"Ползата от празното говорене е нулева, а когато се направи едно такова обективно и професионално изследване, то ще даде възможност на самите политици да защитават тези по отношение включително на по-големи бюджети на МВР, защото основанията за тези бюджети са точно в това, което правим днес. Самото изследване е проведено в 28 фокус групи на територията на всички Областни дирекции на МВР, обхванало е всички главни дирекции, включително Академията на МВР, Институт по психология, Научно-изследователски институт по криминалистика, Специализирания отряд за борба с тероризма и Дирекция 112. МВР е система, чието реформиране се подчинява на логика, доста различна от тази, която е на другите обществени системи в страната. Ние се шегуваме помежду си, че това е Министерство на всичките работи и това непрекъснато се надгражда- все повече работи стават цел и задача на МВР, което вече сериозно пречи. Има сериозен риск, ако продължаваме така, да сме съучастници в унищожаването на МВР в смисъла, в който обществото очаква от него резултати. Проблемите, които идентифицира изследването, са: ниският статус на МВР и неговите служители, слабата кадрова политика, неефективната селекция и неадекватна подготовка, грешките в кариерното развитие създават изключително напрежение между ръководния и изпълнителния състав, основен проблем, който е идентифициран при нас, е образът на лошия началник- ниска интелигентност, меркантилност, мързел, страх, несправедливост, интригантство, раболепен пред висшестоящите, унижаващ и измъчващ подчинените, бюрократ, непрофесионалист. Освен това, страхотният страх от хора с връзки, медии, адвокати, НПО и др. Това изследване е направено на база разговори с над 1600 служители в МВР. Основните проблеми, които колегите идентифицират, са: несправедливост, лоша организация на работата и мизерия."
Редица са проблемите в системата на МВР, през последните години не само че не се разрешават, а напротив- задълбочават се. Все още не се работи за стратегическа реформа в сектора. Всичко това води до отлив на желаещи да работят в системата на сигурността, спад в общественото доверие към институцията и в крайна сметка до още по-големи проблеми, обясни още заместник-председателят на Синдикалната федерация на служителите в МВР Илия Кузманов.
"Не се води абсолютна никаква политика за справяне със стреса в системата на МВР, напротив- той се увеличава, имаме чувството, че това се прави нарочно. Нито един служител на МВР не се чувства защитен от министерството. Свръхнатоварването е сериозен фактор на стреса. Има масово колеги с 350-380 часа извънреден труд за годината. Това са два работни месеца. Тези хора не могат да се възстановят, тези хора са смачкани физически, мачка ги системата психически и освен това гражданите ги разпознават като основен проблем в МВР, което категорично не е така. Това представително проучване страхотно трябва да бие камбаната в министерството и сред обществото, защото в края на краищата тази сигурност е наша обща. Проблемите, които колегите идентифицират, като най-сериозни: основното заплащане (71% от всички интервюирани смятат, че основен проблем в МВР е заплащането), 32% слабата кадрова политика, лошите материални условия- 29%, липсата на доверие от обществото- 24%, недокомплект на личния състав. Това са водещите 5 проблема, които колегите идентифицират в МВР. 13 години всяко увеличение на заплатите в МВР се получава само след протест. Няма друга система в България, която да има такова цинично отношение към служителите си.
55% настояват да се спре увеличаването на пенсионната възраст. Увеличаването на пенсионната възраст трябва да мине през реформа в МВР, защото един 55-годишен охранителен полицай не е полезен за обществото, не е полезен и за себе си. Това е абсурдно, никъде в Европа не може да видите такова нещо. Там има т.нар. "хоризонтална кариера"- започва се в патрулно-постова служба, на около 45 години човекът отива на друга по-спокойна, но все още активна служба, на 55 години отива на трета. През цялото време се използва най-доброто от функционалното му състояние. Тази хоризонтална кариера сме започнали да я обясняваме от 2015 година и до ден днешен всички кимат и казват, че е много правилно и много хубаво, но не го прилагат.
Унифициране на облеклото и повишаване на качеството му е също страхотен проблем в МВР. 13 години не можем да се разберем и не можем да разберем защо и по какъв начин се правят такива униформи в МВР. Външният вид също е форма за достойно носене на службата, възприятието на колегите, облечени във функционални и естетични униформи, е едно, а в униформите, с които в момента разполагаме, е съвсем друго.
По отношение на това от какви обучения имат потребност, са извели: специална подготовка 32%, езикова 23%. Бих наблегнал на езиковото обучение- гарантирам ви, че в 9 столични Районни управления няма човек, който да преведе на чужденец от Европа, ако иска да подаде жалба. Това е трагедия. 70% от служителите в МВР не вярват, че могат да постигнат нещо, ако не протестират. Вие кажете каква оценка е това за работодателя в лицето на държавата. С такава демотивация и с такива служители тази система на сигурността не може да продължава. Това е истинската трагедия.
МВР е зависимо от своите служители не само, защото са професионалисти, а защото в немалка степен го спонсорират. Масово съставът работи със собствени компютри, собствени принтери, поддържа си ги, консумативите си плаща и т.н. Ако в един момент колегите решат да спрат да ги използват, МВР ще блокира."
Качествена реформа в МВР би отнела поне 7 години, до този извод е стигнал Синдикатът на служителите във вътрешното ведомство, който за целта е извършил проучване на проблемите в сектора. Именно заради това е необходима широка обществена подкрепа за промените.
"Основните изводи, които са извели от фирмата, извършила проучването, е, че МВР е дехуманизирана система, основана на военни порядки, което също е феномен, защото ние от 2006 година сме девоенизирани, но има началници, които държат да влизаш със стъпка, да козируваш, да искаш разрешение... Централизация, безпрекословната дисциплина и отсъствие на разбиране на ценността на личността. Институцията за нас не е престижна, няма подкрепата на обществото, не е привлекателна, целите на МВР като организация са изключително размити и неясни. Промяната трябва да дойде отвън, трябва да бъде с много широк политически консенсус, защото 10 години- времето, в което системата ще се реформира, ще има различни политически ръководства на страната и всички трябва да не развалят това, което е постигнато до момента и да го променят. Изключително важно е гражданското общество, обратната връзка с него, усещането му за сигурност, какво желае да бъде подобрено и, разбира се, служителите в министерството със своята експертиза.
В този смисъл предлагаме стратегическите решения да бъдат насочени първо към повишаване на качеството на предоставяната услуга "сигурност", утвърждаване на минимални стандарти за професионално обучение, оборудване, екипировка и време на реакция на служителите в МВР. Това неминуемо ще доведе и до повишаване на общественото доверие и имиджа на МВР. Ефективността може да бъде повишена категорично дори и в този момент, може да бъдат намалени и разходите в резултат на някои промени. Аз съм служител от 1997 година. Тогава в сградата на Дирекция "Национална полиция" на бул. "Сливница" имаше не повече от 200 служители при 64 000 щат на МВР. В момента Главна дирекция "Национална полиция" е с щат 1200 при 44 000 служители на МВР. Т.е. колкото и пари да хвърляме в тази система, докато създаваме щатове за ръководители в някакви абсолютно безсмислени цифри, никога няма да стигат парите за министерството.
Преди да се предприеме каквото и да било, трябва да имаме "снимка" на ситуацията. Нещо, което към момента е пълен провал. Това, което коалиционните партньори написаха и гласуваха пред нас, защото бяхме поканени и присъствахме на преговорите, изтича след един месец. След един месец те трябваше да са готови със структурния и функционален анализ на МВР, а той не е започнат. Те приеха от нас три спешни мерки, за които не бяха необходими нито пари, нито промяна на нормативната база- премахване на бумащината в МВР, да се започне работа по униформите и да се премахнат несвойствените дейности, които изпълняваме. Тези съвети ги дадохме ние, защото бумащината и несвойствените дейности отнемат около 40% от времето на служителите на терен. Като премахнат тези безсмислени неща, освобождават ресурс, който излиза на улицата и който и гражданите ще видят, и престъпниците ще усетят. Това е нещо, което те гласуваха като спешно и с което трябваше да се справят в рамките на месец-два, а вече са извън срока. Не е пипнато в тази посока. За съжаление всичко, което казах, е истина", обясни Илия Кузманов.
В дискусията в рамките на регионалния форум във Видин се включи и заместник-председателят на Народното събрание и депутат от ГЕРБ Росица Кирова:
"Когато променяме непрестанно правилата, те просто престават да бъдат правила, а стават случайни събития. Вие имате добра основа и добро начало да се опитате да работите вътрешно с вашето ръководство, с представителите в Народното събрание, с ресорната комисия и да им предложите част от решенията, за да могат, когато изработват концепция или предложат начин за реформиране на системата, да вземат предвид погледа отвътре. За да има хора, които владеят езици, трябва да издигнем тази професия до нивото да бъде уважавана в българското общество и когато кариерното развитие следва своя ход и има задължително изискване за някакъв минимум от образование, познания, познаване на законодателната база, тогава няма да имаме проблема с липсата на познания на чужди езици. Решаването на тези проблеми минава през много широко обществено обсъждане, през много разговори. Ако направите вътрешен анализ колко ненужна бумащина има и как тя може да бъде спестена и ако направите предложения за несвойствените дейности, които би трябвало да отпаднат, надявам се да се вслушат в това. С каквото мога да бъда полезна, разбира се, ще бъда. Надявам се това да е отношението на всички обществени фигури, които могат да участват в един такъв процес."
Народният представител от "Продължаваме промяната" Петър Миланов представи гледната точка на управляващите в момента страната:
"Искам да ви уверя, че управляващото мнозинство в парламента, както и коалиционното правителство, отдават изключително голямо и важно значение на работата на служителите в министерството. Ще ви съдействам за ускорено ваше присъствие и доклад на ресорната комисия в парламента, както и с ръководството на министерството да бъдете изслушани в спешен порядък. По повод материалното обезпечаване, възнагражденията знаете, че правителството и мнозинството в парламента гарантираха актуализиране на бюджета през месец юни. От моя страна мога да ви съдействам и да направим необходимите срещи в комисията в парламента по спешна актуализация на тези пера от бюджета, които касаят пряко дейността на служителите в МВР. Гарантирам ви, че правителството и мнозинството в парламента се отнасят много сериозно към тази проблематика и ви подканям да бъдете активни в този двустранен диалог с властта. Нещо, което правителството обеща, е до края на 2022 година да бъдат съкратени 30 000 държавни служители, в това число 7 000 пенсионери, които заемат държавна длъжност. Сигурен съм, че ще бъде обърнато внимание и на тази бумащина, която вие споменахте. Има много бивши служители на МВР, пенсионирани, които са на държавна служба в други държавни структури. Разчитаме на вас да съдействате тези служители да бъдат убедени, помолени, ако се чувстват все още активни, да се ориентират към частния сектор и така да се отворят места за млади специалисти вместо да избират пътя към чужбина. Също, в системата на МВР има пенсионирани служители, които продължават да се трудят на държавна заплата. С помощта на синдикатите искаме да бъдат успокоени и да им се обясни това желание на управлението тези държавни места да бъдат освободени за по-млади специалисти."
Един от основните проблеми в системата на МВР е, че трудно се намират квалифицирани млади хора, които да заемат местата на експертите в пенсионна възраст. Кандидатите за работа в полицията често не са подготвени и не вникват в същността на тази професия, обясни директорът на Областната дирекция на МВР във Видин старши комисар Петър Коцин:
"Проблемите са много, ние сме свикнали да ги решаваме, но наистина трябва да се обърне сериозно внимание на служителя на МВР- какъв да бъде той така, че да създаде доверие в обществото и да бъде желана професия. Много са нещата, които трябва да се променят, за да имаме кандидати за работа в министерството, които да отговарят на определени изисквания и критерии, защото в последните години на конкурсите се явяват хора, които искат да работят като полицаи и служители в министерството без изобщо да са наясно какво означава това. Имали сме конкурси, които са пропадали, защото не можем да усвоим кандидатите- просто не отговарят на абсолютно никакви условия. Идват кандидати, които искат да станат полицаи с нагласата, че "ще бъде полицай, за да му бъде спокойно". Друго, което според мен е от изключително значение и от особена важност, за да бъде изчистен образът на българския полицай, това е начинът, по който се пресъздават и представят нещата в обществото.
По отношение на материално-техническата база смятам, че Областна дирекция Видин е на много добро ниво. По отношение на обучението на служителите смятам, че има сериозно изоставане. По отношение на заплащането, разбира се, че има известно изоставане, но аз винаги съм твърдял, че заплащането не може да бъде водеща мотивация да бъдеш полицай. Има какво да се направи и в областта на необходимия личен състав. Ясно е и е несериозно да говорим, че престъпността ще бъде изкоренена изцяло и няма да имаме престъпления. Това просто е невъзможно."
За щастие, типичните и задълбочаващи се проблеми в системата на МВР в страната, не важат с пълна сила за структурите в област Видин. Такова е мнението на комисар Стилиян Пешев, директор на Регионалната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението":
"София не е България и положението не е еднакво навсякъде в държавата. В нашата регионална дирекция нямаме проблем с недокомплекта- навременно се правят конкурсите и се назначават служители. Но се съгласявам и с казаното от г-н Коцин, че сме имали случаи да се явят 10 кандидати за едно място и накрая остава един, а сме имали случаи да не остане нито един. Това е голям проблем. По отношение на материалната база имаме хроничен недостиг на финансови средства за битовото обзавеждане и поддръжката на сградния фонд. Със средства от различни оперативни програми техниката, с която разполагаме е абсолютно съвременна, модерна. В това отношение няма проблеми. Бих призовал за едно нещо. Аз може би съм с най-много стаж служител в системата на МВР- през 1992 година започнах работа в нашата област, тази година правя 30 години стаж само в пожарната. През тези 30 години какво ли не съм видял по отношение на реформа- бяхме в РДВР, след това ни изведоха от РДВР, после пак ни върнаха. Всичко това се представяше като реформа, но в крайна сметка ние си бяхме едни същи, не ни се променяше нито щата, нито квалификацията, нито материалните средства, просто ни сменяха мястото. Сега пък се говори да станем агенция- няма лошо, нека бъдем държавна агенция, може да е за по-добре. Но бих призовал всички, които имат отношение към това преструктуриране да го правят внимателно, да се вслушат в гласа на специалистите, да не се прави само и единствено от политическа гледна точка. Иначе като цяло колегите от област Видин се ползват, според мен, с нужния авторитет. Това се дължи на техния професионализъм."
В държавните и общински администрации срещат същите проблемите с намирането на качествени кадри, както в системата на МВР, това обясни Валери Димитров, секретар на Община Видин:
"За да се подобри кадровата политика, както и желанието на младите да работят в системата на МВР, следва да бъдат предприети конкретни стъпки и действия, за да могат да се коригират както условията на работа, така и облеклото, така и заплащането. Тогава със сигурност ще има много повече желаещи и освен бройката ще се повиши и качеството на лицата, които желаят да работят в системата на МВР. Ако така мога да ви успокоя, нивото на кандидатите в общинската и държавната администрация не е по-добро. Радвам се, че сте предприели такива действия да идентифицирате проблемите и начините, по които да бъдат решени. Мога да ви адмирирам за действията, които сте предприели, за да бъдете чути и тези проблеми да бъдат решени."
Необходима е дългосрочна визия за устойчива реформа, която да превърне вътрешното ведомство в привлекателно работно място за младите хора и да отговаря на реалните потребности на гражданите на Република България. Преди да се пристъпи към реално стартиране и реализиране на мерките, обаче е необходима широка обществена подкрепа и убеденост за необходимостта от реформите, смята Илия Хрисимов, заместник-председател на Синдикалната федерация на служителите в МВР и помощник ректор на Академията на МВР:
"Докато не разберем, че на реформа в МВР трябва да бъде придадено и да бъде положена основата на устойчивост, нищо няма да направим. Докато не се направи структурен и функционален анализ, да се видят силни и слаби страни на всяко едно от тези предложения, съпроводено с такива кръгли маси с експерти и политици, опасявам се, че всяка една реформа няма да свърши добре. Свидетели сме на такива реформи. Трябва да се мисли в полагане на основи и устойчивост. За да случат така нещата, Управителният съвет на Синдикалната федерация на служителите в МВР смята, че трябва да има най-напред структурен и функционален анализ, след което трябва да започнат разговорите на политически нива. Политиците трябва да загърбят своите политически пристрастия и да започнат да мислят по-експертно иначе нищо няма да можем да направим."
Освен национална, е необходима и регионална стратегия за реформи в сектор "Сигурност", която да отчита спецификите на всяка отделна териториална област, допълни Емилиян Недялков, член на Управителния съвет на Синдикалната федерация на служителите в МВР.
Повече по темата- в прикачения звуков файл.
Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..
Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024". Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..
Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..
Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град. Красиво и благоустроено е Неговановци. Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи. Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..
Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон. Ще намерят ли партиите формула за управлението? Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси? Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..
От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) внесоха жалба във Върховния административен съд с искане за отмяна на постановлението на Министерския съвет за повишение на минималната работна заплата на 1077 лева от 1 януари. В жалбата работодателите настояват за отмяна на постановлението, с което бе прието повишаването, като..
Депутатите от новоизбрания 51-ви парламент положиха клетва. По-трудната задача обаче е да сформират управляващо мнозинство. Ще се намери ли консенсус в парламента или резултатите от изборите вече предопределиха краткия му живот? Непреодолими ли са разделителните линии и докога политиците ще ни предлагат още от същото? Какви са изводите от първия..