна безопасност и бивш председател на парламентарната комисия по транспорт.

"Има още два обходни маршрута, но проблемът е, че няма управление на този процес. Представител на АПИ наскоро каза, че не било задължително да се минава през Искърското. Ако искат да менижират ситуацията, да кажат кой откъде да минава. В момента е оставен да се развива самостоятелно, което поражда тежка ситуация. Пътят през Искърското дефиле, без значение за кое село говорим, не е направен за тежки машини. Когато стана тежката катастрофа при Своге, се видя какво е състоянието и качеството на пътя. Пътищата са тесни, липсват канавки за отводняване и мантинели. Бих се изненадал, ако е правен адекватен анализ за това трасе. Стопанин на пътя е АПИ - те трябва да направят одит за пътната безопасност, който да даде посоките, по които да вървим. Това е Институция, която в Нови искър имаше представител наскоро, който обеща, че ще се оправи отсечката на Околовръстния път в София - още не е станало. Срокове не се спазват. Самият път през Искърското дефиле е натоварен, дори се превърна в черна отсечка. Тирове не могат да се разминават, има и денивалция. АПИ пренебрегва фактора пътна безопасност. Разберете, говорим за процес. Не зависи от един закон, от една заповед, от нормативна наредба, а от институции и хора, които работят заедно и си взаимодействат".
Настимир Ананиев
Няма пропадания на банкета и на пътното платно по второкласния път II-16, отговориха от АПИ при запитвания от медии. По трасето се извършвaт рeгулярни oглeди и къдeтo e нeoбхoдимo ce прeдприeмaт лoкaлни рeмoнти нa учacтъцитe c кoмпрoмeтирaнa нacтилкa или другa чacт oт пътнaтa инфрacтруктурa, съобщават още от институцията. Зa ocигурявaнe нa бeзoпacнo движeниe, нeдoпуcкaнe нa инцидeнти и гaрaнтирaнe нa cигурнocттa нa пътя ce изкърпвaт пoврeдeни плoщи и дeфoрмaции в нacтилкaтa. Пoчиcтвa ce крaйпътнaтa рacтитeлнocт зa ocигурявaнe нa видимocт и гaбaрит нa трaceтo.

Трябва ли да бъдат увеличени габаритите, попитахме Ананиев.

"Увеличаване на габаритите на пътя е стъпка в правилната посока. Есента дойде вече, а зимата тропа на вратата. Условията ще стават още по-тежки. Какво ще стане, ако някой камион полети в някое дере? Екипи трудно ще стигнат до това място. При добро планиране, разбира се, тежкият трафик може да бъде пренасочен или спрян, но това трябваше да се случи още сега. АПИ можеше да вземе становище, че този път не е по-подходящ от другите обходни маршрути. Истината е, че АПИ действа на собствена глава. Новата Държавна Агенция по пътна безопасност беше създадена към МС именно, за да предотврати хаоса, но всичко е проформа и прах в очите. Къде е становището за този тежък трафик? Нека не забравяме и личната отговорност. В България се крием зад институции, зад колективна безотговорност. Трябва да се търси отговорност от онези, които не си вършат работата".

От Агенция "Пътна инфраструктура" се извиняват на шoфьoритe зa причинeнoтo нeудoбcтвo при пътувaнeтo пo oбхoдeн мaршрут, нo cпирaнeтo нa движeниeтo пo учacтъкa oт E-79 e нeoбхoдимo, зa дa ce ocигури кaктo бeзoпacнocттa нa трaнзитния трaфик, тaкa и дa ce ocвoбoди cтрoитeлнa плoщaдкa зa нoвoтo трace мeжду Рeбъркoвo и Лютидoл oт мoдeрнизирaнeтo нa пътя Мeздрa - Бoтeвгрaд, кoeтo щe e двoйнo пo-ширoкo oт нacтoящoтo, написаха в свое становище експертите и обясниха, че алтeрнaтивeн, нo пo-oбикoлeн мaршрут зa шoфьoритe нa тeжкoтoвaрни кaмиoни, e нaпрaвлeниeтo oт Мoнтaнa пo втoрoклacния път II-13 прeз Бoрoвaн-Бялa Cлaтинa-Дoлни Дъбник, a cлeд тoвa прeз Лукoвит -Яблaницa-АМ "Хемус".

Пътна полиция апелира към останалите водачи да избягват по възможност този маршрут, който е предвиден за тежкотоварните автомобили и да избират други обходни маршрути.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Над 1,6 млрд. лева годишно е ползата за България, ако влезе в Шенген

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, а следващата седмица - на 12 декември, се очаква решението на вътрешните министри на ЕС България и Румъния да влязат в общото Шенгенско пространство и по суша от 1 януари. Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти..

публикувано на 03.12.24 в 12:08

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14