Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

АПИ: Извършват се необходимите дейности, за да има трасе от Видин до Ботевград

Снимка: Радио ВИДИН

"И ние не знаем откъде ще мине трасето в Северозападния скоростен път Ботевград-Видин. Отново има парче от магистралата, което е в средата и не можем да намерим пътя. И там има "ин хаус" поръчка за три от лотовете. Два от тях имат разрешение за строеж, издадени буквално в последните дни на предишното управление на ГЕРБ. Не знаем също и кои са фирмите. След това има участък до Монтана, но ПУП (подробният устройствен план) е влязъл в съда. От Монтана до Враца пак нямаме трасе. Явно се създава проблем с планирането и те са го зарязвали", посочи преди дни арх. Иван Шишков, заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството.


След това изказване Радио ВИДИН се обърна към Пътната агенция със следните въпроси:


Чия е вината за констатираните нередности? 

Какви ще са последиците от тази констатация на Министерството на регионалното развитие и благоустройството?

Ще се забави ли изграждането на пътя?

Ето отговорът, който получихме на редакционната ни поща:

Агенция "Пътна инфраструктура" извършва всички необходими действия трасето на скоростното направление Видин – Ботевград да бъде изградено. Строителни дейности се извършват в близо половината от трасето. За останалата част от направлението се работи по проектирането, отчуждаването на засегнати от строителството имоти, извършване на всички необходими административни дейности по теренното осигуряване на трасето.


На бъдещото скоростно направление Видин - Ботевград се изпълняват строителни работи в близо 88 км от 190 км трасе. През 2019 г. работата започна от едни от най-сложните отсечки - Мездра - Ботевград и Видин - пътен възел "Макреш", с обща дължина 62,4 км. В участъка от път I-1 Мездра – Лютидол в края на миналата година е готово едното платно и трафикът в отсечката се осъществява двупосочно по него с временна организация и временна пътна маркировка. Строителните работи продължават паралелно в съседното платно, както и по целия километраж на обекта. През май тази година стартираха строителните дейности в още два участъка – от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела" /с дължина 13,6 км/ и от пътен възел "Бела" до пътен възел "Ружинци" /с дължина 11,1 км/. Срокът за изпълнение на тези близо 88 км по договор е краят на 2023 г.


На трите участъка от Ружинци до Монтана е налице  пълна проектна готовност. Отчуждителните процедури са в ход, одобреният Подробен устройствен план – Парцеларен план /ПУП-ПП/ се обжалва. След приключване на съдебното производство, Агенцията ще се съобрази и изпълни всички указания, дадени от Административен съд – Монтана чрез влязъл в сила съдебен акт. Одобреният ПУП-ПП за обекта ще е основание за стартиране на отчуждителната процедура, обезпечаваща теренно бъдещия път.


За участъка Монтана – Враца е изработен идеен проект. След неговото одобряване от Експертния технико-икономически съвет (ЕТИС) на АПИ бяха предприети действия и стартира процедура по реда на Закона за опазване на околната среда (ЗООС).


В началото на 2015 г., при съгласуване на Заданието за обхват и съдържание на ДОВОС, Министерството на околната среда и водите информира АПИ, че вариантните решения на трасето на новия скоростен път в участъка Монтана – Враца преминават в близост до складова база за взривни вещества "Ливадски дол", на оператор "Видекс" АД. Базата е класифицирана по реда на глава седма от ЗООС като предприятие с висок рисков потенциал, за което не е постъпила информация в процеса на изработване и съгласуване на разработените вариантни решения.


Разстоянието между складовата база и проектното трасе по единия от разработените варианти, който съвпада със съществуващия път I-1 (Е-79) е около 30 м, а между базата и проектното трасе по другия вариант, разработен по нов терен, южно от съществуващия път, е около 350 м. Съгласно Наредба № 2 от 10.07.2000 г. за проектиране на строежи, предназначени за производство и съхранение на взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси, за складове с взривни вещества до 100 тона, каквито са три от складовете в предприятието, минималното допустимо взриво и пожаробезопасно разстояние до пътища от I-ви и II-ри клас е 1200 м.


Във връзка с установения проблем АПИ инициира множество срещи и осъществи кореспонденция с МОСВ, МРРБ и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), като го постави на вниманието им, с молба за оказване на съдействие за разрешаването му.


МОСВ проведе процедура за преразглеждане на Разрешително № 68/31.07.2007 г., в резултат на което беше издадено Решение № 01-68/17.02.2016 г. за изменение на Разрешително № 68/31.07.2007 г., с което на оператора "Видекс Инженеринг" ЕАД  са наложени изисквания за намаляване на капацитета на базата. Последва жалба на оператора във ВАС против Решение № 01-68/17.02.2016 г. на МОСВ. Повече от две години продължи съдебната процедура срещу постановеното решение на МОСВ за редуциране капацитета на складовата база. В средата на март 2019 г. беше постановено окончателно решение на Върховния административен съд, с което се отменя Решението на МОСВ.


Към настоящия момент АПИ предприема действия за разработване на допълнителен вариант (различен от разработените идейни варианти) на проектното трасе, ситуирано на безопасно разстояние от складова база "Ливадски дол", съгласно изискванията на Наредба № 2 от 10.07.2000 г./Наредба № РД-02-20-1 от 19.01.2017 г. за планиране и проектиране на строежи, предназначени за производство, съхранение и търговия на оръжия, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия.


След постановяване на Решение по ОВОС ще се процедира ПУП-Парцеларен план за участъка от Монтана до Враца. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Северозападни приключения със "Северозападни разкази"

Северозападна България е място, в което дори възрастните трудно се справят понякога. Всъщност често, а някои така и не успяват. Труден терен, тежки условия, страховити обитатели… А сега си представете какво е да си дете в това безмилостно място! През 90-те, за да е по-забавно! Да се налага тогава и там, в най-бедното време, на най-бедното място, да..

публикувано на 21.03.25 в 16:55

Резбата върху кост- красота и изящество

Пенчо Костов е майстор резбар и е член на Северозападната задруга на майсторите на стари занаяти-Враца. Живее в София, но произхода му е от белоградчишко. Баща му е от село Вещица, а майка му- от Салаш. Той прави резбите и миниатюрите си върху рога от елен и сръндак. Експонатите, изработени от кост и рог от Пенчо Костов представляват ловни сцени и..

публикувано на 21.03.25 в 16:50

Гомотарските гъски Видо, Кула и Гъмза, кучето Гошко и петелът Джизъса

На брега на Дунав, до село Гомотарци, семейството на Ивайло и Деси Пенчеви се радват на прекрасна природа и феноменална гледка към невероятната и величествена река. Обикновено човек, за да не е самотен, си взема домашен любимец. И Деси и Иво имат, и то не един. И освен кучето Гошо, останалите любимци  са малко по-различни от стандартните-..

публикувано на 21.03.25 в 15:40

Село Шипот- паметници на партизани, тишина и безлюдни къщи

Обезлюдяването на обширни райони е един от най-тежките проблеми на България. Факт е, че именно той се превръща в катализатор на миграция както към големите градове, така и към страните от Европа. Днес отново търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и даваме конкретен отговор с пример на едно село от този регион.  В..

обновено на 21.03.25 в 15:15

Социални работници в Кула: Работим на терен, опитваме се да сме в помощ на хората

В Дирекция "Социално подпомагане"  - Кула избраха "Социален работник на годината" и така  отбелязаха професионалния си празник - Световния ден на социалния работник, който честваме през третия вторник на март.  Служителите от дирекцията отличиха Биляна Данкова , началник отдел „Социална закрила“. Признанието носи и още по-голяма отговорност, каза..

публикувано на 21.03.25 в 15:01

Отбелязваме Световния ден на хората със синдром на Даун

На 21 март отбелязваме Световния ден на хората със синдром на Даун . Датата не е избрана случайно, тъй като Синдромът на Даун се причинява от тризомия на 21вата хромозома, тоест наличие на три копия на тази хромозома, вместо на две. Хората с този синдром често са наричани "слънчеви“ , заради обичливия нрав. С какво се характеризира това..

публикувано на 21.03.25 в 13:27

Отбелязваме Световния ден на кукления театър

В Световния ден на кукления театър  си говорим за това прекрасно изкуство, което пренася зрителя в свят на магия и въображение. С всяко движение на куклите и всяка реплика на актьора оживяват героите, които разказват истории, пълни с вълшебство и емоция. Този театър не се нуждае от огромни декори или сложни технологии, а от умението да..

публикувано на 21.03.25 в 10:06