Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спомени за летище Видин

Снимка: Доксия Пекова Личен архив

Летището във Видин днес съществува в спомените на тези, които са работили там или пък са използвали услугите му. Стоян Бързашки е дългогодишен ръководител на летище Видин. Той е роден през 1937 година в село Урбабинци, старото име на сегашното село Тошевци, община Грамада. Завършва прогимназията в родното село. След това завършва специализиран техникум по електротехника в Радомир със специалност силни токове. По разпределение е изпратен на работа в град Русе.

"По принцип, тогава разпореждане имаше на Министерския съвет, всички такива, завършили като мен в тази година, две години се отлагат от военна служба и трябва да служат на народното стопанство. Служихме тия години, след тогава отидохме в казармата. Там две години. След двете години се завръщам на работа в град Видин, като технически ръководител в електромонтажна група. Имах няколко бригади мрежи ниско напрежение. Ел. инсталация на току що започналите строителство жилищни блокове. Осветителни силови инсталации в блоковете. Продължи някъде около две години и нещо. Това бяха първите блокове, които строиха до гимназията едните и другите бяха до музикалната школа, до Телеграф капия. Бях поканен да отида на работа в електроснабдяване. Направих го това нещо. Там работех като ръководител на контролната електроинспекция, към отдел "Разпределение и пласмент на електрическата енергия". Там работих до 1973 г. 1972 г. беше започнало строителството на летището. То беше започнато като селскостопанска защитна база, с дължина на полосата някъде около 800 метра.

През 1973 година Стоян Бързашки е поканен да работи в новоизграденото летище Видин.

"С удоволствие приех, тъй като още в ранните години на техническото си обучение, аз се занимавах още и с авиационни дейности. Скокове парашутни, курсове безпилотни, пилотни и т.н. Това ме накара да отида с удоволствие на летището. До постъпването, месец септември, бях назначен и работех по монтажа на апаратурите и съоръженията. Месец септември става откритието официално на летището. Продължихме да работим след това, като летище, със сутрин самолет и следобед самолет по разписание. Линията е Видин-София. След това имаше един, който трябваше да лети до Варна и до Бургас лятното разписание. Имаше и такива полети. Малко бяха. Оказаха се, че не са рентабилни и бяха прекратени. Това продължи някъде до 2002 г. По времето на министъра на транспорта и финансите, онзи Краус беше и Иван Костов,  те с голямо желание казаха, че този комунистически град не трябва да има химия, не трябва да има вакуумна, не трябва да има ЗРИ, не трябва да има летище и т.н., списъкът е дълъг. Бяха прекратени полетите, след това - заповед за закриване на летището. Летището се закри някъде 2002-2003 г., не мога точно да се сетя. Някои от нещата се предадоха на стопанисване, на съхранение на градския съвет. Преди да бъде закрито се бяха предприели действия по удължаване на полосата, по осъвременяване на авиационната техника, в смисъл наземната техника за летене на самолетите. Достигнахме дължина на полосата 2200 м. Трябваше още 800 м. да става 3000, за кацане на всякакъв тип самолети. Това е било. Аз през това време усъвършенствах себе си. Завърших още две технически училища задочно. И до 1997 г., когато навърших годините и стажа за пенсиониране. Пенсионирах се и оставих колегите да работят. При закриването тях ги разпределиха по София, Варна, Пловдив, за да не ги уволнят и за да не ги съкратят. Това беше хубаво действие от страна на ръководството на РВД. Нашата служба беше към Ръководство на въздушно движение, т.е. РВД. По времето на цялото строителство на летището, бил съм, дето се казва сърцето или непосредствения участник и ръководител на всички неща, които се извършваха на самото летище. Всички полети се извършваха със самолети Ан-24. Аварии не сме имали. Предпоставки за катастрофи не сме имали. Всички моменти бяха хубави. Хората бяха ентусиазирани, настроени много положително."

Ръководството на въздушното движение на летище Видин се е състояло от около 23-ма служители. Работела е и службата "Аерогара" - това са гаровите служители, които са се занимавали с пътници, билети, багаж, чистене и подреждане. Работните смени са били през ден, по 12 часа, т.е. един ден работиш един почиваш.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Съборът на

Започва международният събор на прохода Кадъ Боаз

Международният събор на прохода Кадъ Боаз започна днес, 19 юли и ще продължи до 21 юли. Границата със Сърбия ще бъде отворена и през трите дни. Официалното откриване ще бъде в събота, от 10.00 часа в българската част. "Поканили сме посланика на България в Сърбия, сръбския посланик в България. Не са потвърдили засега, но очакваме да..

публикувано на 19.07.24 в 11:56

От мечта до реалност: Петя и Мими с успешна пекарна във Вършец

Днес ви срещаме с две сестри, близначки, които са родом от Вършец - Петя Иванова и Мирослава Янчева . Преди 15 години Петя заминава със съпруга си за Великобритания, където се занимават с най-различни неща. Едно от тях е и сладкарството. Петя не е сладкар по професия, но повече от 24 години прави сладкиши и печива. След като дълго време обмисляли..

публикувано на 18.07.24 в 17:00

Във Видин организират 30-о изкачване на връх Миджур

Видинското туристическо дружество "Бонония" организира масово изкачване на връх Миджур в първата събота на август. Видинският еколог и фотограф Богомил Петров традиционно всяка година участва в изкачването, на върха организира конкурси и поставя фотоизложба. Спомня си, че за първи път организирано изкачване на върха прави група от Белоградчик:..

публикувано на 18.07.24 в 16:45

Какви са последствията от горещите вълни

Температурите на Балканския полуостров и на север от него са с между 12 и 14 градуса над средните максимални за сезона. Това продължава цяла седмица, макар че в началото, когато започна вълната беше не толкова интензивна. Това каза д-р Зорница Спасова на онлайн събитие на тема "Защо горещите вълни в Европа и у нас зачестяват?". Зорница Спасова..

публикувано на 18.07.24 в 16:41

Колко горещо ще бъде това лято

Над 10 дни продължава горещата вълна в България, с температури около 40 градуса. Видин не прави изключение от общата картина, въпреки че районът се отличава с малко по- особен климат от останалата част на България.  "Всяко лято във Видин е топло. Всяко лято има температури над 35-36 и повече градуси. Понякога Видин също се явява и като колос...

публикувано на 18.07.24 в 16:34

Община Белоградчик иска да изгради граничен пункт със Сърбия

В петък, 19 юли, ще бъде отворена границата със Сърбия между селата Салаш, община Белоградчик и Ново корито в Княжевац, Сърбия. На българо-сръбската граница започва 99-ото издание на международния събор при прохода Кадъ Боаз. От години се говори за изграждане на граничен пункт на Салаш-Ново корито. Сега Община Белоградчик е изпратила..

публикувано на 18.07.24 в 15:18

Музеят във Видин дигитализира артефакти

Филм представя колекциите на Видинския музей . Заснет е по сценарий на археолога д-р Ваня Ставрева . В създаването му участват също уредниците Николай Казашки, Светослава Светославова и д-р Катерина Дюлгерова. Изработен е по проект, чиято цел е да помогне на музейните работници от пограничните райони на България, Румъния и Сърбия да подобрят..

публикувано на 18.07.24 в 14:10