Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

АПИ: Извършват се необходимите дейности, за да има трасе от Видин до Ботевград

Снимка: Радио ВИДИН

"И ние не знаем откъде ще мине трасето в Северозападния скоростен път Ботевград-Видин. Отново има парче от магистралата, което е в средата и не можем да намерим пътя. И там има "ин хаус" поръчка за три от лотовете. Два от тях имат разрешение за строеж, издадени буквално в последните дни на предишното управление на ГЕРБ. Не знаем също и кои са фирмите. След това има участък до Монтана, но ПУП (подробният устройствен план) е влязъл в съда. От Монтана до Враца пак нямаме трасе. Явно се създава проблем с планирането и те са го зарязвали", посочи преди дни арх. Иван Шишков, заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството.


След това изказване Радио ВИДИН се обърна към Пътната агенция със следните въпроси:


Чия е вината за констатираните нередности? 

Какви ще са последиците от тази констатация на Министерството на регионалното развитие и благоустройството?

Ще се забави ли изграждането на пътя?

Ето отговорът, който получихме на редакционната ни поща:

Агенция "Пътна инфраструктура" извършва всички необходими действия трасето на скоростното направление Видин – Ботевград да бъде изградено. Строителни дейности се извършват в близо половината от трасето. За останалата част от направлението се работи по проектирането, отчуждаването на засегнати от строителството имоти, извършване на всички необходими административни дейности по теренното осигуряване на трасето.


На бъдещото скоростно направление Видин - Ботевград се изпълняват строителни работи в близо 88 км от 190 км трасе. През 2019 г. работата започна от едни от най-сложните отсечки - Мездра - Ботевград и Видин - пътен възел "Макреш", с обща дължина 62,4 км. В участъка от път I-1 Мездра – Лютидол в края на миналата година е готово едното платно и трафикът в отсечката се осъществява двупосочно по него с временна организация и временна пътна маркировка. Строителните работи продължават паралелно в съседното платно, както и по целия километраж на обекта. През май тази година стартираха строителните дейности в още два участъка – от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела" /с дължина 13,6 км/ и от пътен възел "Бела" до пътен възел "Ружинци" /с дължина 11,1 км/. Срокът за изпълнение на тези близо 88 км по договор е краят на 2023 г.


На трите участъка от Ружинци до Монтана е налице  пълна проектна готовност. Отчуждителните процедури са в ход, одобреният Подробен устройствен план – Парцеларен план /ПУП-ПП/ се обжалва. След приключване на съдебното производство, Агенцията ще се съобрази и изпълни всички указания, дадени от Административен съд – Монтана чрез влязъл в сила съдебен акт. Одобреният ПУП-ПП за обекта ще е основание за стартиране на отчуждителната процедура, обезпечаваща теренно бъдещия път.


За участъка Монтана – Враца е изработен идеен проект. След неговото одобряване от Експертния технико-икономически съвет (ЕТИС) на АПИ бяха предприети действия и стартира процедура по реда на Закона за опазване на околната среда (ЗООС).


В началото на 2015 г., при съгласуване на Заданието за обхват и съдържание на ДОВОС, Министерството на околната среда и водите информира АПИ, че вариантните решения на трасето на новия скоростен път в участъка Монтана – Враца преминават в близост до складова база за взривни вещества "Ливадски дол", на оператор "Видекс" АД. Базата е класифицирана по реда на глава седма от ЗООС като предприятие с висок рисков потенциал, за което не е постъпила информация в процеса на изработване и съгласуване на разработените вариантни решения.


Разстоянието между складовата база и проектното трасе по единия от разработените варианти, който съвпада със съществуващия път I-1 (Е-79) е около 30 м, а между базата и проектното трасе по другия вариант, разработен по нов терен, южно от съществуващия път, е около 350 м. Съгласно Наредба № 2 от 10.07.2000 г. за проектиране на строежи, предназначени за производство и съхранение на взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси, за складове с взривни вещества до 100 тона, каквито са три от складовете в предприятието, минималното допустимо взриво и пожаробезопасно разстояние до пътища от I-ви и II-ри клас е 1200 м.


Във връзка с установения проблем АПИ инициира множество срещи и осъществи кореспонденция с МОСВ, МРРБ и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), като го постави на вниманието им, с молба за оказване на съдействие за разрешаването му.


МОСВ проведе процедура за преразглеждане на Разрешително № 68/31.07.2007 г., в резултат на което беше издадено Решение № 01-68/17.02.2016 г. за изменение на Разрешително № 68/31.07.2007 г., с което на оператора "Видекс Инженеринг" ЕАД  са наложени изисквания за намаляване на капацитета на базата. Последва жалба на оператора във ВАС против Решение № 01-68/17.02.2016 г. на МОСВ. Повече от две години продължи съдебната процедура срещу постановеното решение на МОСВ за редуциране капацитета на складовата база. В средата на март 2019 г. беше постановено окончателно решение на Върховния административен съд, с което се отменя Решението на МОСВ.


Към настоящия момент АПИ предприема действия за разработване на допълнителен вариант (различен от разработените идейни варианти) на проектното трасе, ситуирано на безопасно разстояние от складова база "Ливадски дол", съгласно изискванията на Наредба № 2 от 10.07.2000 г./Наредба № РД-02-20-1 от 19.01.2017 г. за планиране и проектиране на строежи, предназначени за производство, съхранение и търговия на оръжия, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия.


След постановяване на Решение по ОВОС ще се процедира ПУП-Парцеларен план за участъка от Монтана до Враца. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Време е за призраци с Джон Хардинг

Лято е, горещо е, така че може би е време за малко разхлаждане с една смразяваща история, от която побиват ледени тръпки. Време е за четиво, издържано в традициите на класическия готически роман на ужасите, в който призраците са навсякъде, а мракът е населен със страхове и свръхестествени врагове, докато границите между реалност и фантазия са..

публикувано на 12.07.24 в 16:10

Да се влюбиш в Африка

Казват, че Африка е единственият континент, в който можеш да се влюбиш. Доказателство за това са видинчаните д-р Мая Бориславова и съпругът ѝ Стоян Иванов, които за четвърти път отидоха на континента, за да видят нови приказни места и да се докоснат до чара и непринудеността на местното население. Приключенското им пътуване се случва през..

публикувано на 12.07.24 в 15:27

Архитект по професия, винар по душа

По професия Митко Славчев е архитект и активно упражнява професията си, но може да се каже, че по душа е винар . Разказва за хобито си разпалено с часове и предизвиква истински, искрен интерес у събеседника си. Произведеното от него вино е "бутиково", с него радва близките и приятелите си на специални за тях поводи, като всеки път подготвя..

публикувано на 12.07.24 в 15:25

Кампании набират средства за животоспасяваща операция на 11-годишния Станимир от Видин

Кампании набират средства за лечението на 11-годишния Станимир Живков от Видин . За него всеки ден е борба. Предстои му поредна операция, животоспасяваща, която ще е в чужбина. В случая здравната каса не поема разходите, а за семейството на момчето сумата е непосилна.  Станимир страда от детска церебрална парализа, като усложнение към..

публикувано на 12.07.24 в 14:34

TapOut - тренировка, подходяща за всеки

TapOut тренировката е подходяща за всеки човек. Тя тонизира и зарежда, създава настроение и подпомага добрия сън. Това обясни любител треньорът Иван Иванов , който води занимания по TapOut в студио "Силвана в страната на спорта" във Видин .  По професия той е програмист, но противно на общоприетото схващане, заседналият начин на живот не е типичен..

публикувано на 12.07.24 в 13:00

Как да използваме правилно климатиците през лятото

Охлаждането с климатик в горещите летни месеци може да се каже, че един от малкото начини да се спасим от високите температури. На работното място, вкъщи, дори и на път в колата климатикът не е просто екстра, а необходимост, без която трудно може да си представим ежедневието. Като повечето електрически уреди, така и климатикът обаче трябва да се..

публикувано на 11.07.24 в 15:50
Коне без стопанин в парк

Безстопанствени коне обикалят във Видин - крие ли това опасност за жителите

Защо коне се разхождат свободно, без стопанин, в парк "Владикина Бахча" във Видин, а понякога излизат и на булеварда и околните улици?!  Случката е отпреди няколко дни и намери широк отзвук и в социалните мрежи. В парка има детски площадки, заведение, има място за разхождане на кучета, затова и попитахме хората как приемат присъствието на животните на..

публикувано на 11.07.24 в 15:48