Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомени за летище Видин

Снимка: Доксия Пекова Личен архив

Летището във Видин днес съществува в спомените на тези, които са работили там или пък са използвали услугите му. Стоян Бързашки е дългогодишен ръководител на летище Видин. Той е роден през 1937 година в село Урбабинци, старото име на сегашното село Тошевци, община Грамада. Завършва прогимназията в родното село. След това завършва специализиран техникум по електротехника в Радомир със специалност силни токове. По разпределение е изпратен на работа в град Русе.

"По принцип, тогава разпореждане имаше на Министерския съвет, всички такива, завършили като мен в тази година, две години се отлагат от военна служба и трябва да служат на народното стопанство. Служихме тия години, след тогава отидохме в казармата. Там две години. След двете години се завръщам на работа в град Видин, като технически ръководител в електромонтажна група. Имах няколко бригади мрежи ниско напрежение. Ел. инсталация на току що започналите строителство жилищни блокове. Осветителни силови инсталации в блоковете. Продължи някъде около две години и нещо. Това бяха първите блокове, които строиха до гимназията едните и другите бяха до музикалната школа, до Телеграф капия. Бях поканен да отида на работа в електроснабдяване. Направих го това нещо. Там работех като ръководител на контролната електроинспекция, към отдел "Разпределение и пласмент на електрическата енергия". Там работих до 1973 г. 1972 г. беше започнало строителството на летището. То беше започнато като селскостопанска защитна база, с дължина на полосата някъде около 800 метра.

През 1973 година Стоян Бързашки е поканен да работи в новоизграденото летище Видин.

"С удоволствие приех, тъй като още в ранните години на техническото си обучение, аз се занимавах още и с авиационни дейности. Скокове парашутни, курсове безпилотни, пилотни и т.н. Това ме накара да отида с удоволствие на летището. До постъпването, месец септември, бях назначен и работех по монтажа на апаратурите и съоръженията. Месец септември става откритието официално на летището. Продължихме да работим след това, като летище, със сутрин самолет и следобед самолет по разписание. Линията е Видин-София. След това имаше един, който трябваше да лети до Варна и до Бургас лятното разписание. Имаше и такива полети. Малко бяха. Оказаха се, че не са рентабилни и бяха прекратени. Това продължи някъде до 2002 г. По времето на министъра на транспорта и финансите, онзи Краус беше и Иван Костов,  те с голямо желание казаха, че този комунистически град не трябва да има химия, не трябва да има вакуумна, не трябва да има ЗРИ, не трябва да има летище и т.н., списъкът е дълъг. Бяха прекратени полетите, след това - заповед за закриване на летището. Летището се закри някъде 2002-2003 г., не мога точно да се сетя. Някои от нещата се предадоха на стопанисване, на съхранение на градския съвет. Преди да бъде закрито се бяха предприели действия по удължаване на полосата, по осъвременяване на авиационната техника, в смисъл наземната техника за летене на самолетите. Достигнахме дължина на полосата 2200 м. Трябваше още 800 м. да става 3000, за кацане на всякакъв тип самолети. Това е било. Аз през това време усъвършенствах себе си. Завърших още две технически училища задочно. И до 1997 г., когато навърших годините и стажа за пенсиониране. Пенсионирах се и оставих колегите да работят. При закриването тях ги разпределиха по София, Варна, Пловдив, за да не ги уволнят и за да не ги съкратят. Това беше хубаво действие от страна на ръководството на РВД. Нашата служба беше към Ръководство на въздушно движение, т.е. РВД. По времето на цялото строителство на летището, бил съм, дето се казва сърцето или непосредствения участник и ръководител на всички неща, които се извършваха на самото летище. Всички полети се извършваха със самолети Ан-24. Аварии не сме имали. Предпоставки за катастрофи не сме имали. Всички моменти бяха хубави. Хората бяха ентусиазирани, настроени много положително."

Ръководството на въздушното движение на летище Видин се е състояло от около 23-ма служители. Работела е и службата "Аерогара" - това са гаровите служители, които са се занимавали с пътници, билети, багаж, чистене и подреждане. Работните смени са били през ден, по 12 часа, т.е. един ден работиш един почиваш.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как една зимна приказка донесе на Красимир Петров от Видин награда от National Geographic

Днес ще ви запознаем с Красимир Петров , чийто житейски път започва във Видин. Тук преминава голяма част от съзнателния му живот и професионалното му развитие. В момента Красимир живее в Пловдив - родния град на неговата половинка. Кариерата му е впечатляваща и разнообразна - започва като учител по физическо възпитание в Дунавци, а по-късно..

публикувано на 29.01.25 в 17:45

Избран е изпълнител за обновяването на Крайдунавския парк във Видин

Крайдунавският парк е едно от любимите места на видинчани. Гостите на града също не остават безразлични към него и искрено му се възхищават. Ето защо въпросът за състоянието на парка и неговата поддръжка винаги е бил актуален. През миналата година Община Видин обяви, че общо 18 милиона лева ще бъдат инвестирани в обновяване на Крайдунавския..

публикувано на 29.01.25 в 16:00

Предлагат референдум да реши за фотоволтаиците в община Ружинци

Референдум да изясни искат ли хората или не фотоволтаичен парк и да сложи край на недоволството в община Ружинци . Предложението е на общинския съветник д-р Благой Славчев и бе направено по време на учредителна среща на инициативен комитет "Непримиримите" в село Дреновец. Според д-р Славчев гласът на народа е определящ и никой не може да го..

публикувано на 29.01.25 в 15:58

След 40 години без асфалт: Живущи на улица "Константин и Фружин" във Видин са готови на протест

От десетилетия хората, живеещи на улица „Константин и Фружин“ във Видин чакат тя да бъде асфалтирана, за което са отправяли многобройни сигнали до местната управа. За проблема разказахме в репортажи по Радио Видин, но и до сега нямат решение. От Общината за пореден път увериха, че улицата е предвидена за асфалтиране и предстои избор на..

публикувано на 29.01.25 в 14:00

Симеон Христов от "ЕПИЗОД" представя новата си книга в Северозапада

Днес в 17:00 часа, в Народно читалище "Просвета 1925" в Мездра, Симеон Христов (Мони) , бас китарист и основател на рок група "ЕПИЗОД" ще представи втория си роман - "Трескавец".  "Първия си роман написах преди цели 12 години, като това съвпадна със създаването на рок-операта "Свети Патриарх Евтимий"... Аз поначало се старая да пиша увлекателно и..

публикувано на 29.01.25 в 10:00

Как да защитим личните си данни в интернет

Днес отбелязваме деня за защита на личните данни, възникнал като „европейски“, тъй като идеята за отбелязването му е инициирана от Съвета на Европа. Понастоящем той се чества не само в държавите-членки на ЕС, но и в много държави извън Европа. Неговата цел е да информира хората за правата им, свързани с личната информация, както и за начините,..

публикувано на 28.01.25 в 17:15

Дневен център "Зорница" във Враца е с нови придобивки

Дневният център "Зорница" във  Враца , който предлага комплекс от услуги за деца и младежи със специални потребности, е с нови придобивки. Психомоторна зала с интерактивен под и солна стая помагат за терапията, обясни директорът Христина Младенова . "Дневен  център "Зорница" е център за деца и младежи с увреждания. Капацитетът на..

публикувано на 28.01.25 в 16:46