Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Не размерът на глобите е важен, а решаването на проблема със събираемостта

Владимир Тодоров, АПК: Един километър по-ниска допустима скорост на магистралите спасява 2000 живота годишно

По-бързото административно производство - стъпка в правилната посока

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Публично обсъждане на проекта за промени в Закона за движение по пътищата се проведе във вторник, на което участваха прадставители на законодателната и изпълнителната власт, браншови организации, неправителствен сектор и редица експерти.

Един от експерстите, участвали в дискусията, е Владимир Тодоров, председател на Асоциацията пострадалите при катастрофи.

Радио ВИДИН: Как протече срещата, има ли позитивен резултат от нея?

"Бяха представени идеите на въпросното изменение. Има популярни неща: махането на синия талон, премахването на стикера на Гражданска отговорност, намаляването на скоростта на магистралите на 130 км. За мен по-важните неща са свързани с повишаване събираемостта на глобите и процедурите по връчване на наказателни постановления, актове и фишове. Въвеждат се модерни способни, включително чрез имейл и електронно призоваване, както и възможността други органи, освен Пътна полиция, да връчват наказателни постановления и фишове. Това ще разшири обхвата. В крайна сметка тези процедури, тези практики, са свързани с това да не се бяга от отговорност. Задължително е тези практики да се преустановят. Привествам темата за средната скорост. Беше казано, че вече има много софтуери, такива типове навигационни устройства и системи, които предупреждават водачите къде има поставена камера. Когато обаче имаш система за средна скорост, няма как да превишиш скоростта, защото след това трябва да спреш и да чакаш след това. Регламентира се и възможността да се мине на технически преглед, ако се дължат глоби. Важно е и фиксирането на размера на глобите. Глобите няма да има при тях субективен фактор, т.е да решава началникът на полицията, а сумата ще бъде фиксирана. Това е вид антикорупционна мярка. Повторните и системните наказания стават много сериозни. Добри са тези мерки. Тепърва ще минават през Народно събрание, така не знаем какъв ще е крайният резултат.

Радио ВИДИН: Все пак това е едната страна на проблема - стъпка в правилната посока, да, но ще доведе ли до нормализиране по най-опасните пътища в Европа?

"Тук говорим само за един елемент от пътната безопасност - това е санкционната политика на държавата. Ясно е, че всички други въпроси като обучение, инфраструктура, автопарк, прегледи - те не се засягат, няма как. Проблемите си остават. Не са от компетенцията на МВР. В случая МВР прави закон от тяхната камбанария. Това, което са подготвили, като цяло са добри предложенията".

Радио ВИДИН: Като че ли усещам да изказвате съмнения, че Парламентът ще гласува промените.

"Не мога да знам, защото виждате, че в момента няма нещо, което е сигурно там. Имаме много различни мнения - и политически, и лични".

Радио ВИДИН: Проектът предвижда максималната скорост по българските магистрали, която преди години правителството на Борисов увеличи на 140 км/ч, отново да стане 130 км/ч. Обаче това предложение предизвиква най-много спорове. Защо?

"Тези 10-20 км са толкова важни, защото има изследвания на Европейската комисия, което казва, че намалянето на средната скорост само с 1 км води до спасяване на 2000 човешки живота годишно. Има значение дали карате със 130 или 140, спирачният път е различен. Само в две държави в Европа допустимата скорост на магистралите е 140 - Германия и Полша. С Германия няма какво да се мерим. В държавите с най-малко загинали и ранени, т.е Холандия и Великобритания, при втората скоростта е 110, при първата 120. Това са държави, при които нивото на инфраструктурата е отлично, при техният автопарк - нови коли... виждаме, че са решили да карат със 120. При нашите дупки и стари таралясници не е добра идея да се кара със 140".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Гомотарци - с бъдеще във винения туризъм и с грижа за опазване на миналото

Гостуваме на Гомотарци, едно село разположило се на брега на река Дунав.  Голямо  и красиво населено място, с няколко площада, с просторни и красиви къщи с големи дворове и трудолюбиви хора. Видинското село се гордее със запазената си църква, големия църковен двор, с ценните стенописи, които са реставриран и с новата трапезария към храма...

публикувано на 12.07.24 в 12:00

Калин Виденов: Геноцидът над Северозапада от страна на ГЕРБ продължава

Все по-илюзорни изглеждат шансовете за съставяне на редовен кабинет в рамките на настоящото Народно събрание.  Политическата криза в страната продължава да се задълбочава.  Предсрочните избори наближават с все по-голяма скорост, а единственият шанс да не се стигне до тях е експертен и технически кабинет с третия мандат.  Как се отразява дългогодишният..

публикувано на 11.07.24 в 10:00

Нуждае ли се от рестарт икономиката ни?

България трябва да извърши смели реформи на пазара на труда и в образованието, защото рискува икономиката ѝ да стане много неконкурентоспособна. Разходите за труд растат ударно и въпреки това не успяват да наваксат изоставането спрямо ЕС, а производителността остава ниска. Трябва да се подобри рязко и средата за инвестиции, които изостават..

публикувано на 10.07.24 в 10:45
Боян Минков, кмет на община Белоградчик

Боян Минков: Липсата на редовно правителство затруднява работата на общините

Общините са сред потърпевшите от политическата криза в страната ни, коментира кметът на Белоградчик Боян Минков . По думите му политиците трябва разберат, че хората все повече ще ги наказват по време на избори, като все по-малко гласуват. "Има огромни затруднения в работата на общините и ние, кметовете, го усещаме най-силно, защото сме..

публикувано на 09.07.24 в 14:26
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Политическата нестабилност усложнява постигането на стратегическите ни цели- Еврозоната и Шенген

Ако политиците в България не успеят да се разберат и се стигне до нови избори, се усложняват задачите, свързани със стратегическите цели на страната ни- Еврозоната и Шенген, коментира икономистът и финансист Румен Гълъбинов. По думите му, има риск и да не получим в пълен размер средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. "Планът за..

публикувано на 09.07.24 в 13:31

Засилен контрол на Инспекциите по труда за недеклариран труд в рискови сектори

Работата без трудов договор е нарушение, за което в Кодекса на труда изрично е регламентирано, че не може да е маловажно . Затова винаги, при установяване на такова нарушение, се налага санкция, която не може да бъде по-малка от 1500 лева и може да достигне до 15 000 лв.   Много е важно всеки работник да разбере, че когато се съгласява да работи без..

публикувано на 08.07.24 в 15:03

Изсветлява ли сивата икономика

Публичните финанси на България губят близо 3 млрд. лева на година, заради невнесени данъци и осигуровки, вследствие на недекларирана заетост. Изводът е на Асоциация на индустриалния капитал в България. Типичните проявления на недекларирана заетост са няколко и те се променят през годините в зависимост от степента на контрол и в зависимост от..

публикувано на 08.07.24 в 14:59