Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Правата ни като потребители в Европейския съюз

Снимка: Picabay

Пазаруването от виртуални магазини в интернет вече е ежедневие. Но какви са правата ни, когато има проблем със стоката? Държавата все по- често актуализира регламентите за пазаруване през интернет у нас и в чужбина, заради повишеното потребление и разнообразните казуси, които възникват в процеса на работа. Соня Спасова е директор на Европейски потребителски център, където често се занимават с различни проблеми, свързани с онлайн пазаруването:

"Важно е да се има предвид и още нещо по отношение на цената на доставката - куриерските услуги. Ако става въпрос за доставка извън България в рамките на Европейския съюз, то тази цена може да бъде по-скъпа, отколкото ако става въпрос за рамките на България. Важно е да проверим и евентуално, ако решим да върнем стоката - колко ще ни струва това. Това също е важно, защото имаме случаи в Европейски потребителски център, когато цените на определени дрехи, да кажем, са изключително ниски, но връщането, като куриерска услуга е дори по-скъпо отколкото цената на съответния продукт. Именно заради това нашата препоръка е потребителите да проверят къде евентуално трябва да върнат тази стока. И освен търговеца, който е отсреща, е хубаво да се проверят и условията, които той предлага за доставка и съответно за връщане. Просто за всеки случай." 

В центъра апелират за ползване на минимално количество хартия, която да се използва от страна на потребителите при нужда от доказателства при възникнал казус. Всичко, което се получава се обработва онлайн и в система, която е единна за целия Европейски съюз. Всички документи на хартиени носители се сканират и така се ползват.     

"Хубаво е, когато потребителите пазаруват, независимо дали офлайн или онлайн, да пазят касови бележки, документи, които са свързани с поръчката и съответно с покупката. Поне за известно време, докато решат и установят, че тази поръчка е точно тяхната и ще ползват продукта. Защото, ако решат да върнат стоката имат 14 дни от доставката, но това трябва да се докаже с товарителница, с поръчка и с други документи, свързани с изплащането. Ако потребител има проблем с търговец в рамките на Европейския съюз, Исландия, Норвегия и на този етап Обединеното кралство, винаги може да се обърне към нас в Европейски потребителски център. Нашите услуги са безплатни. Това държа да го подчертая, защото в някои държави се появиха информации, че хора или по-скоро неизвестни лица злоупотребяват с тази наша услуга и рекламират, че трябва да се превеждат пари към тях", уточнява Соня Спасова. 

Целият разговор чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Видинчани отчитат поскъпване на мартениците

В навечерието на първия пролетен месец, на фокус са така обичаните от всички мартенички. Баба Марта е персонаж в българския фолклор. В народните вярвания името ѝ е свързано с името на месец март. И ако нейните братя - Голям Сечко /януари/ и Малък Сечко /февруари/ са представяни с лют характер, то Баба Марта е  ту усмихната и добронамерена,..

публикувано на 28.02.25 в 17:10

Да надникнем "Зад завесата на прехода"

В България – то е ясно – ако не от друго, всеки разбира от футбол, медицина и политика. И почти всеки разбира повече от всички други. Когото и да питате, без значение на кое стъпало в социалната стълбица се намира, има готова подробна концепция за справяне с всички наболели проблеми в държавата – демографията, социалните услуги, ситуацията с..

публикувано на 28.02.25 в 17:05
Огнян Първулов, директор на Радио ВИДИН

Огнян Първулов: Радио ВИДИН запазва нивото си и върви нагоре

Утре, 1 март, Радио ВИДИН празнува 16 години не само като радио, а и като неотменна част от ежедневието на хората в Северозападна България. Слоганът му „Близо до хората“ не е просто израз - той е обещание, което медията изпълнява всеки ден.  През тези 16 години Радио Видин е успяло да се утвърди като важен мост между хората и новините, културата..

публикувано на 28.02.25 в 16:52

"Едно" на 28 февруари 2025 година

В "Eдно" представяме събитията във фондация "Подкрепа за реализация" през месец февруари.  На 14 февруари, когото празнуваме Трифон Зарезан по стар стил, от Центъра за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица посетиха винарска изба в Ново село. Преди това присъстваха на ритуала по зарязване на лозята, разказа Юлита Петрова,..

публикувано на 28.02.25 в 15:16

Белоградчик се появява на европейската туристическа карта

Община Белоградчик участва в две европейски туристически изложения - в Будапеща, Унгария и в Букурещ, Румъния. Общината показа всичко, което може да предложи като изживявания, активности, туристически обекти. За първи път Белоградчик се появява на европейската туристическа карта, каза кметът Боян Минков. "Имаше интерес като цяло към..

публикувано на 27.02.25 в 14:51

Археологическото наследство- акцент в културния туризъм на Видин

Община Видин представи годишната програма за развитието на туризма . Една от основните цели на общинската администрация е да превърне Видин в привлекателна туристическа дестинация. Програмата е едногодишна и включва конкретни действия, които следва да се реализират. Заложените нови моменти в програмата представи Цецка Цокова- главен експерт..

публикувано на 27.02.25 в 14:46

10 души покориха връх Миджур

Общо 15 човека се включиха тази година в зимното изкачване на връх Миджур, като 10 от тях стигат до върха. Проявата е традиционна за туристическо дружество "Бонония"- Видин и се организира последната събота на февруари. Миджур е най-високият връх в Западна Стара планина със своите 2 168 м. Групата тръгва от хижа "Миджур".  "Забавихме се..

публикувано на 27.02.25 в 14:42