Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Настимир Ананиев: Четири години 44-тото НС неглижираше пътната безопасност

Снимка: БГНЕС


Настимир Ананиев, бивш председател на парламентарната комисия по транспорт, напомни в "Посоките на делника" че според доклад на Европейската комисия България губи от директни и индиректни разходи, свързани с пътната безопасност, по 2 милиарда лева на година.

"2 % от БВП на държавата отива в пътната безопасност. Ние губим толкова пари от административни, съдебни, медицински и всякакви други разходи, свързани с тази дейност. Държавата може да инвестира 10 % - 200 милиона - в пътна безопасност, а връщаемостта от икономическа гледна точка ще бъде в пъти. Гледаме обаче и човешкият фактор. Човешкият живот няма цена. Забравя се, че всяка година, освен загиналите, има хиляди ранени, чиито живот е белязан от тези ПТП-та".

В последните години нов Закон за движението по пътищата се подготвяше на няколко пъти, но реализирането достигаше до поредната промяна в настоящия.

"Няма перфектен закон, който да реши проблемите на която и да е сфера. Пътната безопасност е комплексна тема, няма как да се оправи с едно действие. Трябва синхрон, синергия, за да се получи Визия 0 - без жертви по пътищата. Когато се пишат нормативни уредби, трябва да знаем кой ги пише. Давам пример с "Бонус-Малус" - ние не знаехме кой участва в работната група. Искаме експертите да си защитят предложенията".

Какви трябва да бъдат приоритетите пред новия Парламент за подобряване на безопасността по пътищата и намаляването на пътнотранспортните произшествия, за да се опазват здравето и живота на гражданите? 

"45-тото НС имаше кратък живот, дори не беше създадена Транспортна комисия, където се случва законодателство, свързано с пътната безопасност. 44-тото НС, което изкара цял мандат, не свърши почти никаква работа по темата. Не видяхме конкретни законопроекти, нищо не беше вкарано в зала. Имам големи очаквания, свързани с изчистване на текущото законодателство. Подкрепям увеличението на часовете при шофьорските курсове. Трябва да се засили контрола, свързан с предоставяне на услугата за образование. Има нелоялна конкуренция - хора, които трябва да шофират 31 часа, но не го правят. Не може да се получава книжка, когато не си получил знания. Създават се ситуации на пътя, които могат да костват щети и животи. По време на 44-то НС ние приложихме голям натиск от НПО сектора, от експертите, да бъде създадена Държавната агенция по пътна безопасност, но на нея не и бяха дадени правомощия. Тя прави само анализи, да информира, да прави кампании, което е неработещ орган. Председателят на агенцията трябва да влиза във всяко министерство и да търси отговорност".

Пътната безопасност не може да се дели на политически принцип, каза още Ананиев.

"Корупцията убива наистина - не само в пътната безопасност, но конкретно тук, където и да се разровите, ще намерите корупционни модели, които работят. От НПО сектора използваха американска машина, с която измериха светлоотразителните сфери в боята, която се полага. Оказа се, че тези сферички са намалени, тя е по-евтина, а и не отговаря на стандарта. Някой е спечелил поръчката, но никой не осъществява контрол. Износва се, прави се нова, на някой се плаща, но отговорност не се търси. Това е корупционният кръг, който трябва да бъде разбит".

Бившият народен представител призова и за осъвременяване на подготовката на бъдещите шофьори.

"Включването на повече ситуационни задачи е наложително. Резултатите показват, че в първите две години, при рискова ситуация, водачът не знае как да реагира. И листовки, и обучение, трябва да се осъвременят. 2021 година сме, не 1999 година. Има промяна в автомобилите, по начините на шофиране".


Вижте още
Настимир Ананиев

Настимир Ананиев: Досегашният модел пренебрегваше ключов регион като Видин

За да продължи промяната, трябва да се спре порочният досегашен модел , пренебрегващ българските региони, каза в "Посоките на делника" Настимир Ананиев, лидер на ВОЛТ. "След като говорим за промяна, значи да не следваме сегашният момент, където беше изкривена картата на България . Южна България е развита с инфраструктура, инвестиции, индустриални..

публикувано на 23.09.21 в 10:30

Любен Добрев: Проектът на Василев и Петков ще събере гласовете на разочарованите

Политическият проект на Кирил Петков и Асен Василев ще консолидира разочарованите от обещанията на т.нар протестни партии, каза в "Посоките на делника" политическият анализатор Любен Добрев , правейки сравнение с начина, по който НДСВ и ГЕРБ в началото са събрали подкрепа. " Блажените са вярващите , така бих коментирал прогнозата, че това..

публикувано на 23.09.21 в 10:20

Независими ли сме днес- да чуем гласа на младите

На 22-и септември честваме едно от най- значимите събития в новата история на България. На тази дата през 1908 година българската държава, една от най- старите в Европа, обявява своята независимост. Това се случва 30 години след Руско- турската война от 1877- 1878 година, която приключва с подписания на 3 март 1878 година. Санстефански мирен..

публикувано на 22.09.21 в 10:30

Депутати от Северозапада с оценка за 46-ото Народно събрание и очаквания от следващия парламент

След два състава на народното събрание, с кратък живот, вървим към нови избори. Този път две в едно с президентските. За 45-ото Народно събрание Росица Кирова от гражданската квота в листата на коалиция ГЕРБ-СДС каза, че ако бизнесът работеше като парламента, щеше да фалира. В 46-ия парламент тя бе избрана за заместник-председател на..

публикувано на 21.09.21 в 15:30

Поскъпват основни храни- защо и докога?

Ускорено повишение на основни хранителни и нехранителни стоки и услуги отчете КНСБ. Близо 17 месеца от началото на извънредното положение (13 март 2020 г.) се наблюдаваше задържане на общия индекс на потребителските цени, което основно се дължеше на свитото потребление и по-високата безработица, намаление и задържане на ниски нива на..

публикувано на 20.09.21 в 14:35
Село Толовица

Животът в село Толовица- от сряда до сряда и по време на празник

В "Посоките на делника" екипът на радио Видин гостува в село Толовица, едно от селата в община Макреш. Селото се намира в изключително живописна местност, разположено по течението на две малки реки - „Толовишка бара и Сватбица, които на километър и половина след селото се вливат в река Видбола. Теренът е силно пресечен, предпланински...

публикувано на 17.09.21 в 12:00

Създаването на общинското предприятие по чистота и озеленяване сред най-важните решения за Видин

Най-важното, което Общинският съвет направи дотук, е създаването на Общинско предприятие по чистота, озеленяване и благоустройство, коментира председателят на ОбС- Видин Генади Велков в "Посоките на делника".. В студиото на Радио Видин  той коментира свършеното през първите две години от началото на мандата и проблемите, които трябва да бъдат..

публикувано на 16.09.21 в 14:30