Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Искат 300 лева за декар лозе (ВИДЕО)

Лозари протестираха в Монтана

Снимка: Любо Андреев
Производители на грозде от Северозападна България излязоха на протест в Монтана. Сутринта те затвориха част от околовръстния път. Лозарите настояват управляващите да обърнат внимание на този сектор, който през последните години преживява един от най-тежките си периоди.  "Себестойността на продукцията се вдига, а помощи няма", каза Калин Иванов, производител от Ломско:

"Продължава да сме най-неглижирания бранш, продължава да сме с 27 лв. единствено субсидия за посят на декар. Просто изнемогваме. Цени на всичко растат, себестойността се вдига неимоверно. Помощи никакви, не виждаме и някаква промяна до този момент. Много се надяваме новите управляващи да ни чуят, поискали сме и реформи, и финансиране, което ни е основният проблем."

Даниел Ангелов отглежда 500 декара в село Безденица. Категоричен е, че ако нещата не се променят, тази година ще бъде последна за производителите на грозде:

"От миналата година заявяваме, че бедстваме, а всъщност след инфлацията, която сега е драстична, ние сме на ръба пред отказване преди началото на стопанската година. В бюджета дори не ни отразиха с нашето искане..."

Според производителя от Видинско Петко Миков не е късно държавата да помогне:

"Сектора ни изнемогва, работната ръка е почти изчезнала. И ако не възобновим малко плащанията към нашата работна ръка, просто сектора наистина загива. В момента помощта за лозарския сектор е 27 лв. на декар. Това е обидно, защото самите надници, които в момента плащаме, са повече от 40 лв. Сектора се нуждае поне от 300 лв. на декар или 3000 лв. на хектар, което да се усети като помощ при разходите, които в момента може би надвишават 1000 лв. на декар целогодишното отглеждане на лозе."

Работата на полето е много, трябва помощ, категорични са и работници:

"Земеделието не може без работна ръка. И ние искаме хляб. В магазините всичко е скъпо, инфлацията изяде всичко. Трябва да се подпомогне земеделието, лозарите най-вече... Не може да издържат, ще избягат и младите..."

Сред протестиращите бе и 77-годишната Пенка Максимова:
"Милея за това, което съм създала, лозите са ми като деца. И в обосновката си, когато искат, при направата на масива, питат каква е, казах: "да не ходят децата ми в чужбина". Остана детето ми в чужбина и не може да си гледа семейството с 50 декара. Хората по другите държави с 4 кошера си гледат семейството. Ние не можем с 50 декара да ги отгледаме. Всички партии, за нас няма значение коя партия е, трябва да се помогне на земеделието. И аз на 77 г. съм и казвам, че България ще преуспее с туризъм и земеделие."

През септември миналата година лозарите отново бяха на протест и нито едно от исканията им тогава не бе изпълнено. Сега се надяват най-после да бъдат чути.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Снимката на 25 юли 2024 година

До събота продължава фестивалът Дунавски вълни в парк "Владикина Бахча". Днес децата се радваха на улично шоу "Цветя на кокили" и Музикално приключение.  Спонтанен протест срещу тежкотоварния трафик през "Петрохан" затвори за час тази сутрин старопланинския проход.                     От днес,  25 юли, с един час се увеличава..

публикувано на 25.07.24 в 18:10

Патриарх Даниил ще уважи празника на Вършец

За първи път в историята на курортния град български патриарх ще присъства на официалното откриване на "Празника на курорта, минералната вода и Балкана".  На 2 август Негово Светейшество Патриарх Даниил ще бъде посрещнат в града при храм "Свети Георги Победоносец" от 18:00 часа. Всички граждани, ще могат да получат благословията на патриарха.  В..

публикувано на 25.07.24 в 16:45

Сладка изненада за посетителите на крепостта Баба Вида

С локумчета, обозначени с бранда на Регионален исторически музей Видин, посрещат от днес посетителите на крепостта "Баба Вида". За инициативата съобщи директорът на музея Христина Кирилова:   "Решихме да зарадваме хората, които посещават средновековната крепост- един от най-посещаваните ни обекти ... " Върху опаковката на захарните изделия са..

публикувано на 25.07.24 в 16:38

Осъвремениха част от реквизита на Музеен комплекс - Берковица

Завършиха дейностите по осъвременяване на част от музейния реквизит в постоянните експозиции на  Музеен комплекс - Берковица. Това съобщи директорът на комплекса Станислава Витанова и посочи някои от изпълнените дейности. "Става въпрос за три от нашите обекти - това са къща музей "Иван Вазов", Градска художествена галерия и Етнографския..

Училище за бъдещи родители ще се проведе във видинската болница

Училище за бъдещи родители ще се проведе тази събота в МБАЛ "Света Петка" във Видин. Инициативата е на д-р Сияна Йотова, която отскоро е част от екипа на Акушеро-гинекологичното отделение.  "Лекар специализант съм в момента към болница "Шейново" в София, втора година. Към видинското отделение по акушерство и гинекология се присъединих есента..

публикувано на 25.07.24 в 16:15

Наказаха с глоба баща за побой над детето си в Гложене

С наложено наказание глоба в размер на 500 лева приключи делото на Районна прокуратура – Враца, Териториално отделение – Козлодуй, срещу родител, обвинен за извършено от него в условията на домашно насилие престъпление.  На 16.01.2024 г. в дома си в село Гложене мъжът е нанесъл удари с ръце, дървен прът и пластмасова тръба в областта на главата и..

публикувано на 25.07.24 в 15:56

Курсисти освежават пазара в Кула

20 безработни лица от община Кула ще получат професионална квалификация по проект "Хоризонти 9" от Националния план за действие по заетостта през 2024 година. Това съобщиха от общинската администрация. Обучението стартира на 24 юни и ще продължи до 15 август, след което  успешно завършилите ще получат свидетелство за професионална квалификация по..