Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вижда ли се краят на опашките от тирове към Дунав мост 2?

| обновено на 30.06.22 в 15:20
Снимка: Радио ВИДИН

Достигнат е пределният капацитет от възможности за пропускане на товарни автомобили на Граничния контролно-пропускателен пункт "Дунав мост" 2. Причините за образуването на опашки от изчакващи пред пункта, е изключително големият брой транспортни средства, увеличението на които се дължи на преориентиране на маршрути на движение на доставките, на различен комплекс от фактори - географски, геополитически, икономически и т.н. Това сочи Анализ, изготвен за Радио ВИДИН от Главна дирекция "Гранична полиция".

Анализът сочи, че на ГКПП "Видин" е налице и инфраструктурен проблем. Инфраструктурата на пункта не позволява да се извърши промяна в организацията на движението, която да разреши в кратък срок този проблем, чрез увеличаване на работните места и трасетата за преминаване. Администратор на зоната на пункта е смесено българо-румънско дружество "Видин-Калафат" АД. Собствеността на имота, върху който е разположен пункта, е на румънската държава и всички действия в посока на промяна на инфраструктурата зависят от добрата воля и възможността на румънската страна. 

Друг основен фактор за увеличения трафик по българо-румънската граница, е летният сезон.  Предприемат се пътувания от български и румънски граждани по посока на избраната туристическа дестинация, и не само от тях, което води до струпване и на леки автомобили в двете посоки. В този случай, разпоредбите на Регламент 2016/399 на Европейския парламент и на съвета относно Кодекса на шенгенските граници задължава да се осигурят достатъчно на брой трасета за преминаване на потока от пътници, дори и за сметка на товарния трафик.
При възникване на сериозни затруднения с пропускателната дейност с оглед избягване на струпване на лица и моторни превозни средства, се разрешава преминаването на пътници от ЕС при облекчен режим, но това не се отнася за  товарните автомобили. Също така, не са изключени случаи, в които при излизане от страната, преди зоната за граничен контрол на ГКПП "Видин" шофьорите на товарни автомобили отбиват вдясно от пътното платно, поради изтичане на работното им време, както и поради липса на обособени места за паркиране. Движението по главен път Е79, водещ към ГКПП "Видин", се контролира от екипи на ОД МВР Видин, които при необходимост създават организацията на движението. Тези екипи често са подпомагани и от мобилни екипи на ГПУ Видин.

Единствената възможност за реакция в краткосрочен план е решението за поетапно и синхронизирано между България и Румъния отпадане на контролни процедури или промяна мястото на извършването им, т.е. извън зоните на граничния пункт, пише в анализа на МВР:

"В съответствие с действащото споразумение между правителствата на България и Румъния за съвместен контрол, граничните проверки се извършват на румънска територия, при условията на едно спиране, като ГКПП "Видин" е съвместен с румънския ГКПП "Калафат". Отчитайки статистическите данни за последните 4 години, се констатира постоянно увеличаване на трафика от товарни автомобили през българо-румънската граница, като цяло и в частност през двата най-големи пункта ("Русе" и "Видин"), което от своя страна води до образуване на колони от товарни автомобили, предимно за излизане от страната. Статистическите данни за преминали през ГКПП "Видин" товарни моторни превозни средства над 12 тона сочат, че за едно денонощие през пункта се пропускат средно по около 1050 камиона при излизане от България. Обстоятелството, че броят на тези превозни средства е приблизително постоянен, е доказателство, че е достигнат пределът на възможността за пропускане през граничния пункт, при съблюдаване на контролните процедури както от българска, така и от румънска страна. По отношение дейността на Гранична полиция, пунктът работи на пълен капацитет. Успоредно с извършването на съвместните гранични проверки, които включват задължителните физически проверки на товарни помещения, превозните средства подлежат и на проверка от други служби - разрешителни за превоз, претегляне, митнически контрол, контрол на данъчните администрации на България и Румъния, както и заплащане на такса за преминаване на мостовото съоръжение."

Проблемът с километричните опашки от тирове на Дунав мост 2 с всяка изминала година се задълбочава. Шофьори често ни сигнализират, че не могат да преминат границата към Румъния повече от денонощие. Периодично колоната от камиони се увеличи до размери, в които създава трудности в движението и на леките автомобили. Околовръстния път на Видин, входове на града и Е79 към вътрешността на страната все по-често са труднодостъпни. Заради километричните опашки край Видин понякога се налага камионите да бъдат спирани и в други области - Монтана, Враца, а вчера са били отбивани и край Ботевград. Според шофьори на тирове граничния пункт край Видин е без реална алтернатива при пътуване към западна Европа. Посочват, че голямата опашка е сериозен проблем, защото гонят срокове за доставка, а една тяхна работна смяна минава в чакане на моста:

"Значи тук средното преминаване за един ден, ако минеш, е да, ще се радваш, за една смяна работна... Самият мост не е проблем, самият пункт е проблем. Ако се разшири пункта, ами да направят един и от нашата страна. През Сърбия там също стават опашки, понеже тя не е в ЕС и пък е по-скъпо... Всяка седмица пътувам към Румъния, е сега както го виждате почти е невъзможно. По миналия път чаках 26 часа. То не е само до разширяването, тук колегите от Турция там си правят документи, винетки взимат и като станат 4 камиона, просто това трябва някъде да се измести. Да не е точно там на пункта, да задържат цялата колона. Те хората не са виновни, просто такава е организацията. Примерно както стоят във Видин има толкова широки места, е тук се прави сега. Може, когато се е правил този мост, тогава да се е помислило по този въпрос. Не виждам как може да се оправят, това е едното решение ако изместят някъде тези хора да си оправят документите... Значи направиха го унгарците имаше винаги опашка на кантарите на времето на границата, сега на границата няма никой, минаваш и заминаваш. Това е вариант, ами да, има си отбивки..." 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Шипот- паметници на партизани, тишина и безлюдни къщи

Обезлюдяването на обширни райони е един от най-тежките проблеми на България. Факт е, че именно той се превръща в катализатор на миграция както към големите градове, така и към страните от Европа. Днес отново търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и даваме конкретен отговор с пример на едно село от този регион.  В..

обновено на 21.03.25 в 15:15

Отбелязваме Световния ден на кукления театър

В Световния ден на кукления театър  си говорим за това прекрасно изкуство, което пренася зрителя в свят на магия и въображение. С всяко движение на куклите и всяка реплика на актьора оживяват героите, които разказват истории, пълни с вълшебство и емоция. Този театър не се нуждае от огромни декори или сложни технологии, а от умението да създаде..

публикувано на 21.03.25 в 10:06

Ледниците във фокуса на Световния ден на водата

На 22 март ще отбележим Световния ден на водата. Темата на Световния ден на водата тази година е "Опазване на ледниците".  На фона на проблема с безводието от минала година съществува трайна тенденция към поява на водни дефицити, каза проф. Емил Гачев от Института за изследване на климата, атмосферата и водите при БАН, част от екипа на..

публикувано на 20.03.25 в 16:30

Предстои ремонт на камбанарията в Комощица

Камбанарията в двора на църквата в село Комощица, община Якимово предстои да бъде ремонтирана. Това се налага защото покривът на над 10-метровата кула, в която се намира камбаната е в лошо състояние, обясни за Радио ВИДИН кметът на населеното място Росен Илиев. Той допълни, че на самата църква "Света Петка" преди години е извършен ремонт и сега е..

публикувано на 20.03.25 в 15:55

Северозападът ще отбележи "Седмицата на гората"

Всяка година в първата пълна седмица на месец април се отбелязва празникът на лесовъдите - "Седмица на гората". Тази година се навършват 100 години от неговото първо честване.   На 12 април 1925 година Министерство на народното просвещение и Министерството на земеделието и държавните имоти официално регламентират Празник на залесяването, който..

публикувано на 20.03.25 в 15:50

Защо намаляват врабчетата и можем ли да променим тази тенденция

На 20 март отбелязваме Световния ден на врабчето. Причината - намаляването на числеността на врабчетата навсякъде по света и дори почти пълното им изчезване в някои големи европейски градове. В България се срещат няколко вида врабчета. Най-разпространеното и най-добре познатото е домашното врабче, каза Димитър Градинаров - експерт от..

публикувано на 20.03.25 в 15:48

Предложение: Да бъдат глобявани пешеходци, които използват телефон

Санкции за хората, които пресичат с телефон в ръка се предвиждат в Закона за движение по пътищата. Според законовото предложение пресичащите на пешеходна пътека, които използват мобилен телефон ще бъдат глобявани. Главен инспектор Лъчезар Близнаков от Пътна полиция обясни, че става дума за употреба на мобилен телефон без значение дали се разговаря..

публикувано на 20.03.25 в 14:50