Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

102- годишната Севда Младенова - за дълголетието и изпитанията на живота

Снимка: Радио ВИДИН

Родената година след края на Първата световна война Севда Младенова от село Бела, община Димово, гостува в "Думата имат старейшините". Тя е на 102 години, а на 16 ноември тази година баба Севда ще навърши 103 години. Работила е всичко, предимно в селското стопанство. Имала е труден живот, спомня си тя:

"Майка ни умря млада, остана баща ни, ние сме четири сестри, аз съм втората. Всички са умрели, само аз съм останала. Учила съм до 4-ти клас. Почнахме работа, ние се гледахме, баща ни ни е гледал. Гледахме градинка, хранил ни е хубаво, отчували сме се. Станахме момичета, ожених се в село Извор, на 18 години и след 3 години имах момиченце. Свекърва ми ме е повече гледала от майка. И като се роди момиченцето радости много. И след 5 години се разболя свекър ми, той умира лятото, а мъжа ми се разболя пролетта. И от тогава почнаха много по-лоши работи. Зълви четири, почнаха да приказват за земя, за искат това онова. Като почина мъжа ми и се чудех какво да правя сега. Появи се един човек, поиска ме, а на мен не ми беше кеф така. Защото малко съм живяла тук и да ида на друго място, но не знаех какво да правя и бях объркана. Чичо вика няма какво да се бъркаш, търсят много добри хора и ще ти вземат детето. Оказа се един от това село Въртоп, дойде при мен и каза - имам две деца от две майки, но са починали и двете. Имам момче, едно по-голямо, едно по-малко, ако обичаш и се радваш, радвам се и на твоето. Приемам ти детето да го отчуваме, да го отгледаме, да ги оженим и да ги задомим."

По време на Втората световна война Севда Младенова е била млада майка, спомня си немците, които са преминали на коне:

"Минаха на Държаница, най-напред минаха тези с конете германците... По пътя дойдоха пред нас. Ние имахме волове, станаха на вратата, викнаха момчетата да се запознаят и да освободят сградата да влязат конете. Изкараха воловете и влязоха конете, завиха с брезент. Прекараха нощта тук, сутринта си тръгнаха, нашите им дадоха ракия и те се качиха на конете до гара Срацимир. И от там с влака заминаха."

Севда Младенова не знае каква е тайната за дълголетието, все пак казва, че като малка се е хранила с наличната домашна храна, плодове и зеленчуци. Обича виното, но с мярка. Има няколко операции, благодарна е на докторите, които са ѝ помогнали:

"И аз се чудя как се стига до тази възраст. При баща ми съм яла качамак, той е гледал биволица, овци, хранил ме е повече с мляко и сирене, захар. Имаше захар някога на бучки и после се появиха тези в пликовете. Четири деца сме гледани с мляко, сирене, захар, плодове, понеже на село има повече. Купешки работи не сме яли много много. Не е като сега. Всичко идеш да купиш. За пиене - пия всичко, вино, ракия, по малко, не да се напиеш. Не е забранено. Никога не съм се напивала. Всичко с мярка. И за това ли съм жива, не знам."

Баба Севда казва, че обича политиката, разбира я. По думите ѝ, политиците трябва да са единни, за да бъде добър живота ни. Заедно с дъщеря си внуците, правнуците и праправнуците често се събират на семейни сбирки. Празнували са и 100- годишния ѝ юбилей.

Вижте още

Да покориш Миджур

За 33-ти път към високия 2168 метра връх Миджур  на Стара планина организирано поеха ентусиасти и опитни планинари. Преходът трае между 7 и 10 часа в двете посоки и е сравнително труден, заради голямата денивелация, която трябва да преодолеят изкачващите. Сред първите покорили върха бе Тони Монтана от Мартиново, който е ветеран в изкачването. Броил е..

публикувано на 11.08.22 в 17:43

Приключение по билото на Стара планина

ИТ специалист от Видин премина сам голяма част от българското трасе на международния "Път на дружбата от връх Ком до нос Емине". В рамките на близо три седмици Николай Райков се отправя на приключение извън цивилизацията, високо по билото на Стара планина. По този начин той се зарежда с положителни емоции, като в същото време бяга от шумната..

публикувано на 11.08.22 в 15:55

Тематично разширяване се наблюдава в конкурса за сонет на името на Лъчезар Станчев

Поети от цялата страна и чужбина взеха участие във Всебългарски V-ти конкурс "Награда Лъчезар Станчев за сонет - песен 2022" - Вършец. Конкурсът се организира от община Вършец и е подкрепен от "Фондация Лъчезар Станчев за поезия" като съорганизатор, Национален литературен музей, Алманах "Огоста", БНР Радио Видин, Регионална библиотека "Гео Милев" -..

обновено на 11.08.22 в 15:47

"Dunav ultra" ще рекламира Видин

От крепостта "Баба Вида" ще започне Деветото издание на 700-километровия колоездачен преход "Dunav ultra". Ще бъде изградена специална велоарена, където да се съберат всички участници и гости. Ще бъдат изградени няколко щанда, в които ще бъдат представени материали на различните общини, свързани с туризма в България. Тази година събитието е подкрепено..

публикувано на 11.08.22 в 15:35

Кино на открито ще има във Видин

Жители и гости на Видин ще могат да се насладят на "Кино под откритото небе" тази събота. Ще бъде прожектиран българският филм "В сърцето на машината" по случай Международния ден на младежта, организирано от Община Видин. Филмът е сниман по действителни събития, обясни режисьорът Мартин Макариев : "За една затворническа драма става на въпрос..

публикувано на 11.08.22 в 14:09

Контейнерите за смет във Видин стават "умни"

Електронни устройства, монтирани на някои от контейнери за отпадъци във Видин бяха забелязани от наши репортери. Предположихме, че става въпрос за обявеното от Община Видин намерение за създаване на система от  "умни"  контейнери с цел оптимизиране на разходите за сметосъбиране и сметоизвозване. Кметът Цветан Ценков беше заявил в  началото  на..

публикувано на 11.08.22 в 14:03

В "Музикална зона" на 11 август 2022 слушаме Леа Иванова

На 13 август 1923 г. е родена българската джаз певица Леа Иванова. Има характерен алтов глас – алт отвсякъде, както казва самата тя. Макар да изпълнява шлагери, шансони и испанско фламенко, много добре се вписва в родния джаз – тя е сред първите джаз певици у нас. Естествено, няма как да не е подложена на репресии, особено след турне в Америка,..