Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Настимир Ананиев: Четири години 44-тото НС неглижираше пътната безопасност

Снимка: БГНЕС


Настимир Ананиев, бивш председател на парламентарната комисия по транспорт, напомни в "Посоките на делника" че според доклад на Европейската комисия България губи от директни и индиректни разходи, свързани с пътната безопасност, по 2 милиарда лева на година.

"2 % от БВП на държавата отива в пътната безопасност. Ние губим толкова пари от административни, съдебни, медицински и всякакви други разходи, свързани с тази дейност. Държавата може да инвестира 10 % - 200 милиона - в пътна безопасност, а връщаемостта от икономическа гледна точка ще бъде в пъти. Гледаме обаче и човешкият фактор. Човешкият живот няма цена. Забравя се, че всяка година, освен загиналите, има хиляди ранени, чиито живот е белязан от тези ПТП-та".

В последните години нов Закон за движението по пътищата се подготвяше на няколко пъти, но реализирането достигаше до поредната промяна в настоящия.

"Няма перфектен закон, който да реши проблемите на която и да е сфера. Пътната безопасност е комплексна тема, няма как да се оправи с едно действие. Трябва синхрон, синергия, за да се получи Визия 0 - без жертви по пътищата. Когато се пишат нормативни уредби, трябва да знаем кой ги пише. Давам пример с "Бонус-Малус" - ние не знаехме кой участва в работната група. Искаме експертите да си защитят предложенията".

Какви трябва да бъдат приоритетите пред новия Парламент за подобряване на безопасността по пътищата и намаляването на пътнотранспортните произшествия, за да се опазват здравето и живота на гражданите? 

"45-тото НС имаше кратък живот, дори не беше създадена Транспортна комисия, където се случва законодателство, свързано с пътната безопасност. 44-тото НС, което изкара цял мандат, не свърши почти никаква работа по темата. Не видяхме конкретни законопроекти, нищо не беше вкарано в зала. Имам големи очаквания, свързани с изчистване на текущото законодателство. Подкрепям увеличението на часовете при шофьорските курсове. Трябва да се засили контрола, свързан с предоставяне на услугата за образование. Има нелоялна конкуренция - хора, които трябва да шофират 31 часа, но не го правят. Не може да се получава книжка, когато не си получил знания. Създават се ситуации на пътя, които могат да костват щети и животи. По време на 44-то НС ние приложихме голям натиск от НПО сектора, от експертите, да бъде създадена Държавната агенция по пътна безопасност, но на нея не и бяха дадени правомощия. Тя прави само анализи, да информира, да прави кампании, което е неработещ орган. Председателят на агенцията трябва да влиза във всяко министерство и да търси отговорност".

Пътната безопасност не може да се дели на политически принцип, каза още Ананиев.

"Корупцията убива наистина - не само в пътната безопасност, но конкретно тук, където и да се разровите, ще намерите корупционни модели, които работят. От НПО сектора използваха американска машина, с която измериха светлоотразителните сфери в боята, която се полага. Оказа се, че тези сферички са намалени, тя е по-евтина, а и не отговаря на стандарта. Някой е спечелил поръчката, но никой не осъществява контрол. Износва се, прави се нова, на някой се плаща, но отговорност не се търси. Това е корупционният кръг, който трябва да бъде разбит".

Бившият народен представител призова и за осъвременяване на подготовката на бъдещите шофьори.

"Включването на повече ситуационни задачи е наложително. Резултатите показват, че в първите две години, при рискова ситуация, водачът не знае как да реагира. И листовки, и обучение, трябва да се осъвременят. 2021 година сме, не 1999 година. Има промяна в автомобилите, по начините на шофиране".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43