Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Няма да има ефект от промените в Тол таксите, твърдят превозвачи

Снимка: Радио Видин

Второкласните пътища вече са платени за тежкотоварния трафик, а размерът на Тол таксите за автомагистрали и първи клас пътища ще се увеличи на две стъпки. Досега ставката за втори клас пътища беше нула стотинки. Решението за промените е взето еднолично от министър Караджов и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), без да се уважат желанията и исканията на превозвачите, обясни за радио Видин Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Според него трябва да вземем пример от европейските практики и Тол таксите да се поемат от онези, които най-много ползват пътищата - камионите.

"Знаете, че Министър Гроздан Караджов, след многократни разговори, обяви: Ние се договорихме. Фактически ние не се договорихме. Това беше решение на министъра и съответно министерството. Нашите претенции бяха различни, не бяха взети под внимание. Не бяхме съгласни и с начина, по който се увеличават цените, нито с увеличението, размера на увеличението, защото смятаме, че това е злоупотреба, извращаване на смисъла на Тол таксите. И се позовавам на практиката в европейските държави, която ние като превозвачи защитаваме и искаме да бъде въведена в България. Просто никакви екзотики, никакви експерименти с българските превозвачи и с българския народ. Простичко и ясничко след като сме в европейския съюз толкова години, да въведем тази практика, която тези хора, очевидно след продължителен опит,  са сметнали и приели за най- удачна. А тя е следната - Тол таксите се дължат преди всичко на магистралите, много малко в европейските държави за първокласни пътища, които пътища са така наречени транзитни. Тук спорихме с министерството. Нямало характеристика на понятието транзитни пътища. От просто по-просто, Видин-Капитан Андреево е транзитен път. Русе-Капитан Андреево е транзитен път. Тоест това беше формален претекст да не стигнем до единодушие и да се отклони нашето искане, и да се отклоним от европейската практика, и да създаваме тази безумна екзотика в България, която е единствена екзотика, тоест единствена практика в европейските държави. Простичко казано пътните такси да се поемат от онези, които най-много ползват - това са камионите. Това нещо не се прие, не стигнахме до консенсус. Въпреки това министъра обяви: Ние се договорихме. Не, не се договорихме. Направи се онова, което те вече бяха решили, че ще направят."

Петър Захариев даде и няколко примера, как ще се отразят ценово промените и какъв ще е ефекта от тях. 

"Например: Монтана през Арчар за Видин един тежкотоварен камион досега плащаше 2,51, от днес плаща 9,10. Министърът обяви трикратно увеличение, разделено на две. От 1-и юли половината, тоест един път и половина, от 1-и януари останалото един път и половина. От 2,50 до 9,10 е почти 4 пъти увеличение и въпреки това 9,10 лева не е кой знае колко. В смисъл не е релевантно на таксите, които плащат въпросните камиони в Европа. За да бъда по ясен като пример, посочвам ви. Калотина-Капитан Андреево, тоест транзитен път в България, до сега се плащаха 25-30 евро от въпросния тежкотоварен автомобил за километри, които са 356. В момента по новата цена плащаме 81,80 лв. от днес. За почти същите километри в Унгария или в Австрия цената е 160 евро. Тоест вместо 40 в България въпросния камион в онези държави, в Сърбия релевантно толкова скъпо, както в Унгария и Австрия, ще плати 4 пъти повече. Защо в България да плаща толкова малко, след като казваме трябва да съберем парите, за да можем да поддържаме пътищата. За автобусите положението е същото. Автобусите, както примерно в Германия и в други държави не плащат нищо. Можеше и тук да не плащаме нищо, а вместо това да плащат онези, които трябва да плащат. Вместо 40 евро да плащат 160 евро. Създаваме си много грижи с малко ефект. И всичкото това нещо, само и само да не се поеме истинската цена от онези, които трябва да я поемат. А това са т.нар. транзитни коридори, тежкотоварни автомобили. Разбира се нека и там да плащат автобусите."

Петър Захариев посочи и пример, който са му дали от МРРБ:

"Само като пример, дадоха го от министерството. За миналата година турските тир-ове, които са пресекли България в двете посоки са 700 000. Всеки един българин може да си направи сметка. 700 000 тир-а по 30 до сега, по 40 по новата цена, вместо 700 000 по 160. Разликата е огромна. 

Необходимо е вдигането на Тол таксите за камионите, но трябва да има и качествени пътища за целта, според Андрей Андреев, превозвач от Видин.

"Едно отиване до София и връщане на един тир, както го казват хората, ще струва 100 лева, а е струвало 45. Няма да се отрази сигурно от днес веднага, но в рамките на няколко дни ще започнем да го таксуваме това нещо, защото си е доста. Нямаме нищо против да се вдигнат Тол таксите, знам необходимо е, но какво ни предлагат за вдигането на Тол таксите. Към момента до София път няма."

От 1 януари 2023 г. цените на всички винетки ще бъдат намалени с 10%. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Подаръци на надеждата" за деца от Северозапада

Сдружение "Кауза Северозапад" обяви благотворителна коледна кампания под наслов "Подаръци на надеждата". Целта на кампанията е да достигне до поне сто деца от областите Монтана и Видин, които имат нужда от подкрепа, обич и внимание, особено по време на празниците, каза председателят на сдружението Теменужка Цветкова. При възможност, кампанията ще..

публикувано на 24.11.24 в 11:05

Откриха с концерт читалищния салон в Ослен Криводол

В мездренското село Ослен Криводол възстановиха салона в старото училище, който не е ползван близо 50 години. Ремонтират е със средства от дарения и доброволен труд. Вече ще е  място за събитията, които организират от местното читалище. Откриването на обновения  салон беше с концерт,  последван от фото изложба "Минало и настояще" и завърши с кулинарна..

публикувано на 24.11.24 в 09:31

Враца остава сред областите с най-високи заплати в страната

Област Враца е на четвърто място по заплати в България, като според националната статистика средното брутно възнаграждение за третото тримесечие във Враца и останалите 122 населени места е била 2056 лева. По месеци това означава, че през юли хората са се трудили средно за по 2018лв., през август – за 2011 лв., а през за септември - 2140 лева. Според..

публикувано на 24.11.24 в 08:19

Мездра се потапя в „Магията на българския фолклор” през декември

С образователни концерти под надслов „Магията на българския фолклор”, ще стартира декемврийската програма на Народно читалище "Просвета 1925" Мездра . О сновните акценти ще са - Градски събор „Край Мездра Искъра шуми“ със специалното участие на Светла Дукатева и благотворителна кулинарна изложба на 6 декември /Никулден/, - Коледен концерт на..

публикувано на 23.11.24 в 16:34

Димитър Петров представи новата си книга във Видин

Младият автор Димитър Петров представи новата си книга във Видин "Герои на три епохи – кратки очерци на 50 значими личности от българското минало".   Произведението събира на едно място 50 биографии от 3 епохи - Средновековие, Възраждане и Трета българска държава, и се явява продължение на общия продукт на автора и образователната платформа..

публикувано на 23.11.24 в 15:11

Ще именуват площад на името на Иван Попов в Чипровци

Историческият музей в Чипровци ще подеме инициатива за преименуването на площад на името на видния гражданин даскал Иван Попов. Инициативата е част от събитията свързани с отбелязването на 125-годишнината от неговото рождение, информира директорът на музея д-р Анита Комитска : "Подготвили сме едно писмо до Общинския съвет в град Чипровци, което..

публикувано на 23.11.24 в 14:30

Шести енергоблок на АЕЦ Козлодуй е вече ремонтиран

Приключи плановият годишен ремонт на шести енергоблок на Атомната електроцентрала в Козлодуй , съобщават от пресцентъра на предприятието. След извършена проверка от страна на Агенцията за ядрено регулиране, днес в 10:07 часа  блокът беше включен отново в електроенергийната система на страната.  По време на престоя, започнал на 19 октомври 2024 година,..

публикувано на 23.11.24 в 12:49