Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Няма да има ефект от промените в Тол таксите, твърдят превозвачи

Снимка: Радио Видин

Второкласните пътища вече са платени за тежкотоварния трафик, а размерът на Тол таксите за автомагистрали и първи клас пътища ще се увеличи на две стъпки. Досега ставката за втори клас пътища беше нула стотинки. Решението за промените е взето еднолично от министър Караджов и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), без да се уважат желанията и исканията на превозвачите, обясни за радио Видин Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Според него трябва да вземем пример от европейските практики и Тол таксите да се поемат от онези, които най-много ползват пътищата - камионите.

"Знаете, че Министър Гроздан Караджов, след многократни разговори, обяви: Ние се договорихме. Фактически ние не се договорихме. Това беше решение на министъра и съответно министерството. Нашите претенции бяха различни, не бяха взети под внимание. Не бяхме съгласни и с начина, по който се увеличават цените, нито с увеличението, размера на увеличението, защото смятаме, че това е злоупотреба, извращаване на смисъла на Тол таксите. И се позовавам на практиката в европейските държави, която ние като превозвачи защитаваме и искаме да бъде въведена в България. Просто никакви екзотики, никакви експерименти с българските превозвачи и с българския народ. Простичко и ясничко след като сме в европейския съюз толкова години, да въведем тази практика, която тези хора, очевидно след продължителен опит,  са сметнали и приели за най- удачна. А тя е следната - Тол таксите се дължат преди всичко на магистралите, много малко в европейските държави за първокласни пътища, които пътища са така наречени транзитни. Тук спорихме с министерството. Нямало характеристика на понятието транзитни пътища. От просто по-просто, Видин-Капитан Андреево е транзитен път. Русе-Капитан Андреево е транзитен път. Тоест това беше формален претекст да не стигнем до единодушие и да се отклони нашето искане, и да се отклоним от европейската практика, и да създаваме тази безумна екзотика в България, която е единствена екзотика, тоест единствена практика в европейските държави. Простичко казано пътните такси да се поемат от онези, които най-много ползват - това са камионите. Това нещо не се прие, не стигнахме до консенсус. Въпреки това министъра обяви: Ние се договорихме. Не, не се договорихме. Направи се онова, което те вече бяха решили, че ще направят."

Петър Захариев даде и няколко примера, как ще се отразят ценово промените и какъв ще е ефекта от тях. 

"Например: Монтана през Арчар за Видин един тежкотоварен камион досега плащаше 2,51, от днес плаща 9,10. Министърът обяви трикратно увеличение, разделено на две. От 1-и юли половината, тоест един път и половина, от 1-и януари останалото един път и половина. От 2,50 до 9,10 е почти 4 пъти увеличение и въпреки това 9,10 лева не е кой знае колко. В смисъл не е релевантно на таксите, които плащат въпросните камиони в Европа. За да бъда по ясен като пример, посочвам ви. Калотина-Капитан Андреево, тоест транзитен път в България, до сега се плащаха 25-30 евро от въпросния тежкотоварен автомобил за километри, които са 356. В момента по новата цена плащаме 81,80 лв. от днес. За почти същите километри в Унгария или в Австрия цената е 160 евро. Тоест вместо 40 в България въпросния камион в онези държави, в Сърбия релевантно толкова скъпо, както в Унгария и Австрия, ще плати 4 пъти повече. Защо в България да плаща толкова малко, след като казваме трябва да съберем парите, за да можем да поддържаме пътищата. За автобусите положението е същото. Автобусите, както примерно в Германия и в други държави не плащат нищо. Можеше и тук да не плащаме нищо, а вместо това да плащат онези, които трябва да плащат. Вместо 40 евро да плащат 160 евро. Създаваме си много грижи с малко ефект. И всичкото това нещо, само и само да не се поеме истинската цена от онези, които трябва да я поемат. А това са т.нар. транзитни коридори, тежкотоварни автомобили. Разбира се нека и там да плащат автобусите."

Петър Захариев посочи и пример, който са му дали от МРРБ:

"Само като пример, дадоха го от министерството. За миналата година турските тир-ове, които са пресекли България в двете посоки са 700 000. Всеки един българин може да си направи сметка. 700 000 тир-а по 30 до сега, по 40 по новата цена, вместо 700 000 по 160. Разликата е огромна. 

Необходимо е вдигането на Тол таксите за камионите, но трябва да има и качествени пътища за целта, според Андрей Андреев, превозвач от Видин.

"Едно отиване до София и връщане на един тир, както го казват хората, ще струва 100 лева, а е струвало 45. Няма да се отрази сигурно от днес веднага, но в рамките на няколко дни ще започнем да го таксуваме това нещо, защото си е доста. Нямаме нищо против да се вдигнат Тол таксите, знам необходимо е, но какво ни предлагат за вдигането на Тол таксите. Към момента до София път няма."

От 1 януари 2023 г. цените на всички винетки ще бъдат намалени с 10%. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Три пожара гасиха видинските огнеборци

На три сигнала за пожари са реагирали огнеборците през изминалото денонощие, съобщават от ОД на МВР- Видин. Пожарите са без нанесени материални щети.  Екипите гасили запалени отпадъци в гр. Белоградчик  и запалени сухи треви в землището на с. Гъмзово. След полунощ е постъпил сигнал за пожар в апартамент на ул. „Цар Асен I“ във Видин...

публикувано на 24.07.24 в 09:47

Обявяват сроковете за прием след седми клас в училището в Кула

На 25 юли от средното училище в Кула ще обявят записаните и броя на незаети места в 8 клас за учебната 2024/2025 специалност "Икономическа информатика". Второто класиране вече е видимо  за  учениците от СУ "Васил Левски" в Кула , съобщават от Регионалното управление на образованиет о във Видин .  До края на днешния ден класираните на втори етап..

публикувано на 24.07.24 в 08:45

Снимката на 23 юли 2024 година

За 13-та поредна година в град Видин се провежда  фестивалът "Дунавски вълни". Тази година работилниците и заниманията се провеждат в парк "Владикина бахча".  Служебният премиер Димитър Главчев е склонен да остане на поста, ако третият мандат не бъде изпълнен и страната отново трябва да бъде управлявана от служебен кабинет. Това стана ясно..

публикувано на 23.07.24 в 18:05

Година след тежката буря в Кула са отстранени голяма част от щетите

Измина точно една година от голямата буря в град Кула. Една година, която се оказа тежка за десетки жители, с множество щети по обществени сгради и домакинства, но за щастие нямаше пострадали хора.   Илинка Найденова от общинската администрация си спомня за стихията и прави равносметка на свършеното:  „Точно след бурята в..

публикувано на 23.07.24 в 17:27

Отново свободно движещи се коне по улиците на Видин

Свободно движещи се коне за пореден път са забелязани по улица "Широка", в района на Къщата с куклите във Видин. В социалните мрежи са публикувани снимки и клипове, но сигнал от Общината не е постъпвал, каза за Радио Видин  д-р Валери Велков от Областна дирекция по безопасност на храните и обясни какъв е редът, когато се касае за безстопанствени..

публикувано на 23.07.24 в 16:27

Видинска гимназия въвежда избираем предмет по православие

Под формат занимание по интереси през новата учебна година във видинската Профилирана Природо-математическа гимназия ще се изучава предмет Религия-Православие.  Инициативата, която е подкрепена от родители, е на училищното настоятелство, каза директорът на учебното заведение Ивайло Милушев. "Това е инициатива на настоятелството на..

публикувано на 23.07.24 в 13:11
Снимката е илюстративна

Задържаха двама за грабеж на жена във Видин

Криминално проявен 50-годишен мъж от врачанското село Търнава и 55-годишна видинчанка са били задържани с полицейска мярка в ареста на РУ-Видин часове след извършен грабеж, съобщават от полицията във Видин. Сигналът за посегателството постъпил  на 21 юли към 23 часа. В хода на предприетите незабавни оперативно-издирвателни действия криминалистите..

публикувано на 23.07.24 в 10:05